Alexandru Culiuc

6 aprilie 2007

Ziarul de Gardă se alătură Infotagului: noi gafe jurnalistice

[UPDATE 11 aprilie 2007] Eseul a fost completat cu o secţiune nouă, bazată pe informaţii care au ieşit la iveală doar astazi.

Ediţia din 5 aprilie al Ziarului de Gardă a publicat articolul Dianei Railean "R. Moldova văzută de… Alexandru Culiuc" bazat pe eseul meu Moldova văzută de comedieni şi voluntari şi comenrariile ulterioare.

Sunt măgulit de faptul că situl meu devine subiect (şi sursă) pentru mass-media tradiţională. De asemenea îmi pare bine că autorul articolului, Diana Railean, a făcut referinţă la site şi a scris numele meu fără greşeli. În finală, apreciez faptul ca ziarista a investit timp în redactarea românei mele (spre exemplu, acum ştiu că este corect a spune sfătuiesc, şi nu sfătui).

Spre regret, lista de pretenţii faţă de articol este mult mai lungă decât lista de laude. Puteţi să vă întrebaţi: câte erori pot fi făcute într-un text practic integral bazat pe cuvintele altora? Aparent, răspunsul este "multe". S-o luăm de la început, adică de la titlu.

Titlul articolului

[UPDATE 11 aprilie 2007] Această obiecţie se referă doar la versiunea online a articolului. Vezi mai jos

Articolul este întitulat "R. Moldova văzută de… Alexandru Culiuc". Însă eseul meu era menit să prezinte impresiile străinilor despre Moldova (Tony Hawks şi voluntarii Corpului Păcii), impresii pe care eu nu le împărtăşesc pe deplin. Comentariile vizitatorilor sitului de asemenea nu coincid neapărat cu viziunea mea. Însă titlul implicit atribuie toate opiniile prezentate în articol mie, ceea ce este absolut fals! Realmente, asta-i cea mai gravă eroare a articolului, dar mai există încă câteva.

Introducerea

Numărul cel mai mare de perle poate fi găsit în unicul alineat scris de Diana Railean. Mă refer la introducere. Citez:

Alexandru Culiuc este un tanar din R. Moldova care studiaza la Harvard.
Pentru ca in trecut a fost web—designer, in prezent administreaza unul dintre cele mai populare blog—uri pe internet www.culiuc.com.
Site—ul a atras atat atentia moldovenilor plecati la studii sau la munca peste hotare, cat si a strainilor care ne—au vizitat sau au auzit cate ceva despre R. Moldova.
Unul din comentariile care a starnit cele mai multe discutii pe site a fost «Moldova vazuta de comedianti si voluntari».

S-o luăm la rând:

Alexandru Culiuc este un tanar din R. Moldova care studiaza la Harvard. Slava domnului, prima propoziţie e lipsită de erori. Ce-i drept, ultimul timp tot mai des mă întreb încă cât timp mai pot miza la calificativul tânăr...
Pentru ca in trecut a fost web—designer... Nu am lansat culiuc.com "pentru că am fost web-designer", dar deoarece am ce spune şi ştiu cum s-o spun. Trecutul meu de web-designer are puţin de-afacere cu conţinutul sau popularitatea acestui site.
...in prezent administreaza... Blogurile personale se scriu, nu se administrează
...unul dintre cele mai populare blog-uri pe internet www.culiuc.com. Aparent, Culiuc.com este unul dintre cele mai populare bloguri pe întreg internetul. Sunt flatat...
Site—ul a atras atat atentia moldovenilor plecati la studii sau la munca peste hotare, cat si a strainilor care ne—au vizitat sau au auzit cate ceva despre R. Moldova. Această frază este trasă de coadă. Vizitatorii din Moldova constituie 50% din auditoriul permanent al sitului. Analizând comentariile, presupun că Moldovenii plecaţi peste hotare la muncă reprezintă un procent relativ mic al auditoriului.
Unul din comentariile care a starnit cele mai multe discutii pe site a fost... Pe web, noţiunea de "comentariu" are un sens diferit. Uneori numesc publicaţiile pe site "eseuri", dar probabil nici acest termen nu e traducerea ideală a cuvântului utilizat în engleză, posting. Cum n-ar fi — nu comentariu.
... «Moldova vazuta de comedianti si voluntari» În varianta originală titlul eseului este «Moldova vazuta de comedieni si voluntari». Potrivit DEX-ului, ambele variante (comedian/comedieni şi comediant/comedianţi) sunt acceptabile. Nu înţeleg motivul aceastei "corectări".

