Alexandru Culiuc

5 februarie 2007

Marketing online la nivel de "stat": Transnistria vs. Moldova. Partea 2

Aceasta este partea a doua a eseului consacrat siturilor "de imagine" a Moldovei si Transnistriei. In prima parte am analizat citeva situri propagandiste create de regimul de la Tiraspol. Concluzia mea a fost ca aceste situri au fost create de specialisti din occident in baza unei strategii de comunicare bine gindite, care cu succes adreseaza dezavantajele ce stau in fata unei formatiuni statale nerecunoscute. A venit timpul sa analizam pe cit de bine se ispravesc siturile "oficiale" din Moldova cu niste probleme ceva mai simple (Moldova, cel putin, este un stat recunoscut).

Moldova. Under construction

Va propun sa deschideti Pagina oficiala a Republicii Moldova. Dupa cum ne relateaza stirea din 19 decembrie, situl de facto nu este functional de mai bine de o luna si jumatate — "pentru reflectarea procesului de creare a Paginii Oficiale a Republicii Moldova in reteaua Internet". Este greu sa-ti inchipui o decizie mai aberanta decit inchiderea unui site viu pentru reconstructie. Moldova.md exista de mai multi ani. Era un site slab (mult mai slab decit Pridnestrovie.net), insa cel putin era un site functional cu ceva informatii despre tara. Daca guvernul a decis sa-l imbunatateasca (o initiativa laudabila), acest fapt evident urma sa fie mentionat, insa situl vechi trebuia sa fie lasat pina la lansarea versiunii noi. Privind la situl actual, te intrebi care este totusi sloganul Moldovei: "Discover us" sau "Under construction"?

Ce sa asteptam de la viitorul Moldova.md? Va reusi el sa eclipseze Pridnestrovie.net? Putin probabil. Cititi cu atentie Hotarirea Guvernului RM nr. 765 din 5 iulie 2006 cu privire la Pagina Oficiala a Republicii Moldova in reteaua Internet. Sa parcurgem rapid anexa "Conceptia paginii oficiale" (care ar trebui sa fie "conceptul sitului oficial"). Capitolul 1 defineste tipurile de functionalitate si de informati, capitolul 2 pune accent pe securitatea datelor, capitolul 3 defineste cerintele fata de sistemul de administare, capitolul 4 include cerinte fata de design, capitolul 5 defineste structura generala a sitului. Capitolele 6-8 vorbesc despre arhitectura informationala, performanta si securitatea serverului, tipurile de continut. Cu exceptia capitolului 5, documentul vizeaza doar aspectele tehnice ale sitului. Si nici capitolul 5 nu se aprofundeaza in continutul sitului, limitindu-se la definirea meniului de nivel superior si nominalizarea institutiilor publice responsabile pentru livrarea informatiei.

Este clar ca acest document a fost scris de un grup de persoane care au experienta tehnica in crearea siturilor. Nu e de mirare ca conceptul nu pomeneste de vre-un studiu de marketing, care ar urma sa motiveze noul site — autorii conceputlui nu au nici o experienta in acest domeniu.[1] Astfel, nu merita sa ne asteptam la niste perle (fara batjocura) de genul Ten things you didn't know about Europe's newest country despre care am scris in prima parte.

Nu cred sa vedem pe noul site o utilizare reusita a hipertextului. Capitolul 5 al documentului spune clar: colectarea informatiei va fi rezultatul unui proces birocratic. Cel mai probabil, informatia adunata de la ministere va fi aranjata intr-o structura ierarhica si plasata pe site fara mai schimbari. Este practic imposibil sa ne inchipuim ca continutul sitului sa fie strapuns de linkuri precum Pridnestrovie.net, continutul caruia din start a fost scris astfel in cit sa beneficieze de puterea hipertextului.

