Alexandru Culiuc

23 iulie 2006

Cronica unei escapade

Tinuta vestimentara a domnisoarelor din Moldova este un fenomen care nu inceteaza sa ma mire de mai multi ani. Insa ceea ce am avut ocazia sa urmaresc simbata trecuta la festivalul motociclistilor m-a dat gata. Dupa ceva reflectii am decis sa public urmatoarea serie de fotografii fara comentarii (ale voastra insa sunt mai mult decit binevenite).

Comentariile mele nu sunt necesare, insa ceva lamuriri nu vor strica:

  • Domnisoara a venit la festival in spatele motocicletei din prima poza;
  • Toata seria a fost facuta in decurs de cinci minute.

Chisinau, 22 iulie 2006, ora 17:18:11

Ora 17:18:11

Ora 17:19:14

Ora 17:19:52

Ora 17:22:38

Ora 17:22:43

Ora 17:23:32

Publicat: 23 iulie 2006 21:29

Categorii: Fotografie

Taguri:

Comentarii (69)

1

Mihai Moscovici
23 iulie 2006 22:03

Abordare filosofica :)

2

Peter Myers
23 iulie 2006 22:12

Sincer, "domnisoara" asta poate fi gasita oriunde in lume. Dar cred ca este o problema a Moldovei propria ca fiecare fata si mama si bunica s-ar uita la ea si ar credea ca-i "draguta". Unde eu am trait in America, adulti nu ar stima fata asta, dar in Moldova, moda asta este aceptata si eu o vad si la scoala la sat.

Dar de sigur, daca ea ar fi fumat, atunci ar fi o tirfa in ochii Moldovenilor.

3

Alexandru Culiuc
23 iulie 2006 22:26

Merci pentru comentarii.

Peter, de-acord ca asa fete pot fi gasite oriunde. Mai rar insa in ziua mare la un eveniment plin de copii (motocicletele ii atrag ca magnetul). Cred insa ca exagerezi putin cind scrii ca fiecare fata, mama si bunica din Moldova va crede ca domnita-i "draguta". Nici pe departe nu fiecare (si slava domnului).

Ultima ta propozitie m-a pus pe ginduri. La Chisinau domnisoarele fumeaza din greu, fapt care ma mira nu mai putin decit felul in care se imbraca. Putini insa care vor categoriza automat o fata fumatoare drept tirfa. Ma intreb daca e vorba de diferente in perceptiile si normele de la oras si sat (doar tu esti expus intr-o masura mai mare sub-culturii rurale).

4

Vio
24 iulie 2006 4:53

Felul de a fi, vestimentatia sunt artificii semiotice, cu alte cuvinte, mecanisme de comunicare. Din pacate, la Chisinau, dar si in toata Moldova, majoritatea fetelor habar nu au cum sa se imbrace. Multora le lipseste rafinamentul si gustul vestimentar. Iar ceea ce vad in imagini este "o optiune de a fi in felul ei..."

5

DAN
24 iulie 2006 10:08

Sunt sigur ca gagica e rusoaica...Dar ce te mira Sandule?

6

Alexandru Culiuc
24 iulie 2006 10:42

Dan, nici nu mi-a dat prin cap gindul sa determin etnia domnisoarei. Apropo, mi se creeaza impresia ca multe domnisoare vorbesc rusa din acelasi motiv din care se imbraca in felul asta — because it's cool (cel putin asa ele cred). Limba romana, spre regret, nu este en vogue in prezent, nici printre moldovenii de etnie romana. Asta ar putea explice partial stereotipul ca vulgar se imbraca in primul rind rusoaicele.

Ce ma mira? Ma mira ca pe dumitale nu te mira... :)

7

Victorita
25 iulie 2006 9:33

Dle Peter Myers, doar un singur comentariu si nu-l fac pentru ca sustin felul in care este imbracata, "daca o poti numi imbracaminte", domnisoara de pe poze. Adultii din America sa se uite la domnisoarele lor care poate si ar dori sa imbrace straie de genul asta, dar majoritatea nu o pot face pe motivul ca sunt prea obeze. Si am vazut si eu cum se imbraca domnisoarele - aceeasi lipsa de gust si cu mult mai mult vulgarism.

8

Alexandru Culiuc
25 iulie 2006 9:43

Victoria, gresiti amarnic. Nu stiu, posibil ati vizitat alte State Unite decit mine, insa eu asa ceva in SUA n-am vazut nici o data in cei patru ani cit am trait si invatat acolo. Obezitatea n-are nimic de-afacere cu asta. Va propun sa comparati vestimantatia studentelor de la ASEM, USM, UTM si colegilor sai de la oricare universitate americana (sau Europeana, nu conteaza).

9

Victorita
25 iulie 2006 10:27

Sandu, am stat si eu mult in SUA si am vazut tot felul de domnisoare, care nu erau mai putin dezgolite. Si pe linga dezgustul asta mai erau si obeze.

Eu stiu ca in Moldova domnisoarele se imbaraca prea extravagant, multe duc lipsa gustului, multe sunt prea dezbracate si tot asa. Sunt de acord ca exista o problema, dar nu admit ca in alte tari situatia e alta, ba chiar si mai proasta. Si sa va spun ca am fost si la universitati din SUA si am vazut cum fetele (in special under grads) se imbraca si ce comportament au. La ei, pe linga toate, se si mai drogheaza.

cit despre domnisoara. Eu cred ca are un corp super de frumos si are curajul sa si-l arate. Si a venit si ea la un eveniment, nu s-a dus la magazinul de la colt de strada sa cumpere lapte.