Jonglarea cu citatele

Această introducere este urmată de un extras din eseul meu (trei paragrafe), în care descriu moldovenii prin prisma lui Tony Hawks. Citatul nu-mi este direct atribuit, dar poţi să-ţi dai seama că e vorba de un citat din corpul eseului, deoarece titlul secţiunii coincide cu titlul eseului.

O primă problemă ţine anume de titlul secţiunii: "Moldova vazuta de comedianti si voluntari". Discuţia mea despre blogurile voluntarilor Corpului Păcii nu este preluată de Ziarul de Gardă, astfel încât pomenirea "voluntarilor" în titlul secţiunii este nejustificată. Dar astea-s mărunţişuri...

Ghilimelele de începere a citatului sunt prezente, însă cele de încheiere — nu. Credeţi că e o problemă minoră? Greşiţi, deoarece Diana urmează citatul, fără a semnaliza încheierea lui, cu un "rezumat":

Rezumat: e bine sa stii ce cred altii despre tine. Dar mai important este ce credem noi despre noi. Daca vom sti ca suntem buni numai de tras sapa, asa ne vor sti si strainii.

Acest "rezumat" (1) n-are nimic de-afacere cu alineatele ce-l precedă, fapt care n-ar trebui să ne mire deoarece (2) este o parafrazare a unui comentariu scris de Anatol Poiată, care exprimă o poziţie totalmente diferită de cea susţinută de mine. Aparent Dianei Railean nu îi pasă că ea mi-a atribuit nişte idei cu care nu sunt de-acord.

A doua secţiune a textului apelează la un alt comentariu de Anatol Poiată, cu care sunt doar parţial de-acord (nu uităm de titlul articolului). Voi lăsa conţinutul acestui paragraf fără comentarii. Dacă Anatol are careva obiecţii, cred că le va expune aici. Cel mai interesant este faptul ca Diana Railean a ratat oportunitatea de a adăugă la articol ceva conţinut original. Anatol Poiată semnează toate comentariile sale cu numele deplin (îi îndemn pe toţi cititorii sitului să procedeze la fel) şi nu era complicat de aflat că el este directorul executiv al unei agenţii de voiaj binecunoscute. Cu alte cuvinte, Anatol este o persoană opinia căruia la acest subiect contează, fapt care merita să fie reflectat în articol.

Ultima secţiune a articolului apelează la comentariul extrem de "mioritic" (în sensul bun al cuvântului) scris de Snejana. Însă nici acest comentariu n-are nimic comun cu viziunea mea a Moldovei, ceea ce n-ar reprezenta o problemă dacă articolul era să fie întitulat diferit.

Analiză

Problema majoră a articolului derivă din faptul că Diana Railean îşi permite să jongleze cu citate extrase din eseu şi din comentarii fără a le atribui autorilor respectivi. Revenim la unul din subiectele discuţiei de ieri, în care am constatat că universitatea din Moldova nu învaţă studenţii cum să lucreze cu sursele. Aceste jonglări sunt extrem de dăunătoare în cazul în care toate aceste citate eterogene şi contradictorii sunt adunate sub titlul "Moldova în viziunea lui... Alexandru Culiuc".

Cel mai interesant e altceva. Lyndon Allin a scris un articol la acelaşi subiect, citând acelaşi comentariu al Snejanei. Articolul a fost preluat de Global Voices, cel mai popular agregator de bloguri internaţionale. Comparaţi calitatea acestor două articole, nivelul de analiză şi felul în care cei doi autori operează cu citatele.

Stimată Diana Railean şi redacţia Ziarului de Gardă,

Puteţi afirma că analiza mea este mult prea critică. Unele obiecţii într-adevăr sunt de ordin secundar: administrarea/scrierea unui blog, comedianţi/comedieni. Nici vorbă, regulile de citare primite în mass-media sunt mai puţin stringente decât cele din sfera academică. Însă în cazul în care aţi întitulat articolui "Moldova în viziunea lui... Alexandru Culiuc" jonglările pe care vi le-aţi permis reprezină o încălcare gravă a eticii jurnalistice.

Diana, toate erorile, indiferent de severitatea lor, puteau fi evitate elementar — era suficient să-mi expediaţi articolul în prealabil. Nici una din aceste gafe n-ar fi ieşit la suprafaţă, iar dumneavoastră v-aţi fi demonstrat drept o veritabilă profesionistă: confirmarea citatelor este o practică jurnalistică standard. Iar în calitate de bonus, aţi fi primit informaţii suplimentare despre Anatol Poiată, care ar fi îmbogăţit articolul Dvs. cel puţin cu ceva conţinut original.