Sunt convins ca situl nu ne va bucura cu engleza impecabila caracteristica pentru siturile propagandiste ale Transnistriei. Cauza? Situl va fi initial scris in "limba de stat" si apoi tradus intr-o "engleza moldoveneasca": gramatic corecta, stilistic greoaie si lipsita de urma de copywriting.[2]

Jucarii de plasmas, sciebionka, kafeli, pomada, bigudi, pudra si perii

Daca considerati ca prognosticul meu pentru Moldova.md este excesiv de pesimist, va recomand sa vizitati un alt site oficial orientat (cel putin teoretic) spre auditoriul exterior — Turism.md, creat in cadrul proiectului PNUD "Sustainable Tourism Development Project". Situl este bogat in date si, gratie companiei Deeplace, dispune de functionalitati interesante, precum harta interactiva a Moldovei. Insa Turism.md incalca un principiu fundamental al marketingului: nu poti adresa segmente eterogene de consumatori cu un produs nediferentiat. In cazul dat avem de-afacere cu cel putin patru segmente extrem de diferite:

  • turisti din exterior
  • potentiali parteneri de afaceri (de altfel pentru ce sa publici anunturile expozitiilor industriale?)
  • turisti din Moldova (ofertele de turism emitent ii privesc doar pe dinsii)
  • agentiile de voiaj din Moldova (cui i-ar mai fi interesante asemenea stiri?)

Doar METRO Universul Gospodarului ar putea sa-i satisfaca pe toti. Turism.md n-a reusit sa satisfaca nici macar principalul segment al unui portal turistic de tara — turistii din exterior. Citeva exemple:

Sunt prezente si problemele traditionale: texte extrem de seci, engleza proasta, structura confuza, fotografii neapetisante, etc. Turism.md se percepe ca o adunatura de informatie turistica, lipsita de obiective si strategie. Visit PMR, care este net inferior din punct de vedere tehnologic, reprezinta in schimb un veritabil instrument de marketing turistic (si politic).

Nota Bene: Critica Turism.md nu reprezinta un atac la adresa Deeplace — pe timpuri eram concurenti, insa intotdeauna nutream un respect profund pentru abordarea strategica cu care a fost creata si dezvoltata compania. In plus, stiu cit de complicat este sa colaborezi cu institutiile de stat la crearea unui proiect Web: am realizat in 1998 prima versiune a sitului Departmentului Privatizarii iar in 2001 situl Parlamentului (partial desfigurat de echipa IT a Parlamentului in 2002). Siturile celea erau departe de ideal la capitolul marketing. Insa nu pot sa critic Privatization.md din motiv ca versiunea veche a demult nu mai exista, iar cea actuala este sub nivelul oricarei critici. Iar situl Parlamentului este mai mult de "uz intern" si deci nu este totalmente relevant discutiei.

Recomandari

Nu indemn statul moldovenesc sa se lanseze intr-o campanie de dezinformare online de genul celei desfasurate de Transnistria. Insa siturile transnistrene demonstreaza ca Moldova isi poate imbunatati imaginea in occident, in pofida deficitului de emisari politici si lipsei sustinerii SUA (de care se bucura Georgia). Internetul poate afecta pozitiv imaginea de tara, doar ca prezenta Moldovei oficiale urmeaza sa fie regindita de pe pozitii de marketing. Atit timp cit imaginea Moldovei va fi creata in baza unor decizii birocratice, nu vom obtine nimic mai bun decit situl Moldova.md sau banalitati de genul "Discover Us" in calitate de slogan de tara.

Eu vad doua cai. Prima consta in angajarea unei agentii occidentale de publicitate/relatii publice/lobbying pentru realizarea proiectului "la cheie". Este o cale scumpa, si experienta arata ca banii grei platiti unei companii occidentale nu garanteaza un produs de calitate.

Exista si o cale ieftina... As incepe planificarea prezentei "oficiale" pe Web cu focus grupuri cu... voluntarii Corpului Pacii si cu bursierii Fulbright. Ei cunosc bine situatia din Moldova, ei sunt in permanenta bombardati de intrebari despre Moldova de prieteni si rude, ei stiu care este imaginea Moldovei in occident si lor le pasa de tarisoara asta (de altfel ei n-ar fi venit). Cu alte cuvinte, ei sunt perfect pozitionati pentru a raspunde la intrebarile pe care urmeaza sa le raspunda o strategie de marketing. Focus grupuri similare pot fi realizate si cu jurnalistii occidentali specializati pe Moldova si Europa de Est (inclusiv Edward Lucas, pe care l-am pomenit in prima parte).