10

Victorita
25 iulie 2006 10:37

and BTW, eu am avut ocazia sa merg si la un eveniment de genul asta in SUA. Acolo domnisoarele care vin cu byker-ii, spala motocicletele imbracate doar in slipi cu sinii dezgoliti. Comparati merele cu merele si nu merele cu bananele

11

Vio
25 iulie 2006 11:13

Urmaresc disuctia la acest subiect si nu se leaga una. De ce totusi majoritatea dintre moldoveni (fara importanta de gen) incearca sa motiveze o astfel de tinuta? Vorba noastra ce e alb e alb si ce e negru e negru.
De ce sa comparam cu americanii sau cu mai nu stiu cine, cand reguile de tinuta publica sunt aceleasi oriunde nu te/ai duce in lume (cu exceptia tarilor Asiatice, unde regulile difera de cele europene).
Sa nu facem segregare dupa natiuni sau rasa, sau mai stiu eu inca dupa ce. Si acolo sunt nebuni si nepoliticosi. Trebuie de inteles mesajul acestor imagini. Care de facto este simplu ca buna ziua. Nu avem cultura vestimentara. Si de unde sa avem cand pustoaicele ce vin de la tara le incearca pe toate odata, toale peste toale, sau de fel.

P.S. Si mai este o latura specifica momentului. Oare majoritatea femeilor din Moldova au timp si de unde sa se initieze cu regulile si actualitatile de tinuta vestimentara? Putine detin rafinamentul vestimentar.

12

DAN
25 iulie 2006 16:06

Sunt de acord ca lipseste cultura vestimentara, dar este motivata istoric. Ma refer la URSS, unde totzi erau imbracatzi "incubatoric". Iar odata cu "independentza" sau deschis noi orizonturi pentru "flamanzii de boarfe"...prea multe ghilimele.
Exista si o alta explicatzie a acestui fenomen: individul de secole tinde spre afirmare, tinde sa straluceasca, iar luciul sau sa acopere eventuala concurentza. De aici fiecare face acest lucru in felul sau prin prisma intelegentzei si valorilor sale...de aici, ce-i mai "putzin" intelegentzi pun accent pe "extravagantza vestimentara", ne avand de fapt altceva ce prezenta.

13

Vio
25 iulie 2006 16:58

Pt: Dan
Nu gandesc ca motivul absentei culturii vestimentare se focuseasa pe aspectul istoric. Si pe timpul sovieticilor era moda (fashion cunoscuta de noi astazi) si chiar foarte dezvoltata incepand cu anii `60. Asta vad in pozele din arhiva familiei. In perioada anilor `70 pot sa zic ca rafinamentul vestimentar persista la majoritate. Da, multi se imbracau ca la „incubator”, dar nu dezgustator. Dar ce astazi nu e la fel? Toti ne imbracam la aceleasi centre sau piete comerciale care presteaza aceleasi oferte vestimentare. Si un moment important ar fi ca pe timpul sovieticilor nu exista deodorant, cosmetica buna si alte accesorii. Dar femeile sovietice nu erau private de rafinament, si practic, se imbracau cu gust din ceea ce aveau. Iar astazi tot mai des vezi lucruri frumoase si scumpe pe corpuri care nici nu se potrivesc acestora. Lipsa totala de gust, sau poate tendinta de a fi „in rand cu moda” fara a mai chibzui daca sade sau nu.
Iarasi ma intorc la aceeasi idee, ca problema nu consta unde te imbraci ci ce si cum imbraci. Este o filosofie adevarata arta de a te imbraca corect pentru momentul potrivit. In strainatate sunt mai multe optiuni pe buzunarul fiecaruia de a te imbraca frumos si cu gust. Aici suntem ca intr/o capcana si totusi, vad pe unele femei in oras imbracate cu gust, purtand haine care sade bine pe corp, care de fapt repezinta un accent deosebit al imaginii noastre in general.

14

Peter Myers
26 iulie 2006 7:15

Victoria- Sunt cateva fete obeze in SUA, dar majoritatea este sanatoasa si frumoasa--este o diferinta mare dintre slaba si sanatoasa, deoarece unul nu inseamna altul. Dupa parerea mea, sunt multe fete aici in Moldova prea slabe, dar s-intimpla si in SUA si, cum am spus in primul rand, oriunde.

Dar sunt de-acord ca fetele care merg cu motorciclistii sunt putin "altfel," si la noi. Sau daca ati fost la un concert rock la noi, stiti cum sunt imbracate acolo. Dar spun iarasi ca mie imi pare ca multe moldovence se uit la fata aceasta in poze si cred ca cum e imbracata este ceva bun si natural. Unde eu am trait in SUA, o mama nu ar fi fericita daca ar vedea fica sa imbracata asa.

15

DAN
26 iulie 2006 10:06

Pentru Vio:
Da, nu neg ca la sovietici in perioada anilor `60,`70 exista
alternativa pentru moda. Dar pentru cine? Pentru cei alesi...
Sa ne imaginam, ca intram in una din "pravaliile" acelor ani... Nu cred ca ve-ti gasi o mare varietate de "haine gata". In mare parte ce-i ce aveau gust mergeau la croitor...ca si astazi de altfel.
De fapt, problema nu este in lipsa de asortiment pe piata vestimentara. Promblema este, ca moda este tratata zombi(k).