Cel mai amuzant însă e altceva. Odată ce cunoaşteţi că Culiuc.com este "unul dintre cele mai populare bloguri [pe webul moldovenesc]", urma să fiţi la curent cu reacţia mea la gafele Infotag-ului. Încă atunci am scris că cea mai bună strategie de a evita asemenea gafe pe viitor este de a mă contacta în prealabil.

Mă întreb de câte ori voi fi nevoit să repet următoarele cuvinte:

Stimaţi jurnalişti,

Dacă intenţionaţi să scrieţi despre acest site, sau să preluaţi materiale din acest site, vă îndemn insistent, şi nu pentru prima dată, să mă contactaţi în prealabil. Nu intenţionez să vă descurajez de la pomenirea acestui blog în presă. Însă dacă o faceţi, faceţi-o calitativ! În caz contrar riscaţi să vă pomeniţi în situaţia jurnalistului anonim de la Infotag şi a Dianei Railean. Alegerea vă aparţine...

Istoria dezastrului jurnalistic al Infotag a fost citit de peste 700 persoane pe parcurs a patru luni de la publicarea ei. De atunci auditoriul sitului practic s-a dublat...

Update: 11 aprilie 2007

Un mare avantaj al blogurilor faţă de presa scrisă constă în posibilitatea de a suplimenta un articol cu informaţii noi parvenite deja după publicarea iniţială. E cazul să beneficiez de acest avantaj. Am decis însă să las eseul intact, de altfel viitorilor cititori nu le vor fi clare dezbaterile de mai jos.

După cum am fost atenţionat într-un comentariu, versiunea tipărita a articolului diferă de cea online, care fapt care m-a dus la unele concluzii eronate. Titlul articolului tiparit este pur şi simplu "R. Moldova văzută de..." N-aveam de ce să nu-i dau crezare lui Nicolae (autorul acelui comentariu), însă nu înţelegeam de unde puteau apărea această discrepanţă. Înainte de a publica careva corecţii la textul original, am decis să apelez la sursă — i-am scris Dianei Railean. Diana nu doar mi-a confirmat această informaţie, dar şi mi-a şi trimis PDF-ul paginii respective din versiunea tipărită a ziarului. Cu alte cuvinte, obiecţia mea cea mai importantă — prezentarea tuturor comentariilor sub numele meu — este aplicabilă doar versiunii online a articolului şi nu reprezintă vina Dianei.

Eu continui să cred că articolul nu este lipsit de neajunsuri, ele însă nu întrec limita admisibilului (dar puteau fi evitate dacă Diana mă contacta în prealabil), iar principala mea obiecţie — titlul eronat — este acum adresată Ziarului de Gardă. În consecinţă îmi retrag acuzaţiile de neprofesionalism la adresei Dianei, iar apelurile la penalizarea jurnalistei decad de la sine.

Mi s-a reproşat că urma să iau în serios propriul sfat — să mă documentez înainte de a critica articolul. Însă nu aveam nici un motiv să suspectez discrepanţe între versiunea online şi cea tiparită a ziarului. De altfel, nici nu era cazul să am careva suspecţii la acest capitol. Citez, cu permisiunea Dianei Railean, un mesaj privat din partea ei:

Materialele se pun pe site, doar după ce apar in Ziar şi nu invers. [...] Materialele [online] niciodată nu diferă de varianta print (e... cu mici excepţii in cazul nostru!)

A rămas să răspundem la întrebarea de mai sus: care-i cauza acestei "excepţii"? De unde provine discrepanţa între versiunea print şi online a articolului? La momentul la care corespondam cu Diana, dânsa nu avea un răspuns definitiv. Eu însă cred că discreoanţa poate fi uşor explicată dacă aruncăm o privire la PDF-ul menţionat mai sus. În versiunea de tipar, designerul a inclus un fragment din antetul paginii de start Culiuc.com, pe care e scris "Alexandru Culiuc" cu litere de-o schioapă. Webmasterul sitului Ziarul de Garda a decis să comaseze titlul original cu această inscripţie; în rezultatul a apărut acel "R. Moldova văzută de... Alexandru Culiuc". Obiectiv vorbind, nici webmasterul nu poartă mare vină pentru această eroare. A interpretat versiunea de tipar într-un mod greşit, însă deloc alogic. Era cazul să contempleze cum se schimbă înţelesul articolului în rezultatul modificării titlului, dar odată ce n-a făcut-o... Pe scurt, un misunderstanding clasic, cu repercusiuni neplăcute pentru toţi cei implicaţi.