Este mai mult ca probabil ca unii din participantii acestor focus grupuri vor fi gata sa se implice direct la elaborarea strategiei de marketing online si, cine stie, chiar la scrierea/redactarea materialelor (contra plata, evident). Adica problema "englezei moldovenesti" dispare din start. Evident, in definirea proiectului ar putea fi inclusi si moldoveni. Insa este clar ca un site adresat publicului din occident trebuie sa fie definit in mare parte de persoane din occident. Nu deoarece moldovenii sunt mai prosti, dar deoarece este foarte greu sa te privesti dintr-o parte.

Probabil va fi nevoie de invitat unul sai doi experti in arhitectura informationala si marketing online (din occident; in Moldova asemenea specialisti nu exista), insa implementarea tehnologica poate fi usor incredintata unei companii locale. Cheltuielile totale vor fi considerabil mai mici decit in cazul procurarii unei solutii "la cheie".

Evident, ramine intrebarea "Cine va initia si gestiona procesul?". Presupun ca ar fi cazul de organizat un grup de lucru care ar raporta direct presedintelui, caci toate initiativele guvernului de pina acum s-au soldat cu esecuri. Si cind scriu "grup de lucru", am in vedere de lucru si nu de discutii, sedinte si palavre. Pe cit de realistic este un asemenea scenariu? Ma intreb si eu...

Post Scriptum

Astazi, 5 februarie 2007, se lanseaza concursul de situri moldovenesti WebTop 2006. Traditional, un numar de categorii vizeaza siturile "oficiale". Spre exemplu, Turism.md a obtinut pe parcursul editiilor 2002-2005 trei premii de gradul 2 si un premiu de incurajare. Cum credeti, ar reusi siturile "oficiale" participante WebTop 2006 sa faca concurenta siturilor propagandiste transnistrene daca acestea ar participa (si ar fi admise) la concurs?

[1] In schimb atentia deosebita fata de securitatea viitorului site ma face sa presupun ca autorul conceptului este chiar Intreprinderea de Stat "Centrul de Telecomunicatii Speciale", care partajeaza o cladire cu Serviciul de Informatii si Securitate.

[2] Pentru cei mai putin versati in marketing e cazul sa notez ca copywriting nu are nimic comun cu copyright.

Comentarii (15)

1

Pavel Ciorici
5 februarie 2007 15:06

Mersi ca mi-ai adus aminte de WebTop :)))

2

Vladislav Namashco
5 februarie 2007 16:11

Articole foarte bune, le-am citit cu mare placere si durere in suflet.

De-ar fi sa se formeze acum o echipa de lucru, as fi primul care vrea sa-si invisteasca cunostintele si timpul in asemenea proiect, dar ar fi bine sa nu fiu si ultimul...

3

Molda
5 februarie 2007 19:18

Sint de acord cu cele spuse mai sus 100%.Apropo am fost pe site-urile cele mai principale ale Georgiei (avind in vedere ca s-a facut comparatii multe dintre cele doua state) si ma bucura faptul ca desi avem inca mult de facut, cele georgiene sint cu mult un urma.Nici luncurile nu lucreaza...dar se pare ca internetul, desi unelta buna, nu e cel mai important!Eu cred ca ce folos sa o sa scriem siteuri bogate in multe bune, daca cei ce vin in Moldova pleaca cu impresii doar de genul "oamenii is super" iar restul...doare.Si inca mult trebuie de schimbat la capitolul cum noi, moldovenii privim Moldova.

4

Peter Myers
6 februarie 2007 0:20

Site-uri ca Moldova.org si Moldova Azi (azi.md) adevarat sunt traduse prost in limba engleza. Spui ca gramatica este corecta, dar eu nici nu pot spune aceea. Moldova.org, cel putin, are articole scrise de vorbitori materni ai limbii engleze.

