2 aprilie 2007

Vacanţe relaxante la mare: Tulum şi Olympos

Tulum este un mic orăşel turistic din peninsula Yucatan, Mexic. Deşi se află la doar 130 km de Cancun, cea mai populară destinaţie din Caraibe (cel puţin printre turiştii americani), este greu să-ţi imaginezi două zone turistice mai diferite. Ca să fac o comparaţie cu nişte destinaţii turistice mai puţin exotice pentru moldoveni, Cancun este Antalya Caraibelor: coasta e dominată de hoteluri enorme, iar plajele bucşite cu oameni, doar că în loc de ruşi aici domină studenţii americani (cel puţin în luna martie). Spre fericire, n-am petrecut în Cancun nici două ore, după care, împreună cu câţiva prieteni de universitate, am luat un autobuz de rută spre destinaţia finala.

În Tulum ne-am cazat într-un mic complex de cabane ("complex cabanier"?). Cabana 3x3m din lemn cu acoperiş din frunze de palmier oferea comodităţi minimale: un pat acoperit cu o "plasă de ţânţari" (mă întreb dacă asta-i traducerea cea mai potrivita a termenului "mosquito net") şi o măsuţă. Pentru a aprinde lumina (accesibilă între apus şi 11 seara), urma să suceşti becul în dulie, ceea ce tare a mai amuzat prietenii americani. Comodităţile sanitare erau afară: extrem de curate şi îngrijite, însă apa în robinet era sărată (în cel mai bun caz parţial desalinizată), aşa că timp de cinci zile aveam păr "de sârmă". Pe scurt, nivelul de confort poate fi comparat cu cel din Sergheevca sau Vadul-lui-Vodă. Toată plăcerea ne-a costat doar $35/noapte pentru o cabană dublă.

Tulum: Papaya Playa standard cabanas
"Hotelul" Papaya Playa. Am stat în cabana din stânga

Existau şi opţiuni mai scumpe, care ajungeau până la $90/noapte, cu grup sanitar integrat şi hamac în verandă.

Tulum: Papaya Playa luxury cabana
O cabană "lux"

În pofida lipsei unor comodităţi elementare, n-am primit în viaţa mea mai multă plăcere de la o vacanţă la mare. Cabana era amplasata la doar 5 metri de plaja. Marea curată, plaja enormă şi practic pustie (20-30 oameni pe o fâşie de 300 m), iar briza permitea să suporţi arşiţa fără mari probleme (spre deosebire de coasta de sud a Turciei, unde lipsa vântului face arşiţa absolut insuportabilă).

Având la dispoziţie o plajă impecabilă, era greu să mă impun să fac altceva decât să stau tolănit la soare. Cu greu m-am impus să citesc un capitol din manualul Development Economics şi ultimul număr al The Economist. Pe parcursul celor cinici zile petrecute în Tulum am făcut doar două escapade turistice. Într-o zi am mers să ne scăldă în nişte lacuri pitoreşti din junglă, iar în alta am făcut o plimbare de-a lungul malului până la ruinele unui oraş Maya şi înapoi (vreo 10 km în total).

Tulum Maya ruins
Ruinele Maya — nimic extraordinar (celelalte fotografii sunt şi mai de jele)

De nu era să am rucsacul fotografic în spinare (vreo 7 kg), aş zice că era o plimbare de vis: în drum, pentru a ne mai răcori, ne-am scăldat şi am băut coctailuri la barurile de pe litoral (ceea ce n-a uşurat rucsacul nici cu-n gram).

Tulum beach
Pe drum spre ruinile Maya

Am fotografiat puţin. Pe parcursul întregii călătorii n-am făcut nici 200 cadre (pentru comparaţie: în China am făcut circa 2000), dintre care doar vreo două-trei bunicele, restul fiind potrivite doar pentru albumul de amintiri de călătorie, dar nu mai mult. Vă las pe voi să judecaţi.