În concluzie... Îmi pare rău că, în rezultatul unui neînţelegeri ce a avut loc în cadrul redacţiei Ziarul de Gardă, m-am văzut în drept să exprim mai mult scepticism faţă de profesionalismul Dianei Railean decât dumneaei merită. Concluzia Dianei este următoarea (citez cu permisiune):

Cred ca a fost o lecţie pentru ambii... Eu am sa fiu mai atentă la laude... tu la critici.

Fie şi aşa. Însă este necesară următoarea completare: sper că a fost o lecţie bună nu doar pentru Diana şi pentru mine, dar şi pentru redacţia ziarului. Redacţia putea să accelereze publicarea acestui update (pentru a ridica acuzaţiile de neprofesionalism la adresa propriului angajat) explicând provenienţa problemei (discrepanţa dintre versiunea online şi print a articolului) într-un comentariu la eseul original. În loc, redacţia a preferat să lese apărarea jurnalistei pe mână unui cititor. Stranie atitudine... Iar eroarea n-a fost corectată nici până la ziua de astăzi.

[UPDATE 12 Aprilie 2007] Credeam că adăugarea de mai sus va pune punct în această istorie. Am greşit.

Publicat: 6 aprilie 2007 16:25

Categorii: Personal | Vezi de-asemenea

Taguri: , , ,

Comentarii (58)

1

Anatol Poiata
6 aprilie 2007 18:16

Cred ca mai bine era sa fie intitulat articolul "R. Moldova văzută la www.culiuc.com" :)

Cu un comentariu mai desfasurat revin mai tarziu

2

Igor
6 aprilie 2007 21:28

ops, asta deja devine interesant, sau enervant, nu-s sigur :)

tre sa cumpar ziarul. sa inteleg ca nu exista versiunea electronica a articolului complet.


ps: referitor la nume complet. sorry, numele complet il scriu numai la mine pe site si pe CV. cine vrea sa ma gaseasca ma gaseste. nu-i capriciu, este o decizie. Anatol stie despre orgoliul asta ;)

3

Alexandru Culiuc
6 aprilie 2007 22:10

Anatol, de-acord, ar fi un titlu mult mai corect.

Igor, am frânat enorm. Atâtea linkuri am întrodus în eseu, dar mi-a scăpat din ochi să fac link la articolul propriu-zis. Am rectificat situaţia. Merci.

4

Lyndon
6 aprilie 2007 22:54

Wow. Aceasta jurnalistka nici nu stie cum sa foloseste functia "copy/paste." Cred ca un pic prea mult au "adaptat" citatul din comment #28.

E.g.:

Original: "Aici cum se stie sunt tare multi straini care lucreaza la lucruri tare grele,sunt tre multi albaneji,marochini,negrii clar moldoveni ucraineni si rusi."

Versiunea "adaptata": "Aici sunt foarte multi straini care lucreaza la negru."

It's one thing to summarize and say you are summarizing, but to rewrite things that are already published elsewhere and put them in quotation marks is ridiculous. If you are going to misquote someone, it's much better if there isn't a publicly accessible record of it! Asta e un ziar serios? I hadn't heard of it before, but I can't say I am very familiar with the Moldovan press.

The English version of this newspaper's site says the following:

We specialize in investigative journalism, and we are dedicated to shedding light on the widespread corruption, organized crime, poverty, social injustices, violations of human rights, and trafficking of people here in Moldova. Every week we publish new stories on these important issues, and it is our goal to inform the entire world about the realities of Moldova.

Sa speram ca sunt mai buni jurnalisti in R.M. care face investigatii pe teme enumerate de Ziarul de Garda. Sa vede ca D-na Railean e cam neatenta la detalii cu citate. Sau poate in acest caz pur simplu au fost lenoasa - au crezut ca articol despre un blog nu e prea serios, si e admisibil de schimbat cuvinte in citate. In orice caz, this makes it hard to attach any credibility to other pieces with her byline which carry long quotations (the one linked comes up when you search for "Railean" on their site and is bylined "D.R.").

Alex, imi pare bine ca ai observat post-ul meu pe "Global Voices" (de fapt, el au fost oleaca editat se la versiune originala, desi schimbari nu au fost mari) - cred ca in viitor cind nu am de scris 2 term papers si de dat 2 examene sa revin acolo cu mai multe traduceri si observari (such as they are). Din pacate, foarte putin sa scrie acolo despre bloguri moldovenesti.