Aici cu totii avem dreptate si cred ca veti fi de acord, ca interiorul fiecarui "individ", ar trebui sa dicteze un stil, stil care ar scoate in evidenta ce-i atractiv, inclusiv si forme, stil ce ar ascunde totodata si anumite defecte. Stil ce ar "vorbi" pentru tine, sau pentru grupa de "beneficiari alesi"(ca si in cazul domnitei din poze, care spune clar, ca vrea... sa "discute" doar cu motocicleta :-))

16

DAN
26 iulie 2006 10:40

Apropo, nu sunt impotriva extravagantei, care exprima fie chiar si ocupatia persoanei(in mare parte a oamenilor de creatie), sunt de fapt impotriva extravagantei vulgare...care nu exprima de cat... disponibilitate sexuala...dar intr-o forma extrem de primitiva(care de fapt deschid "senzorii" pentru acelasi contingent, apoi apare nedumerirea violului). Nu o fac pe moralistul, doar ca exista o multime de stiluri prin care te poti prezenta sexy, fara a "trauma" psihicul si asa istovit de hormoni...:)

17

Alexandru Culiuc
26 iulie 2006 10:43

Nu cred ca domnisoara din imagine isi imagina vre-o data ca infatisarea ei va trezi niste dezbateri intelectuale atit de inflacarate. :)

18

DAN
26 iulie 2006 17:18

Evident Sandule, domnisoarei nici prin "neuron" sa-i treaca ca a devenit vedeta,...dar vreau sa cred ca ea "intentionat" s-a dezbracat atat de razboinic...pentru a provoca astfel de dezbateri. "Chiar si unele specii de fluturi, inconstient de ce, au aripi tipator de colorate..."

19

C
27 iulie 2006 19:12

Tare am mai ris cind am vazut-o pe "babulea" din fotografie. Super!
In general sint de acord cam cu toti. Asa-s fetele noastre, mereu in cautare de bani si haine de la Elat, dar daca cinstit eu tare ma amuz de la asta. La noi in principiu problema asta nu numai cu fetele e, dar si cu barbatii.Rar vezi si foarte rar gasesti pe cineva deosebit in stil, vorba si port.Nu stiu cine-i de vina.Numai papuci cu bot asutit si scurte de cojinka. Dar de pe alta parte cred ca e tare super cind in sfirsit vezi ceva bun...
Dar sa nu uitam ca oamenii sint oameni oriunde ai fi.Si cum se spune...oameni sa fim!!!

20

C
27 iulie 2006 19:23

Cit despre fumat, nu cred ca merita de deschis tema ca e mult de scris. La noi intradevar fetele fumeaza mult de la neavind ce face si fiind sub pressingul colegelor.Asa e. Dar Myers e prea negativ si deodata de poate observa influenta satului moldav. Ador satul si ma amuza nespus de mult mentalitatea. Chestia e ca noi prea mare atentie atragem la faptul ca o fata a aprins tigara la un colt.Ei si ce. O fi proasta sau desteapta, dar e treaba ei. Dar nu, la noi lumea graieste.
Dar nu ai ce face la moment,asta e. Trebuie doar de uitat la tot asta pozitiv.

21

Viorica Antonov
28 iulie 2006 8:15

Da, multe discutii au provocat aceste imagini. Insa sa mai aducem aminte si de autorul acestor fotografii, care azi sarbatoreste ziua lui de nastere, cu ocazia careia ii urez toate cele bune si noi realizari frumoase.
Bafta tie in toate, Alexandru si
LA Multi Ani traiasca!!!

22

Lucia
29 iulie 2006 15:23

Eu cred ca anume aceasta fata e frumoasa, are un corp superb si ca s-a imbracat asa pentru ca a venit la un festival! Atractivitatea, originalitatea si curajul ei probabil si l-au determinat pe Sandu s-o faca "obiectul" studiul sau fotografic.

Spre deosebire de alte "aparitii" indraznete in Chisinau, aceasta fata poarta un costum (outfit in engleza). In New York la festivalurile ce au loc in locuri publice vezi lucruri mai putin decente, dar cu mult mai urite.

Poate din cauza ca am locuit in NYC am devenit destul de toleranta la astfel de "aparitii." Eu fete astfel imbracate vad mai rar, iar cind vad, ma amuz sau admir (cind e frumos).

Dar cel mai mult totusi ma bucura faptul ca ea se simte libera sa se imbrace asa in tara noastra. Pina la urma, e si asta o posibilitate de exercitare a libertatii de expresie si opinie.

Pina la urma, cine este fiecare din noi sa judece pe altcineva! Mai este si vorba ceea, despre gusturi nu se discuta... Sunt stiluri si stiluri vestimentare...iar regulile...mai lasati regulile acestea la o parte...de aceea si exista festivaluri!

23

DAN
31 iulie 2006 8:19

Lucia, ai dreptate, ca fiecare are calea sa, felul sau de a se manifesta. Dar nu pot sa inteleg, de ce sa-ti manifesti "teribilismul" prin vestimentatie, dar nu prin altceva...
Mai este o vorba, tot de la rusi venita..."te intampina dupa haina, dar te petrec dupa...minte"

24

DAN
31 iulie 2006 8:21

Totusi nu am vazut FESTIVAL in poze...

25

klaus
31 iulie 2006 15:11

Stiu ca o sa deraiez de la discutie, dar una nu inteleg - intrarea la WC costa 5 lei??? Iaca asta-i destrabalare totala!!!!!