Tulum: the beach ends here
La marginea plajei

Ultimul cadru al călătoriei s-a dovedit a fi şi unul dintre cele mai reuşite:

Last sunrise in Tulum
Ziua plecării, 6 dimineaţa — ultimul răsărit în Tulum

Mai aproape de casă

Nu este neapărat să mergi în Caraibe să ai parte de o vacanţă la mare într-o atmosfera relaxantă. Am prieteni care la prima ocazie pleacă la Vama Veche (alţii preferă Crimea). Există însă anumite dezavantaje: Marea Neagră nu este cine ştie ce curată sau limpede (fie la Vama Veche, Sergheievca sau în Crimea), iar plajele sunt murdare şi aglomerate. În Crimea se gasesc locuri dosite, dar trebuie să fii turist hard core pentru a beneficia de ele.

Dar "mai aproape de casă" include şi Turcia... Nu, nu mă refer la Antalya, Bodrum, Alanya sau Kusadasi — vă sfătui să vă ţineţi cât mai departe de aceste zone de turism în masă la preţuri nebune (Bodrum e vesel, dar nu mai mult). Din zonele turistice tradiţionale aş evidenţia Marmaris, care încă nu a fost ocupat de ruşi, însă nici acolo nu cred să găsiţi o atmosferă cu adevărat relaxantă.

Vă recomand să atrageţi atenţia la Olympos (numit şi Olympus) — un mic sătuc turistic pe coasta de sud a Turciei, la 90 km de Antalya. Am primit o plăcere deosebită de la cele trei zile petrecute la Bayrams Tree Houses. În loc de cabane cu acoperiş din palmier veţi găsi nişte bojdeuci ridicate pe piloni din lemn sau prinse în copaci, de unde şi provine denumirea de tree houses.

Olympos: Bayrams Tree Houses
Bojdeuca în care am stat trei nopţi

Aceste bojdeuci însă nu se află chiar pe malul mării, ci în pădure, la vreo 500m de mal. În schimb cărarea spre plajă trece prin ruinele oraşului antic Olympos.

Olympos ruins
De-alungul cărării spre plajă

Plaja e ceva mai aglomerată, iar în pietriş mai daţi de-un muc de ţigară, însă atât oamenii, cât şi mizeria se găsesc în cantităţi moderate în comparaţie cu plajele din România (nu pot compara cu Bulgaria — n-am fost).

Plăcerea costă şi mai puţin: o cabană de două persoane face vreo $17 pe noapte, care includ micul dejun şi cina. Comodităţile sunt ceva mai bune decât în Tulum (apă normală şi lumină 24h). Trei-patru nopţi în Olympos plus încă tot atâtea pe un iaht Blue Cruise vă garantează o vacanţă de neuitat la un preţ accesibil. Highly recommended, cum s-ar spune.

Olympos beach at 6am
Plaja Olympos la orele 6 dimineaţa

Post Scriptum

Am decis să scriu cu diacritice. Daţi-mi de ştire dacă textul nu este vizualizat corect.

Publicat: 2 aprilie 2007 2:59

Categorii: Călătorii | Fotografie | Personal

Taguri: , , , ,

Comentarii (26)

2 aprilie 2007 23:39

Bonjour,
Je suis francaise et ai une grande affinité pour la moldavie.Vos photos sont magnifiques. Qu'en est-il de la moldavie?
Je ne comprends, ni ne parle le moldave...Malheureusement.

3 aprilie 2007 3:08

Sophie, les photos dans cette page ont été faites à Mexique (les premières 6) et à Turquie (le reste). Tu peux voir quelques photos de Moldavie ici ou ici.

A propos, la langue est "roumaine", pas "moldave".

Mihai
3 aprilie 2007 6:28

Alexandru, totusi imaginea Moldovei nu este atat de rea pe cat se pare, daca cineva cu "une grande affinité pour la Moldavie" poate admite ca pozele sunt facute in Moldova :)

Alex
3 aprilie 2007 10:45

))))probabil cuvintul "moldavie" are consonante cu cuvintul "maldives", iar peisajele de plaje si palmieri au confirmat unele presupuneri ale Sophiei...

3 aprilie 2007 17:17

Alex, nu cred... Sophie a venit pe site de pe www.moldavie.fr.

3 aprilie 2007 19:34

am holbat ochii citind "rucsacul fotografic ..vreo 7 kg"
chiar m-ai intrigat.. sau a fost gluma de 2 aprilie..:)

in rest - poze frumoase, descrieri pe masura..

3 aprilie 2007 19:39

Mi-a placut mult ultima poza "Plaja Olympos la orele 6 dimineaţa".
eu tot am facut citeva poze in zori - se primesc asa proaspete!