5

Viorica Antonov
7 aprilie 2007 9:28

Pe mine m-a amuzat articolul Dianei. Zau, articolul este prcatic lipsit de esenta mesajului pe care Sandu l/a adus in eseul sau “Moldova vazuta de comedieni si voluntari”, insa, oricare ar fi rezonanta, ea are dreptul la existenta, chiar si in aceasta bizara forma. Parerea mea este ca Diana probabil este o jurnalista foarte tanara si lipsita de experienta. Deoarece scrie ca o studenta. Si ma intorc la gandul meu precum ca atata timp cat jurnalistii buni vor face afaceri ca sa supravietuiasca, iar necarturarii stiinta, economie si politica, vom simti neinduplecat goluri in societatea noastra.
Ceea ce m/a amuzat cel mai tare este incercarea de a transpune ideile din eseul lui Sandu in alta forma de viata. Ca exemplu:
comedieni si comedianti
La prima vedere pare a fi o versiune redactata ziaristic. Insa eu vad diferenta. Orele de actorie si teorie teatrala de la liceu se vede ca mi/au prins bine. Prin urmare, comedienii este pluralul de la comedian (cuvant imprumutat din franceza – comédien) ceea ce inseamna actor de comedie, persoana care ia o atitudine teatrala. Altfel spus, cuvantul comedian tine de tot ce este legat de teatru, scena teatrala si actorie de gen comic.
Comediant (desi cuvintul este mereu interpretat ca sinonim al comediantului) acesta inseamna cu totul altceva in genul comic si anume actor de circ.
Am verificat chestia asta si prin Dex.
Dupa cum stim teatru nu este circ si circul nu este teatru. Si daca vreti si o mai mare diferenta, comediantii erau si sunt numiti acei actori care sunt lipsiti de talente.
Mesajul lui Sandu l/am inteles. Iar ceea ce a vrut sa zica Diana, am unele rezerve.

Desi, cum am mai spus, posibil ca Diana este la inceput de drum ziaristic, si sper sa invete cum sa-l parcurga. :)

6

Igor
7 aprilie 2007 10:50

Sandu merci de link. nu mai tre sa merg la chiosc. Repet, pentru mine este amuzant. Neprofesionalism este usor spus. Cand eram in clasa 5 scriam compuneri patriotice si despre alte nebunii comuniste cu mult mai bine :)

Pentru autorul original, adica Sandu, chiar este enervant articolul. Dar, TINERE, va rog prezentati ID-ul ;)

Alexandru Culiuc este un tanar din R. Moldova care studiaza la Harvard

asta a fost cea mai tare faza.

Anatol, tu deja esti clasic, esti citat :) !!! Pe de alta parte, am scris si eu multe acolo, si foarte categoric (poate prea categoric), dar eu nu-s citat. Diana, ma superi !!!

Dar un pic mai serios: ce se poate de facut in asa caz? ce-i din lumea jurnalismului, care-s fortele legislative in Moldova? Poate fi oare Diana, sau Ziarul, trasa la raspundere? Sunt curios cu ce se va termina aceasta istorie. Sandu, tine-ne la curent.

7

Molda
8 aprilie 2007 0:44

Articolul acesta schimonosit e cu mult mai rau decit cel scris de Infotag.
Diana precis e vreo studenta care mai si scrie part-time (sper)la vre-n ziar de doi bani. Se pare ca ziarul are nevoie de articole si pseudo jurnalistii le iau de unde pot. Poate o fi crezut ca Sander nu va afla de asta. In orice caz articolul e un dezastru jurnalistic si chiar uman.
Ma intreb daca stirile publicate nu ar trebui oare verificate in prealabil de vre-un sef de-al Dianei...doar nu publica asa, tam-nisam. Dar Moldova e tara minunilor, asa ca nu ma mir!

8

Dorina
9 aprilie 2007 13:29

Halal integritate mass-media, ce sa mai vorbim de etica profesionala!?!

9

Diana Railean
10 aprilie 2007 12:22

Sandu, cer scuze atit tie cit si vizitatorilor blog-ului pe care...il scrii.

Sincer, imi pare rau.

Nu am facut-o pentru ca nu am etica profesionala, experienta, bun simt sau alte calitati...sau defecte...

Apreciez criticile... la sigur va fi o lectie pentru mine.

Numai bine.