Din noi, voluntarii Corpului Pacii care traiesc aici, sunt multi care vor sa ajute cu problema de imagine, dar pur si simplu nu am fost rugati niciodata. Il cunosc pe un voluntar, cel putin, care traieste la Chisinau si vrea sa lucreze cu turism, dar el nu vede unde poate ajuta.

Acum ajungem la o problema mai mare decit numai turism; sunt multe situatii in care noi, voluntarii, am vrea sa ajutam, dar guvernul "nu are nevoie" de noi. Ma gandesc mai mult la curicula limbii engleze in tara. Cartile sunt pline cu greseli si guvernul are la dispozitie deja mai mult de 30 profesori americani de limba engleza. Vreo cinci ani in urma, am inteles, un voluntar care a facut studii advansate (ori masterat ori PhD) la limba engleza a lucrat cu scriitorii manualelor pentru cateva luni. Dupa ce s-a intors el in America, scrittorii au schimbat cartile ca se fie cum erau inaintea sosirii lui. Nu stiu concret daca povestea aceasta este adevarata, dar este doar un exemplu cand guvernul nu intelege valoarea vorbitorilor materni limbii engleze si a oamenilor din Occident care stiu cum se gandeste lumea care nu s-a nascut in Uniona Sovietica.

Noi voluntarii suntem aici. Trebuie numai sa fim rugati.

Da, Georgia beneficieaza mai mult decat Moldova de suportul SUA. De ce? Nu pot sa spun, dar poate este pentru ca Georgia spune ca vrea mai putine relatii cu Rusia, si face ceva. Tin minte de anul trecut, cand Voronin a spus ca Moldova a tinut moralul ca nu trebuie sa depinda de Rusia pentru piata sa de vin si coniac. Dar s-a schimbat ceva adevarat intr-un timp de un an? Nu sunt expert, si poate spun prea mult, dar simt ca guvernul Moldovei crede ca poate ajunge la nivelul occidentului fara ajutorul sau. Este o mandrie care ma deranjeaza cand vreau sa lucrez cu un minister dar deja cred ca nu voi fi ascultat.

Trebuie sa termin acum. Maine, probabil, scoala instaleaza un modem la cabinetul de informatica pentru a lega elevii cu internetul. Voi pune site-ul tau in "Bookmarks" pe fiecare computer. (In legatura, te rog sa micsorezi pozele care sunt pe site; sunt frumoase, dar trebuie prea mult timp sa incarce cu un modem 56k.)

- Peter

5

Alexandru Culiuc
6 februarie 2007 0:52

Peter, merci mult pentru comentariul detaliat. Realmente, despre asta si am scris in concluzii — nimeni nu observa comoara pe care o reprezinta voluntarii. Dar chiar daca cineva ii va observa (in urma eseului meu? nu cred, dar cine stie…), e greu sa-ti inchipui un functionar tipic de la minister (serios, pompos, cu o burtica tripla si care, in cel mai bun caz, cunoaste engleze la nivelul copiilor din clasa 7 de la Mereseni) discutind egal la egal cu niste tineri "dementi" care au lasat patria comfortabila pentru a preda la scolile de sat din Moldova. In guvern exista oameni care ar putea discuta cu voi, insa ei sunt ocupati cu multe-multe alte probleme si nu e clar cind le vor ajunge miinile la "imaginea Moldovei". Ramine a fi vazut…

"Engleza moldoveneasca" de la Azi.md este oribila. Eu nu stiu unde agentiile de stiri angajeaza traducatori (azi.md doar publica stirile, toate stirile, inclusiv in engleza, vin de la agentii), dar asa un lucru de mintuiala n-am mai vazut. Moldova.org pare ca-si scrie stirile singure sau traduce materiale aparute in alte publicatii si acolo treaba sta putin mai bine (probabil datorita acolor vorbitori materni ai limbii engleze din conducerea fundatie, insa nu cred ei sa se ocupe de scrierea stirilor).