26

Dead
31 iulie 2006 15:11

xa xa xa lol ce .....mai sunteti!!!!

27

Chiril
31 iulie 2006 19:59

Salut!
Sunt de acord cu Lucia, mes.22, si anume cu faptul ca fata e imbracata CU GUST:
- culoarea albastra care predomina in costum este fina si placuta sa privesti,
- pantofii cu tocuri se potrivesc foarte bine cu colantii originali(de calitate scumpa!),
- dantelele sunt desigur destul de provocatoare, dar se asorteaza si ele cu costumul,
- topul albastru care acopera bustul in intregime (!)
- fusta ei neagra spatioasa nu evidentiaza bazinul
- cureaua larga de piele in stilul motociclistilor
- ceea ce evidentiat sunt picioarele si abdomenul
- in fine, coafura ei e frumoasa, cositele africane totusi denota o apreciere la aceasta fata a culturii straine

Vreau sa mai subliniez ca acest costum extravagant e observat in contextul unui festival, si nu a unui oarecare ci a motociclistilor, care sunt deosebiti prin subcultura (parte a altei culturi) lor.

In concluzie, sunt de acord ca in general in Moldova sovietica (care e sovietica si astazi), exista problema gustului de vestimentatie la fete dar si la baieti (!!!). Si ca tema este abordata de autor absolut de justificat. Doar ca in acest caz, eu de exemplu, ii tin parte acestei fete datorita contextului dar si gustului ei(!).
Cu respect :)

28

Chiril
31 iulie 2006 20:02

PS: am uitat doar sa spun, ca spre deosebire de Lucia de exemplu, nu cred ca corpul acestei fetei e perfect, dar ca e destul de draguta.

29

Tony
8 august 2006 13:27

Problema este ca, din pacate, multe fete vin in astfel de "outfits" la serviciu.

Moldovenilor, se pare, le vine greu sa disocieze dintre stilurile vestimentare (am in vedere ca stilul vestimentar in care te imbarci cand iesi pana la piata sa iei 1 kila de patlagele trebuie sa fie diferit de stilul in care te imbraci pentru o promenada in oras la ora 10 AM, de cel in care te imbraci la servici, sau in care mergi seara la club).

MOldovencele prefera "all-in-one". Sa fie din lipsa de bani? (un "all-in-one" inlocuieste 4-5 complete vestimentare: de zi, servici, seara, sport, clubbing).

Ori este din cauza ca fetele imprumuta des garderoba stil DOM-2 (un reality show supra-popular in rindurile moldovencelor, in care un grup de peste 10 oameni impletesc intrigi amoroase si, concomitent, construiesc o casa - in tot acest timp imbracati in garderobe deocheate - stil "Chisinaueanca")???

NU TOATE FAC ASA !!!

30

Iulia
8 august 2006 17:44

Ah, ce bine arata fata! Bravo Victorita si Lucia

31

Constanta
9 august 2006 10:19

Pentru mine e ok sa vad asa o fata la un festival mai special - mergeti la Londra in Camden town si o sa gasiti ceva asemanator (in Anglia gasiti de toate pina la urma). Mai mult ma deranjeaza sa vad sute de fete imbracate neadecvat ziua prin centrul Chisinaului, asta e o problema mai mare. In special ma mir cind o fata cu haine doar un pic mai modeste decit aceasta domnisoara merge asa la 08:00 la facultate (REI inclusiv...), la un interviu etc. Cum a scris si Tony, lipseste cultura de a face corelatia corecta intre tinuta vestimentara si ora zilei, eveniment etc.



32

Vio
9 august 2006 16:09

Sunt acum in Bulgaria si chiar din curiozitate urmaresc cum lumea se imbraca in orasele pe care le vizitez. Ce sa va zic. Lumea nu prea are gust si stil. Desi, exceptii sunt si aici multe, ceva extravagant nu am vazut. Doar ca predomina culorile intunecate si cea alba. Probabil este specific acestui popor asa culori sa poarte.
Chiar m/am mirat cand am vazut ca discutia lansata de Sandu acum citeva saptamini a starnit un val de comentarii. Asta inseamna ca ne trezim putin din atmosfera indeferentei si orice parere conteaza. Pina la urma suntem diferiti si fiecare dintre noi are parerea sa proprie referitor la vestimentatie ca si gustul individual.

33

DAN
10 august 2006 5:45

BRAVO VIO!!!

34

Suru
17 august 2006 15:17

In primul rind imi place foarte mult blogul acesta. L-am gasit intimplator si-l citesc permanent.

As vrea si eu sa ma alatur discutiei despre d-soara in cauza. Ma aflu in Burlington, VT - un oras plin de hippy, i.e. oameni carora nu le prea pasa de vestimentatia lor, cu atit mai mult de corelatia imbracaminte-timp al zilei/eveniment. Daca ar fi sa fie ca d-soara data sa faca o plimbare prin oras in asa vestimentatie cu siguranta ar intoarce multe capuri si poate chiar ar provoca vreun accident rutier.
Bottom line - fata e foarte original imbaracata pentru evenimentul dat.