3 aprilie 2007 19:51

Diana, hai să calculăm greutatea genţii împreună (de altfel, cifra de 7kg am scris-o cam din pod...):

LowePro Rover AW backpack 2.5kg
Canon EOS 20D 0.7kg
Canon EF 70-200/4L 0.7kg
Canon EF 17-40/4L 0.5kg
Canon EF 10-22/3.5-4.5 0.4kg
Canon EF 50/1.4 0.3kg
Canon Extender EF 1.4x 0.2kg
Accessories 0.3kg (filters, extra lens pouch, cleaning kit)

Lucruri neofotografice în/pe rucsac:
Sticla de 1L apa: 0.5kg (în mediu pe durata plimbării)
Sandale Teva: 0.5kg (erau prinse de rucsac, caci mergeam pe litoral descălţat)

Total: 6.6kg

Se pare că am greşit puţin. :)

vasgar
4 aprilie 2007 1:04

fotografiile - reusite, una chiar splendida - descriu o frumusete salbatica, de care te indragostesti..
textul - fara rotocoale stilistice si cu subiectivitati moderate - te informeaza. asa am aflat de Tulum si de Olympos-ul mexican.
thanks, Sandu

4 aprilie 2007 15:26

mda.. impresionant arsenal :)

Viorica
4 aprilie 2007 19:33

romantic si putina tristete in aceste fotografii.
Ar fi un loc de refugiu foarte bun.

5 aprilie 2007 13:55

Cher ALEX,
Je vous prie d'éviter ce type de commentaires. Les moldaves ne sont pas tous pro-roumain, quand à ceux qui vivent à Paris, ils préfèrent parfois ne pas être assimilées aux roumains (probablement à cause des nombreux méfaits causés par ces derniers). Vous êtes probablement élitiste. Vous devriez peut-être regarder vers le bas, cela vous grandirait. Le quotidien des moldaves que je fréquente n'est pas de "surfer sur internet"!!!
J'espère vous avoir éclairé sur mon erreur.

fa sofie...
5 aprilie 2007 17:38

Sophie...

Malheureusement je ne parle pas ni belge, ni quebequoi, ni suisse - vous voyez ce que je veux vous dire???

5 aprilie 2007 18:37

Chère Sophie, je vous prie d’éviter faire des conclusions aux sujets que vous ne connaissez pas assez bien.

C’est vraiment bizarre que vous avez choisi de me qualifier « élitiste » à cause d’une simple correction. Suivant la logique proposée par vous, une personne qui affirme que la terre est ronde est aussi élitiste.

Mais ce que m’amuse le plus est le fait qu’il y a beaucoup de raisons de me qualifier comme « élitiste », mais aucun moldave ne va m’accuser d’élitisme parce que j’appelle ma langue materne « le roumain ». Si je vous comprends bien, vous pensez que seulement les élites moldaves peuvent se permettre d’être « surfers sur internet ». En ce cas, je dois vous dire que vous avez une image assez déformé de mon pays. Je vous propose de demander l’opinion au sujet de cette discussion aux personnes qui gèrent le site moldavie.fr ou aux votre compatriotes qui travaillent à l’Alliance Française en Moldavie.

Entre parenthèses, je préfère aussi de ne pas être assimilé aux roumains de la Roumanie, mais je ne doit pas propager des mensonges pour accomplir ça. Il y a d’autres raisons et méthodes pour nous distinguer.

Viorica Antonov
6 aprilie 2007 7:25

Sandu, salut! scuze daca iti voi lua putin spatiu :) dar asi vrea sa fac public urmatorul anunt pentru toti profesionistii si amatorii de fotografie.

Simpozion international "Patrimoniul fotografic in Europa Centrala"

Institutul de Conservare Getty ( Los Angeles, California), împreuna cu Academia de Arte Frumoase si Design din Bratislava (Republica Slovaca) si Biblioteca Nationala Slovaca (Martin, Republica Slovaca) organizeaza in
perioada 5-8 noiembrie 2007, simpozionul international "Photograph Heritage in Central, Southern and Eastern Europe: Past, Present and Future" (Patrimoniul fotografic in Europa centrala, de sud si de est:
trecut, prezent si viitor).