P.S. Cel mai hazliu este ca am primit comentariul tau exact cind citeam pe blogul tau despre compunerile in engleza a elevilor tai.

P.P.S. Cit despre modemul de 56kbps de la scoala Mereseni... Astept o crestere vertiginoasa a numarului vizitatoriul in urma includerii in bookmarks-urile calculatoarelor. Nu stiu insa daca voi putea sa-ti ascult sfatul in privinta plasarii fotografiilor de format/marime mai mica... Asa ca, spre mare regret, va trebui sa accept ca fotografiile mea nu vor cuceri Mereseniul si alte localitati conectate la Internet prin modeme de 56kbps. :)

Iar daca mai la serios, apoi iti multumesc din suflet pentru cuvintele tale calde (ok, so that may sound somewhat gay, but I was really moved by your last paragraph).

6

Lyndon
6 februarie 2007 10:03

Inca o data multumesc pentru analiz adinc si interesant. Am vrut sa pun inca 2 banut in discusia. Ma mindresc, ca sunt asa de oameni ca Peter care reprezinta tara noastra in Moldova. Si iar va rog sa ma scuzati ca sa scriu in Engleza, din pacate nu am asa stiinta de Romana.

I think the PCV's are a tremendous and no doubt underutilized resource. And if there is a need for native English-speakers who know the region for a focus group or even for more intensive involvement (e.g., regular copy-editing of articles), sign me up as well. This is an effort I believe in and would be able to commit a bit of my own time to it, since I'm a student at the moment and can always cut back on my reading for class! The image a country presents online is tremendously important, and anyone who is concerned about Moldova's development should be concerned that the PMR has better websites.

It does seem superficial to put it that way (de fapt, website-uri nu influenteaza direct calitate de viata in tara), and of course real improvements (and not just "image-making" a la visitPMR and the Tiraspol Times) in the country are necessary. But the majority of people who see a country's website aren't ever going to visit the country - they may, though, form an impression based on what they see online. And the goal here is to raise awareness of Moldova's existence and its positive qualities - and policy dilemmas - among a western audience. Indirectly, eventually, the goal is obviously for this to result in better outcomes for the country and its people.

Furthermore, a strong English-language web presence (not so much of official sites, but of "semi-official" sites, like, for example civil.ge in Georgia's case) is important because it allows journalists and students who are not based in the region but might want to research and write about the country to find information more easily. Maybe two other reasons why Georgia's online presence is stronger - at least in terms of having better English-language content - is that they know no one outside of Georgia will read Georgian (not the case for Moldovan websites, with a potential audience in Romania); and Georgia does not have a substantial Russophone minority creating websites with an eye toward the broader audience of Russian-speakers (as I think is the case in Moldova).

Alexandru, you mentioned in an earlier post the total lack of awareness in the US of the Russian trade restrictions on Moldova. If it's the case among informed KSG students, it's definitely the case among the population at large. I had just one not-too-serious post about it, but in any event not many people read my blog and I was hardly updating it frequently at the time (or since). There are two good reasons for an awareness campaign - first, as you mentioned, to get Americans familiar with the idea of Moldova as a wine-producing country; and second, Americans can't get outraged about what they don't know about, so raising Moldova's profile in the West has the potential to rally public opinion (to the extent that the American voter pays attention to issues overseas) to its side on issues where there are disputes with Russia. Although for obvious reasons I'm afraid Moldova will never get as much attention from the top US policymakers as Georgia (at least until the Southeast European equivalent of the BTC pipeline runs through Moldova), there is no reason why it should not have a higher profile. Anyway, if it turns out that this discussion board results in some further action ("Si cind scriu "grup de lucru", am in vedere de lucru si nu de discutii, sedinte si palavre" - right on), let me know.