10

Vasile
10 aprilie 2007 13:54

Ce depistez eu din toata aceasta, pardon, diaree verbala?
Destul de multa aroganta din partea autorului acestui BLOG. Imi pare rau... Credeam ca e mai mult loc pentru bun simt in familia savantului Culiuc.
De ce spun asta? pentru ca asa si nu am inteles care-s pacatele acestei ziariste...
Comedieni sau Comedianti? Ata de mult conteaza?

11

Vizitator
10 aprilie 2007 15:34

Cred ca Diana nu trebuie concediata. Daca o concediaza vor ramane fara un jurnalist care a invatat o lectie foarte buna. Eu sunt sigur ca aceasta Diana Railean va fi foarte atenta de azi inainte si nu va scrie niciun articol fara a verifica de zece ori ce a scris, inclusiv sursele pe care s-a bazat. Cred ca merita sa-i dati o sansa.

12

vasgar
10 aprilie 2007 17:27

Dar cine o concediaza? Alexandru nu poate si, probabil, nici nu-si doreste asa ceva. Daca, in urma creatiei sale, are probleme in redactie - sa si le rezolve. Cred ca doamnele de acolo sunt destul de fair play si intelegatoare cand e vorba de o greseala din nestiintza... Ar trebui sa i se ofere o sansa, chiar daca a facut-o boacana. Bine ca promite ca va invata (ba chiar a invatat)

13

Alexandru Culiuc
10 aprilie 2007 17:50

Vasile (comentariul 10), ce depistez eu din comentariul Dvs.?

Destul de multă laşitate. Dacă învinuiţi pe cineva în aroganţă, fiţi atât de amabil să indicaţi numele complet şi o adresă email validă.

Destul de mult moldovenizm, odată ce nu puteţi percepe cuvintele unei persoane de 30 de ani fără a trage paralele cu părinţii lui.

Destul de multă superficialitate, odată ce nu v-aţi dat silinţa să citiţi articolul integral. Comedian/comediant mă deranjează în ultimul rând, fapt pe care l-am indicat explicit (Viorica e de altă părere, însă nu repetaţi eroarea Dianei Railean — comasarea părerilor cititorilor cu poziţia mea). „Păcatul” jurnalistei constă în (a) atribuirea indirectă a tuturor opiniilor cititorilor mie, (b) schimonosirea citatelor (v. Comentariul lui Lyndon) şi (c) neverificarea surselor (practică jurnalistică standard).

14

Victoria
10 aprilie 2007 19:46

Paradox...ha ha ha...
Bine s-a scris mai sus: Moldova e tara Minunilor...
Eu am fost curioasa sa vad acest blog...dupa ce am citit articolul din Ziarul De Garda...
In articol am aflat despre un blog facut de un moldovean... am fost mindra si curioasa
Cind l-am accesat...am ramas dezamagita...pentru ca am realizat cit de mult se schimba ai nostri cind ajung undeva...
Alexandru, nu te inteleg. Mie articolul mi s-a parut OK.
Un articol usor, informativ, care te face sa accesezi www.culiuc.com dupa ce il citesti.
Cred ca Diana si-a dorit ca lumea sa afle ca moldovenii nostri pot face lucruri frumoase...
Cred ca tu,(inconstient poate)...pentru ca esti departe de casa, si pentru ca banuiesc nu vrei sa te intorci niciodata in Moldova iti doresti ca lumea sa creada ca aici poate fi doar...rau.
Imi pare rau...

15

Chiril
10 aprilie 2007 23:02

Victoria, mai vedeti cel putin si sectiunea "Greatest Hits" de pe acest sait ca sa vedeti mai bine "cum se schimba ai nostri cand ajung undeva"...

16

alexandra badea
11 aprilie 2007 0:00

am fost si eu curioasa sa vad acest blog dupa ce am citit articolul respectiv, foarte amuzant dupa ce vezi discutiile originale de pe acest blog dar nu ma mira deloc, ba chiar ma mai conving odata ca multi jurnalisti doar se numesc asa.

17

klaus
11 aprilie 2007 9:31

Cred ca exagerezi cu cazurile astea de "lipsa de profesionalism". Am citit articolul si erorile de acolo imi par neintentionate. In asa caz mi s-ar parea de bun simt sa te limitezi la trimiterea unei scrisori la redactie in care sa revendici dreptul la replica sau o rectificare.

Ai atacat primul si imi pare urat. Nu-ti sta bine.

18

Alex
11 aprilie 2007 11:01

Eu cred ca e un lucru important ca autorul a constientizat problema, si nu incearca sa nege faptul ca nu a facut totul perfect. Un om fara de "lumina la capat de tunel" ar trece in defensiva sau ar incepe sa distorsioneze mesajele in favoarea sa.