35

Sandu
21 august 2006 17:10

Acum sunt si eu in USA prin intermediul programului FLEX. Sunt in Texas unde e foarte cald. Insa nu prea observ fete asa "dezbracate" cum obisnuiam sa le vad in Moldova. Chiar daca aici e o caldura cu greu suportabila, fetele poarta jeans de luni pina vineri. Cit despre vestimentatia de weekend, am ajuns la concluzia ca fetele americane pot sa-si schimbe destul de mult "infatisarea". Sunt multe fete care au vestimentatia similara cu cea zilnica a fetelor din Moldova. Cit despre obezitate sunt de acord ca sunt cam "plinutze" majoritatea.

36

Suru
22 august 2006 17:48

Pentru Sandu

Daca nu-i secret in ce oras din Texas te afli?

In privinta obezitatii. Un moldovean nou care a venit deabia vara aceasta in SUA m-a intrebat: De ce americancele (se referea la fetele din orasul acesta) cred ca este ok sa ai burta si e ok sa o n-o ascunzi?

Buna intrebare...

Am citi pe salut.md ca numarul oamneilor "pliniuti" de pe globul pamintesc e mai mare ca numarul oamenilor saraci.

It makes me wonder why? Rezulta ca pe lumea asta numarul de oameni care ramin afectati de faptul ca maninca prea mult este mai mare decit numarul de oameni care nu maninca de loc.

HMMMMMMMMMMMMMMMMM

37

Sandu
28 august 2006 15:12

Pentru Suru.

De 3 saptamini sunt in San Antonio TX. Dar oricum nu prea am observat ca fetele sa iubeasca sa-si arate kilogramele in plus.

38

Ruxanda
6 septembrie 2006 15:12

cred doar ca nu e vorba ca fetele de aici,din State iubesc sasi arate kilogramele,ci doar ca ele nu sunt atit de complexate ca fetele din Moldova.cred ca e o chestie de mentalitate si libertate totodata.dar asa obeze cum sunt ,par a fi mult mai fericite si pline de viatza ca fetele noastre,nu?

39

Ruxanda
6 septembrie 2006 15:15

Klaus,interesanta intrebare si exact la tema!!:-)

40

Viorica Antonov *Vio
7 septembrie 2006 5:15

NU are importanta obezitatea aici, ci modul in care te afesezi in societate, cum te imbraci, daca ti se potriveste haina si daca stilul pe care l/ai ales tu pentru azi sau miine este decent.
Desigur poti sa fii si dezbracat (a) de fel, ca sa intelegi contrariul mesajului pe care il aduc ca argument ca totul are limita. Daca vrem un statut apreciat de societate(dar ea stie sa te "manince cu tot ce ai" :)) ), atunci trebuie sa fim echilibrati in alegerea vestimentatiei si regulilor de conduita. Iar daca nu vrei sa le respecti si porti ce vrei si te porti cum vrei, It’s your choose, dar baga de seama ca asta nu duce la nimic bun, decat la o contradictie stupida cu bunul simt si decent al portului uman.
Ar trebui de inteles chestia asta o data pentru totdeauna.
Calatoresc foarte des, si vreau sa va spun ca maniere de licoare vestimentare vezi oriunde, doar ca indecentul il vezi acasa mai des.

41

Igor Stelea
7 septembrie 2006 19:43

Mda... Nu ma mir de ce Moldova are una din cele mai inalte rate de traficare umana din Europa. Multumesc domnisoarelor!

42

Vio
8 septembrie 2006 6:14

Pentru Igor:
Nu este etic sa va adresati la toate fetele din Moldova ca sunt traficate. Nu este nici diplomatic chestia asta. Si de altfel, ma indoesc eu ca ati inteles ceva din discutia tinuta la acest subiect.
Cele bune si un sfat, mai intai ca sa va dati cu parea, cititi despre ce este vorba in continut...

43

Suru
8 septembrie 2006 15:01

D-le Culiuc cred ca e timpul sa incepem alta discutie pe blogul dvs. Cea din urma vad ca se cam incinge.

44

Alexandru Culiuc
8 septembrie 2006 15:06

Suru, Cred ca aveti dreptate. :) Acum ma stabilesc inapoi la Cambridge (amenajarea apartamentului nou, alegerea obiectelor pentru semestrul de toamna, etc.), insa am careva idei pentru articole noi.

45

Sandu
10 septembrie 2006 7:03

Daca totusi tema asta e pe terminate propun o nou tema de discutii, cu permisiunea moderatorului. La Advisory Class s-a abordat urmatoarea tema: alegerea unei universitati.(sunt in San Antonio, TX, Winston Churchill HS, programul FLEX). Sau abordat diferite aspecte ale problemei. Din cite am inteles pentru multi din colegii mei costul studiilor nu e o problema. Dar pentru noi, moldovenii, pretul e o bariera destul de mare si iata intrebarea: Cit de greu e sa dobindesti o bursa de studii in strainatate si ce "fapte" ar trebui sa contina CV-ul tau? Cred ca e ceva interesant atit pentru acei care au cistigat un scholarship si pot sa ne povesteasca experienta lor cit si pentru aceia care incearca sa o faca.

46

Viorica Antonov
11 septembrie 2006 5:10

Sunt de acord cu Sandu in alegerea unei astfel de teme ca cea a politicii de burse in strainatate si modalitatile de obtinere a ei. Este aici si o problema, cea ce tine de etica si deontologia profesionala a juriului in alegerea candidaturii cele mai bune. De facto, vin si eu cu o idee catre Alexandru. De ce sa nu incercam sa ajutam pe cei interesati in burse in strainatate cu niste sfaturi utile, mai cu seama din partea celor care deja au ceva experienta de calatorie, acomodare, studii si pur si simplu chestii de rutina?! Mi/ar face placere sa stiu si eu ceva nou, precum a/si impartasi propriile pareri si experienta.
Si, daca se poate, a/si contribui cu anunturi de programe si proiecte de scholarship pentru tineri care vreau sa/si faca studii postuniversitare sau vreo cercetare in strainatate.