7

Dorin
6 februarie 2007 22:30

to Peter: Ai perfecta dreptate as vrea sa accentuez ca in MD nici voluntarii locali nu sunt ascultati. Talentele si potentialele tinerilor sunt inhibate din start. (ma refer la problema cind autoritatile nu cer "ajutorul" PCV)
referitor la turism si engleza de pe siteurile agentiilor de stiri, pot sa adaog ca businessmanii din moldova nu isi pot imagina ca omenii destepti trebuesc motivati si cu salariu nu doar cu promisiuni.
am cunoscut un pic realitatile din bransa ziaristica.
Proprietarii si redactorii sefi prefera sa angajeze studenti sau proaspeti absolventi de facultate, sa le dea un salariu mizer, decit sa angajeze profesionisti astfel plasind pe piatza un produs competent.
...
Aici in Moldova oamenii gindesc diferit de cei din occident.
atit de diferit ca atunci cind moldovenii nimeresc in mediul occidentului nu-si schimba viziunile de viatza, se izoleaza in comunitati si bocesc dupa maretia URSS.

8

Lucia
9 februarie 2007 17:02

Salut la toti,

Un anunt la cei care vor si cred ca pot contribui cu ceva la imaginea Moldovei si nu numai: Ministerul Economiei si Comertului angajeaza specialisti si manageri in diferite domenii de activitate. Puteti vizita site-ul lor oficial: http://www.mec.gov.md/news.aspx?NewsItem=14412. In curind si Ministerul Administratiei Publice Locale va recruta specialisti in domeniul dezvoltarii regionale. Asa ca MULT CURAJ si SUCCES!

9

Alexandru Culiuc
12 februarie 2007 0:03

Lyndon, thank you so much for the two insightful comments. I very much agree with your analysis of why such websites are important. And I also think that it's more important to have good "semi-official" English websites than official ones. That was part of the reason why in 1998 I decided to make OurNet an English-only website (OMG, that was almost 9 years ago!).

10

nicu popescu
15 februarie 2007 1:38

Salut, Sandu.

Cateva observatii rapide (scrise in tren :)

Ai dreptate in tot ce spui. Dar asta atat timp cat vorbim numai de marketing si PR. Problema e ca lumea nu consta numai din marketing si PR. PR-ul poate ameliora anumite realitati sau scoate in evidenta anumite realitati, dar nu le poate substitui.

1) comparatia siteurilor transnistrene publicistice cu siteurile oficiale a RM metodologic este nu tocmai ok. Este normal ca Visitpmr trebuie sa aiba un stil mai interesant si accesibil perntru publicul larg decat un site oficial. asa se intampla in toate tarile. Si mid.ru este mai putin interesant decat russiaprofile.org.

2) Compara siturile lui Smirnov, MAE Tr si vei vedea ca si ele sunt mai utile informational decat siteurile din RM. Dar decalajul ar fi mai mic.

3) In afara de PR mai exista realitati. Imaginea Moldovei este asa cum este nu din cauza ca nu avem siteuri, ambasadori si lobbyisti (but then watch out Orion Strategies and Bruce Jackson), ci din cauza realitatilor din Moldova. Mizeria putinista de la Euro TV si Antena C, aresturile lui Musuc si Braghis, preluarea brutala a businessurilor cu ajutorul institutiilor de stat etc etc. Aici este problema fundamentala, nu lipsa unui site decent moldova.md. Siteurile sunt doar un instrument de promovare, dar acest tip de instrumente nu va atinge scopul dorit daca nu se bazeaza cat de cat pe anumite realitati. Iar sursa imaginii proaste a Moldovei – sunt realitatile, nu siteurile.

4) Rusia anual investeste sume crescande si enorme de bani in PR, cumpara agentii intrtegi de PR, lobby, ziare, publicatii, ONG-uri in Occident si CSI. Dar in pofida acestor invetsitii imaginea Rusiei se deterioreaza aproape zilnic. De ce ? Din cauza realitatilor. Politkovskaya, autoritarism, Sakhalin, etc, nu din cauza faptului ca kremlin.ru si gov.ru nu este un site bun.

5) Georgia : spre deosebire de Moldova si CEO of RM, Saakashvili este un reformator convins. O face deseori centralizat, stangace, cu prea multa zarva si PR, ... dar el are anumite idealuri si o dorinta sincera de a schimba lucrurile in Ge. De aici si graba cu care o face. Motivatia elitelor actuale din Md e diferita. Problema e ca guvernarea RM NU este sincer dedicata reformelor, NU doreste sincer sa schimbe lucrurile, si este mult mai preocupata de batalii interne intre clanuri si obtinerea unor beneficii corupte/semi-corupte decat de orice altceva.