Simpozionul se va concentra asupra istoriei fotografiei si conservarii acestui suport în Albania, Belarus, Bosnia si Hertegovina, Bulgaria,Croatia, Republica Ceha, Ungaria, Macedonia, Moldova, Muntenegru, Polonia,Romania, Serbia, Republica Slovaca si Slovenia.

O masa rotunda va servi drept cadru de discutie pentru chestiuni legate de managementul si conservarea colectiilor de fotografie, indiferent de proprietarii lor (publici sau privati). In cadrul acestei mese rotunde
sunt asteptate si inscrieri cu prezentari legate de aceasta tema, pana in data de 1 mai 2007.

Obiectivul principal al acestei intalniri este acela de a stimula colaborarea internationala pentru conceperea unor programe de pregatire si formare in domeniul fotografiei, menite a sprijini prezervarea bogatului patrimoniu fotografic din Europa Centrala, de Sud si de Est. Totodata
simpozionul va constitui un pas important pentru dezvoltarea initiativei de formare a Institutului de Conservare Getty "Conservarea fotografiilor
pentru tarile localizate" in Europa Centrala de Sud si de Est", programate a incepe on vara anului 2008.

Pentru cei interesati de participarea la acest simpozion, mai multe informatii si detalii privind contactarea organizatorilor pot fi gasite pe adresa:
http://www.getty.edu/conservation/science/photocon/ slovak_sympos.html

Succese!

Igor
6 aprilie 2007 19:56

esti rau :) tare bune poze ai facut, si vacanta ca-n poveste. gata, mor de invidie ;)

Chiril
8 aprilie 2007 20:23

Cher Alexandru,
c'est avec un grand étonnement que je viens de découvrir encore un de vos atouts : le français.
J'en suis bien surpris, mais également très content en tant qu'un visitateur régulier de votre blog.
Je vous souhaite mes meilleurs voeux de Pâques et que Dieu vous protège! Christ est réssuscité!

Elena C.
10 aprilie 2007 15:43

In Sergheevka,am fost in 2006 sunt toate conditiile....
Plaja e un pic murdara,marea e la nivel....

N-ai fosr demult pe acolo se pare ca....

infect
10 aprilie 2007 16:02

"n-am primit în viaţa mea mai multă plăcere"

E calchiat din rusa... Ne polucil v moei jizni tacogo udovolistvia...
Romaneste ar fi: nu am mai trait in viata mea o astfel de satisfactie sau placere

12 aprilie 2007 1:49

Le message est pour le "ALEX" qui a rédigé le message 4. Il est sarcastique et blessant. Désolé que vous l'ayez pris pour vous. Fin de la polémique.

12 aprilie 2007 1:53

Sophie, c'est moi qui est desole pour avoir fait la remarque precedente. Aux E-U, on m'appelle Alex aussi. :)

Alexandru Cardaniuc
27 aprilie 2007 12:54

Funny! I was in Chichen Itza at about the same time! Spring Quarter break :)

Paula Castillo
26 mai 2007 17:02

Finally!! I am here at your site and your pictures are soooo amazing!!
Hope to see you and Vanessa soon again :)

Paula

Suzana Buliga
28 iunie 2008 15:42

Felicitari,Alexandru pentru fotografii!Am ajuns pe site intamplator, cautand Olympos-o patiserie greceasca excelenta.Un accident fericit, in urma caruia m-am oprit sa citesc uimita comentariile Sophiei, in primul rand.
Eu sunt din Cluj-Napoca, dar m-am nascut in Botosani, la granita cu Republica Moldova. Este adevarat ca multi oameni de cultura isi au originea in zona Moldovei(regiune geografica romana) si in Republica Moldova si, desigur, mandria de a afirma ca acea zona a dat nastere unor talente, as putea sa o inteleg.Desi,... cultura nu are granite.

ciurar eleonora
12 septembrie 2008 12:40

pe mine por si simplu ma fermecat pozele tale chiar dak conitiile au lasat de dorit plajele au fost fantastice o adevarata magie

Ion
8 iunie 2009 0:30

Sophie n'est pas francaise parce qu'elle fait pas mal de fautes d'ortographe.

Adauga Comentariu

HTML admisibil: a href, b, i, br/, p, strong, em, ul, ol, li, blockquote, pre