E important sa poti invata lectiile pe care le ofera viata, si eu cred ca pentru Diana experianta aceasta va fi de folos.

Atit timp cit nu a murit nimeni, tara nu a suferit pierderi enorme, nu a fost patata cinstea neamului, etc, lucrurile nu sunt atit de rele.

Despre nume:


  • utilizarea unui pseudonim nu inseamna ca utilizatorul este un "anonymous coward"

  • utilizarea unui nume obisnuit nu inseamna ca utilizatorul nu este un anonymous coward

  • utilizarea unui nume obisnuit nu garanteaza ca tot ce scrie utilizatorul este adevarat, si poate fi confirmat de altii

Dupa toate acestea intelegem ca daca cunoastem numele cuiva, nu putem extrapola din asta multe detalii. Desigur ca un comentariu semnat cu un nume obisnuit pare mai credibil, deoarece daca ai contra-argumente, stii cui sa i le inaintezi. Mai mult ca atit, persoana care foloseste numele sau adevarat pare a fi mai serioasa, deoarece ii pasa de imaginea sa, si va fi mai atenta inainte de a spune ceva (mai ales cind e critica aspra).

In acelasi timp - nu inseamna ca comentariile anonime nu prezinta nici-un interes intelectual; de fapt, daca cineva ar ignora mesajul meu pentru ca l-am semnat cu un pseudonim, mi-as face concluzii despre obiectivitatea acelei persoane.

Un motiv important care poate convinge pe cineva sa foloseasca un pseudonim pe internet este securitatea (privacy). Spre exemplu, daca eu as fi un om "foarte nu bun", as gasi relativ simplu metode de a-l hartui pe Alexandru Culiuc; daca nu pe el - atunci "macar" pe membrii familiei sale. Daca as fi un om "foarte tare grav nu bun", as gasi aceste informatii chiar daca Alexandru Culiuc si-ar fi semnat mesajele cu un pseudonim.

Concluzia finala: "e bine cind stii numele adevarat a persoanei cu care interactionezi, si nu e rau cind nu stii numele acelei persoane".


P.S. La mine pe site, in sectiunea "About me" am analizat mai detaliat problema pseudonim vs nume.

19

Nicolae
11 aprilie 2007 12:47

De fapt, şi eu am accesat www.culiuc.com după ce am citit materialul domnişoarei sau doamnei Railean. Referitor la articol, l-am citit în ziar şi nu pe site.
Nu intenţionam să mă implic, dar văzând că tu Sandule greşeşti, am zis că am şi eu ceva de spus.
Deci...
Titlul articolului în ziar este „R. Moldova văzută de...”, Alexandru Culiuc lipseşte din titlu (acest lucru putea fi confirmat dacă măcar unul din cei care ţi-au susţinut criticile ar fi cumpărat ziarul), deci din start ţi-ai indus în eroare vizitatorii, pentru că titlul nu atribuie toate opiniile prezentate în articol ţie, deci nu este un fals! E adevărat că pe site titlul e diferit, dar în acest caz nu cred că greşeala e a ziaristei, putea fi făcută maşinal de persoana care are grijă de varianta web a ziarului. Ceea ce ai calificat tu „cea mai gravă eroare a articolului” nu există!!!
Altceva este despicarea în patru a celor scrise de autoare... „mă întreb cât timp mai pot miza la calificativul tânăr”... preferai să-ţi spună...bătrân?
„Site-ul a atras atât atenţia moldovenilor plecaţi la studii sau la muncă peste hotare, cât şi a străinilor care ne-au vizitat sau au auzit câte ceva despre R. Moldova”-poate aceştia reprezintă un procentaj mic...dar poti nega tu că nu există? Sau poţi spune că e un fals ceea ce s-a scris? Ce importanţă are dacă sunt 50% sau mai puţini, în frază nu se menţionează numărul lor, ci prezenţa pe site, care tu ai confirmat că este.
Şi încă ceva, bănuiesc că anume pentru că a avut prudenţa să nu-ţi atribuie ţie toate comentariile, cu care tu eşti sau nu de acord, ziarista, înainte de a cita din comentarii a scris o frază pe care tu ai omis-o...din bună...sau poate rea cuviinţă:
„Mai jos redăm câteva fragmente din discuţiile vizitatorilor site-ului”.
Această frază din start atenţionează asupra faptului că fragmentele nu îţi aparţin ţie. Or, atât Anatol Poiată cât şi voluntarii Corpului Păcii sunt vizitatorii site-ului...deci ziarista nu a făcut nici o gafă!
În reacţia ta ai criticat-o pe Diana pentru faptul că ţi-a pus numele în titlul articolului, îţi mai spun o dată că nu a făcut-o, mai bine urmai sfatul care i l-ai dat: verificai înainte de a critica pentru o greşeală pe care nu a făcut-o!!!
Sandule, poate ai avea tu ce spune, dar în acest caz nu ai ştiut cum s-o spui.
Ziarista a dat dovadă de bun simţ, educaţie şi profesionalism atunci când
şi-a cerut scuze, deşi repet-nu a avut pentru ce! Sper şi tu să dai dovadă de aceeaşi bună creştere.