6) The BIG PICTURE. Moldova are 100000 de probleme. Si foarte foarte putini oameni sa le rezolve. Moldova si asa cheltuie mult prea multa energie politica, umana si publica pe Tr. Visitpmr si TT - lasa-le sa fie. Ele fac PR, dar PR-ul nu creaza realitati noi de la zero. Oamenii din Moldova cu expertiza – care vorbesc engleza decenta, corpul pacii, lumea inteligenta de la presidintie, mae, min reintegrarii, parlament trebuie sa se ocupe de reformarea Moldovei, de implementarea planului de actiuni, nu de batalii cu niste mercenari care azi sunt aici, maine dincolo. Jurnalistii buni din Md decat sa lupte futil cu Irlandezul care face TT (nu ii mai tin minte numele, dar a fost intervievat si la RFERL si a spus ca Tr poate fi comparat doar cu Elvetia ), mai bine ar scrie si ar sapa in implementarea planului de actiuni Md-UE, mai bine ar monitoriza implementarea deciziilor CEDO de catre Moldova si sunt alte mii de lucruri pe are mai bine le-ar face si care sunt mai importante decat TT si visitpmr.

7) Faci un apel la o competitie de marketinguri. E ok. Dar mai exista si alta dimensiune a siteurilor oficiale – mult mai importanta - cea a transparentei. E corect sa cerem un site decent de la guvern, mae, moldova.md nu ca astea sa fie mai competitive cu Tr, ci in primul si in primul rand ca sa serveasca mai bine cetatenii RM, ca institutiile de stat sa fie mai transparente.

11

nicu popescu
15 februarie 2007 21:48

uite ce scrie un prieten:

This is a picture from the official site of the Council of the European Union - and the official picture of ESDP`s operations. The biggest problem is not the crappy picture itself, but the fact that they did not even turn off the spell checker - you can see the underlined words...

http://consilium.europa.eu/uedocs/cmsUpload/ESDPoperations.jpg

Nice advertisement for EU`s abilities to communicate itself to the public :-)

12

Klaus
5 martie 2007 10:44

NO COMMENT

sursa: - http://www.botschaft-moldau.de/eng/important.html

Dear Ladies and Gentlemen,

Fot :) the purpose of the implementation of the National Strategy to prevent and combat Corruption and the Action Plan for its realisation, adopted by Decision of the Parlament :) of the Republic of Moldova No.421-XV dated December 16, 2004, with amendments and completions from December 29, 2005, we would like to inform you that the Ministry of Foreign Affairs and European Integration of the Republic of Moldova has operated the call number ;) 00 373 22 578 325, where possible acts of corruption commited ;) by the members of the diplomatic mission may be reported.

NB. Site-ul ambasadei Moldovei la Berlin nu are versiune germana.

13

Klaus
5 martie 2007 10:45

NO COMMENT

sursa: - http://www.botschaft-moldau.de/eng/important.html

Dear Ladies and Gentlemen,

Fot :) the purpose of the implementation of the National Strategy to prevent and combat Corruption and the Action Plan for its realisation, adopted by Decision of the Parlament :) of the Republic of Moldova No.421-XV dated December 16, 2004, with amendments and completions from December 29, 2005, we would like to inform you that the Ministry of Foreign Affairs and European Integration of the Republic of Moldova has operated the call number ;) 00 373 22 578 325, where possible acts of corruption commited ;) by the members of the diplomatic mission may be reported.

NB. Site-ul ambasadei Moldovei la Berlin nu are versiune germana.

14

nicu
6 martie 2007 19:45

acest "call number" parca e "movie film"-ul lui borat :)

15

Alexandru Culiuc
10 martie 2007 6:53

Klaus, hazliu. Sper ca cel putin germana o cunosc mai bine...