47

Natalia
11 septembrie 2006 21:55

Stati stati nu inchideti tema fara comentariul meu! (Nu ca as avea ceva foarte important de spus, dar ma fascineaza si pe mine subiectul si as vrea sa-mi exprim parerea.)
Din cate am observat, asa vesminte socheaza mai mult strainii si tinerii de-alde cei adunati aici care s-au molipsit de conservatismul vestic (in special american) in ceea ce priveste aparenta. Cred ca multor chisinaueni li se pare normal sa vada veste transparente si burici goale si atunci asta devine norma si nu e ceva socant. As spune ca fata in poze e imbracata cu gust, si cred ca majoritatea fetelor in Chisinau sunt stilate si arata bine. Insa mi se pare foarte trist ca de cele mai dese ori sofisticarea in imbracaminte este cultivat in detrimentul sofisticarii mintale. Se creeaza impresia ca in Moldova culmea succesului pentru o femeie nu tine de careva realizari profesionale, ci rezidua in gasirea unei perechi potrivite. De aici si goana dupa aparenta (caci asta tine la baietii moldoveni, ca sa fim sinceri), si ignorarea cresterii in alte domenii. Daca emanciparea personalitatilor femeilor din Moldova ar fi pe potriva emanciparii vestimentare, am avea o societate extraordinara! Deci eu zic - sa arate mai multe femei asa, dar sa aiba acelasi nivel de interes si sofisticare si in educatie/stiinta/cultura/politica, adica sa fie personalitati integre!

P.S. Sandule, imi pare rau ca abia acum am aparut. Promit sa intru mai des.

48

Alexandru Culiuc
14 septembrie 2006 5:57

Dan a scris:

Totusi nu am vazut FESTIVAL in poze...

Dan, cadrele sunt facute cu un obiectiv telefoto, care rupe subiectul din context (lucru pe care l-am facut constient), asa ca nu prea ai cum vederea festival.

Natalia, merci pentru comentariu, cred ca ai patruns in esenta problemei mai bine ca oricare altcineva in aceasta discutie.

49

B_Bogdan_BT
4 martie 2007 18:12

LOL,

50

tantza_m
11 aprilie 2007 21:04

:)) arata bine, duduia!

51

radiofanat
14 mai 2007 12:58

Nu vad nimic extravagant, in afara de faptul ca are pantofi ciorapi care o fac sa se deosebeasca. Fetita e destul de frumoasa si bravo ei ca nu se teme de potentialele birfe, macar ca si imbracata mai putin tipator ar avea destula atentie din partea barbatilor. Apropo ca prietena a bikerului imi inchipui cum era sa arate in fusta lunga cu cravata la git si mapa in mina. Posibil nu prea ati mentionat ca era la festivalul bikerilor, unde shi bikerii ii vezi (imbroboditi) adica cu "kasuha". Parca imi pare ca o invidiati. :)

52

etc
26 mai 2007 17:31

mie mi se pare super tare vestimentatia tipei,ce stiti voi ce e ala stil:P.unora le place sa se imbrace mai ciudat nu toti oamnenii sunt la fel.dar in romania nu este acceptata aceasta conceptie ci din contra toti trebuie sa fie la fel si clasici nu ai voie sa te imbraci mai ciudat k rade lumea asta proasta si incuiatade tine

53

mario
15 iulie 2007 5:38

Pentru Natalia:

Ai scris ''De aici si goana dupa aparenta (caci asta tine la baietii moldoveni, ca sa fim sinceri)''. Este o chestie normala si naturala.
Mi se pare corect.

Cred ca femeile(cel putin in mediul urban si in clasa medie) sunt destul de emancipate in Moldova.

Daca in Europa femeile au inceput emanciparea destul de tarziu(din cauza bisericii catolice...), apoi in Uniunea Sovietica, inca din anii 30 s-a pus accent pe participare femeilor in economie, era nevoie de resurse calificate pentru industrializare etc., deci se incuraja ''emanciparea''lor.

Mi se pare ok cu emancipare in Moldova, mi se pare ca sunt suficiente femei cu studii, cu cariera, care participa la viata politica, oameni de afaceri, profesori universitari. In Moldova acest aspect e ok. Hai sa vedem ce se intampla in Occident - o perioada lunga(pana acum vreo 30-40 de ani) femeile aveau un rol secundar.
Apoi a venit ''emanciparea'', care fiind exagerata + revolutia sexuala + exagerarile si crizele specifice capitalismului au adus la ceea ca institutia casatoriei este in curs de disparitie, femeile nu vor copii(exista chiar si miscari ale femeilor care nu vor sa aiba copii), o multime nasc dupa vreo 40 de ani(cu consecinte asupra sanatatii copiilor)etc.

Concluzia mea personala - pana a pleca din Moldova, mi se parea ca tot e nasol si rau si subdezvoltat si stramb in tara, dupa ce am plecat si am vizitat tarile ''dezvoltate'', am inteles ca in multe domenii, ar trebui ei sa invete de la noi, nu noi de la ei.

Iar SUA...Imi trec fiori reci pe la spate cand ma gandesc la societatea pe care dorim sa o construim in Moldova, ghidandu-ne dupa asa tari - cu ''evangelicii''(care au invadat moldova, par ailleur), partide de genul celui republican, oameni in mizerie de generatii dar cu 500 miliarde cheltuite in razboiul din Irak, etc.

Ce sa comparam domnule, stiti cat costa gradinita in SUA? Sau scoala? Este inaccesibila unui om simplu si nu are solutii de genul ''italia''. Ori care este calitatea lor? Sau cate fete insarcinate sunt in liceele americane?

Ati vrut capitalism - ok, vreti ca in USA - pai 2 procente vor trai ca in rai, inca vreo 10-20 asa si asa(dar cu datorii de pana peste cap), iar restul vor fi robi care supravietuiesc asigurand prin munca grea belsugul celorlalti. Si totul extrem de scump - medicina, studiile, scoala, gradinita, locuinta etc.

Am divagat putin, sper sa nu supar gazda si poate imi aduce cineva ceva argumente contr?

54

vanessa
16 august 2007 12:49

mie imi place la fata asta coafura...si poate dak si-ar fi asortat imbracamintea q altceva si nu q incaltzamintea p kare o avea ea...poate k era acceptabila....probabil k in alta tzara imbracamintea asta ar fi fost ceva normal...dar nu si la Moldova....oriqm fata e dragutza

55

carmina
11 septembrie 2007 18:29

ce aveti ma cu fata:))mie imi plac cizmele...sunt marfa...ori fi prin valcea??//stie cineva???

56

RAMONA
30 septembrie 2007 18:32

DECI SINCER FARA NICIO SUPARARE ACEASTA FAAT ESTE SUPERBA DIN TOATE PUNCTLE DE VEDERE ,IAR IN CEEA CE PRIVESTE VESTIMENTATIA EI FATA ARE CE ARATA SI SINCER FRTELE DIN MOLDOVA HABAR NU AU DE MODA ,SI CE SE POARTA VA DATI SEAMA K NU AI CUM SA AI PRETENTII LA O DOMNISIOARA K NUS TIE CARE SUNT TRENDURILE SA SE IMBRACE SI BN??SI MAI E O CHESTIE DK ACEASTA FATA DIN IMAGINI S`A IMBRACAT QM S`A IMBRACAT(SOOPER),SI DK FUMEAZA NU TREBUIE SA INSEMNE K E SI "TARFA"MI SE PARE ABERANTA REMARCA FACUTA DE PETER SI MAI SUNT DE PARERE K ORICE BARBAT SI`AR DORI O ASTFEL DE FEMEIE LANGA EL...

57

Julieta
19 februarie 2008 21:04

...are gust tipa...dar putin cam destrabalata.....

58

ady
16 martie 2008 12:46

Buna gagica...

59

Valentin
17 martie 2008 17:38

Ramona daca asta e ce crezi normal atunci sa stii ca e snobism si nimic mai mult. Nu vad nimi cool in felul in care arata tipa.

60

Silvia
28 martie 2008 20:00

pe mine un singur lucru totusi ma mira..ca avem tupeul de a discuta despre vestimentatie..
fetele din US se inbraca cu gust..stiu si o simt pe propia piele, liceul de la Chisinau nu se prea compara cu cel din US...
e grea adaptarea..dar peste tot aceeasi problema orin intr-un liceu privat din Chisinau( ca te tot lauzi cu ultimile achizitii) ori in cel din US( ca te tot lauzi cu ultima poseta Choach) aveam aceleasi probleme...
si totusi..noi moldovencile avem mult de invata ce insemna cu adevarat feminitate

61

Dan
17 iulie 2008 17:29

voi nu intelegeti nimic in capici de 15... :) afara era cald :))

62

Arina
18 iulie 2008 4:42

azi vroiam sa iau o pereche de pantofi... de un rosu sclipitor, cu toc super inalt si inca si un pic de platforma... dar aveau un mic defect si nu mai era alta pereche :((
daca sincer, in fiecare fata/femeie zace un fel de curvulita care ar vrea (unele chiar o fac) sa se poarte si se imbraca ca atare :p

63

Anastasia
2 noiembrie 2008 9:24

Alexandru, abia am intrat pe blogul tau si.... Ghici! DEZAMAGIRE! tot se vorbeste prin Chisinau de un moldovean la Harvard. Intru pe blogul lui si vad aceasta domnisoara supravegheata de obiectuvul aparatului de fotografiat, intrand si iesind de la wc. Whoow! super destept moldovean care invata la Harvard.
Sunt si eu o domnisoara din Chisinau. Am multe prietene de aceeasi varsta cu domnisoara din imagine. Alexandre, vreau sa iti spun ca nu se imbraca fetele asa cum le/ai catalogat tu pe toate.
mai mult decat atat,ai incalcat oricare principiu moral si risti sa fii atacat in instanta judecatoreasca. Ei, ia zi cum te/ai simti tu daca cineva te/ar supraveghea la wc?
Alexandre,
iti doresc bafta si rock and roll!

64

Jura
5 noiembrie 2008 14:10

usor te mai dezamagesti, Anastasia

65

Andrian T
24 februarie 2009 12:04

De fapt, - o mica concretizare- mie mi s-a parut ideia super(lui Culiuc) cu redarea foto a unei "conduite" si nu a unei imagini. fata e super pentru ea, nu pentru noi(si asa e bine ) oricum ideia care ma frapeaza ca o tipa asa bine, pe un bike tot nice cred :),merge la un WC public de cacao, adica conduita ei (dedusa din modul in care arata si manerele ei - mers, expresia fetzei) - reda o oarecare acceptare a normelor WC-ului utilizat, care totalmente nu corespunde cu vestimentatia si stilul ei. si chestia asta este comuna moldovenilor, un fel de stilism ... pe alocuri, asa, doar cand e posibil...

66

De acasa...
13 februarie 2010 0:12

:) De fapt fata a utilizat WC-l pentru a-si aranja cizmulita de pe piciorul drept, care incepuse sa-i alunece si ajunsese aproape de genunchi :)
Poza ca subiect ce diferentiaza contrastele e SUPER! Un unghi si ochi fotografic de nota 10!

67

CURCA ION
9 martie 2010 12:37

INDIVIDA ESTE NASOALA, SI ESTE MAI URITA CA PUIUL DE MAGAR. ARATA CA SEMAFORUL, TE DOR OCHII CIND TE UITI LA EA. ESTE NASOALA SI BOCCIE, SI ARE MECLA DE RUSOAICA IMPUTITA.

68

sasha
11 martie 2010 19:08

se ambraca cum auchef si in ce vor si cum se simt bine ce va tot luati de moldovence ?

69

D
31 mai 2010 15:23

Invat in alta tara... si cand vin in Chisinau, ma simt ca pe "alta planeta"... Daca stau mai mult incep sa ma simt prost... (noroc ca nu mai stau mult pe acasa). Raman cu gura cascata la primii 20 de oameni si dupa imi impun sa nu-i mai observ. Imi zicea odata un domn in "rutiera":"wow... esti prima fata pe care o vad fara unghii facute", eu le aveam simple, de 2-3 mm, ingrijite, dar fara culoare sau model sau acel "gel". (Seriously? Unghii ascutie de zgripturoaica, ca asa e moda in moldova, si cu floricele inca?)

In tari mai civilizate copiii primesc educatia asta vestimentara de mici copii si pana sunt maturi isi tot rafineaza gusturile. Exceptii sunt peste tot asa ca o sa-mi permit sa le exclud din discutii.

Peste tot vezi oameni ciudati, poate nu te-ai imbraca niciodata asa, dar au un stil, un gust, o persoanlitate si parca acele haine stau pe ei altfel, fac parte din felul lor de a fi. Lor li se potriveste. Au parca o identitate stilistica clara, evidenta, stridenta, inacceptabila pentru unii, dar clara.

Oamenii se imbraca mai excentric, extravagant in orice tara... cand se duc la cluburi, distractie, dar si atunci cu bun gust.


In Moldova... nu prea este acea cultura, n-au invatat-o de la nimeni... pentru ca maturii au dat peste cap tot bunul simt din cauza epocii comuniste... saracia, i-a determinat pe oameni sa se multumeasca cu ce au... si sa nu se mai gandeasca la imbinari de culori, forme, linii stilistice, textile, accesorii, trenduri, stil personal etc...

Daca si-a gasit bluza mov si e frumoasa, nu se mai gandeste ca are pantofi portocalii si fusta albastra acasa.
"Daca tot ce am pus in mancare e bun si am facut-o cu dragoste, cum sa nu fie buna?"

De unde sa ia fetele moldovence acel bun gust? Noroc de unele ca-l au acolo innascut sau mai au spirit de observatie (nu mai vorbesc de baietii care au pantofi cu botul lung si imbraca si adidasi Puma ca e cool).

Si mai e un paradox... Moldova e saraca... dar iarna toti sunt in cizme pe tocuri (dinalea cu care nu umbli pe strada sa mergi prea mult numai masina-casa-serviciu) si blanuri si piele si "sube" de nu le mai ajungi la nimeni nasul...

Dar saracii studenti la facultate... in costume si imbracati elegant, de parca e ziua de incheiat contract la cea mai importanta firma si e sedinta :)) si toti tre sa arate la 4 ace. Nici nu se simt bine daca nu sunt asa... e ca un fel de standard impus... si ii compatimesc, pentru ca iti ia ceva timp sa te trezesti cu noaptea-n cap sa iti aranjezi in fiecare zi parul de parca ai fost la coafor, sa te machiezi pana in detaliu... etc... Daca ar trebui sa fac asta... mi-as omora jumatate din timp cu detaliile astea...

E "alta planeta" pentru ca mereu ma simt ca intr-un mare club, am impresia ca toti au acelasi scop, au iesit sa flirteze si sa agate... parca se duc toti... nicaieri, doar cocheteaza asa pe strada... si ma simt ca si cum m-am dus in club imbracata casual.

Moldova e superficiala. Ce daca eu acasa n-am ce manca si nici benzina nu prea am sa ma "catai" prea mult, dar in schimb am mercedes frumos. Ce daca mama lucreaza din greu in italia si vrea ca eu sa fiu destept si sarguincios, daca eu vreau costum puma,pantofi cu botul ascutit din cei mai scumpi,blana, piele si lant cat mai gros de aur la gat?(am fost cu o ruda mai in varsta sa-si ia o bijuterie si in 10 magazine in care am intrat, erau pline cu tineri care isi luau lanturi groase de aur la gat, tineri de 18-23 ani, nu angajati seriosi... sau mai stiu eu ce oameni instariti).


Adauga Comentariu


HTML admisibil: a href, b, i, br/, p, strong, em, ul, ol, li, blockquote, pre