20

serj
11 aprilie 2007 13:29

Nu-l presati mult pe Sandu, este un "tinar" sensibil si se poare supara. Va introduce restricti(se pricepe la calculatoate)pentru unii vizitatori si adio acces la zona Moldava a democratiei si libertatii. Cu atit mai mult, potrivit autorului, nivelul intelectual al majoritătii absolute din vizitatori nu este suficient pentru a face comentarii.
Posibil este necesara admiterea pe "sait" numai dupa ce este determinat IQ-ul solicitantului.
Am putea pune un pariu:isi cere sau nu Sandu scuze.Convins ca nu.

21

Vizitator
11 aprilie 2007 13:58

Ii propun lui Culiuc sa puna un banner catre Ziarul de Garda pe www.culiuc.com. In loc de (sau pe langa) scuze.

22

Vizitator
11 aprilie 2007 14:04

Cred ca Diana ti-a facut o favoare si ti-a promovat site-ul.

Tot ma gandesc la pariul propus de serj (#20) si sincer nu stiu pe ce sa pariez.

23

Starlev
11 aprilie 2007 19:44

Alocuţiunea

Domnului Vladimir VORONIN,

Preşedintele Republicii Moldova,

în cadrul şedinţei Guvernului

(10 aprilie 2007)

Stimaţi Membri ai Guvernului,

În iulie anul trecut, în cadrul şedinţei de închidere a sesiunii Parlamentului, eu am înaintat o întreagă serie de propuneri privind modul în care urmează să schimbăm vectorul dezvoltării noastre economice. Voi relua aici ideea care a fost enunţată atunci de la tribuna Parlamentului: dacă nu va întreprinde măsuri radicale, neordinare, Republica Moldova nu are nici o şansă să-şi accelereze în mod decisiv dezvoltarea economică. Această declaraţie nu a însemnat şi nu înseamnă că eu aş fi propus să avansăm în contra sens cu regulile şi legităţile economice. Ea însemna că, în mare măsură, calea regulilor general acceptate a fost deja pur şi simplu epuizată.

Ce constatăm în prezent? A fost creată şi, în linii mari, s-a stabilizat compartimentul economic al legislaţiei noastre: Codul fiscal, Codul vamal, legile privind evidenţa contabilă, privind întreprinderea şi antreprenoriatul, privind instituţiile financiare, privind Banca Naţională, piaţa hîrtiilor de valorare etc. Acest cadru normativ s-a aflat, pînă în ultima vreme, în proces de schimbare dinamică în sensul corelării normelor şi reglementărilor lor, lucru deja realizat în plan principial. În ansamblu, s-a încheiat procesul privatizării în masă, acţiunea legii din 1997 deja şi-a produs efectul. Au fost create mecanismele şi instituţiile de reglementare a sectoarelor şi a monopolurilor economice. Nu voi da astăzi aici aprecieri politice tuturor acestor paşi. Dar, într-un fel sau altul, toţi aceşti paşi, în ansamblul lor, ne-au adus anume acolo unde se află astăzi economia noastră moldovenească.

Chiar şi o analiză fugară este suficientă pentru a înţelege că sistemul nostru economic are nevoie de un „doping”. Noi nu mai dispunem de resurse pentru a ne dezvolta în continuare pe cale extensivă. Noi nu mai putem face astăzi în Moldova numai ceea ce se obişnuieşte a face pretutindeni, ca şi cum acţiunile respective ar fi trase la indigo. A venit timpul să adoptăm decizii care să pornească de la particularităţile noastre, inclusiv de la cele politice, geografice şi mentale. A venit timpul să adoptăm decizii care să elibereze spiritul întreprinzător al populaţiei noastre, orientîndu-l spre un proces dinamic de făurire.

Voi menţiona că perioada precedentă, de după proclamarea independenţei, s-a caracterizat prin existenţa unor contradicţii atît în cadrul legislaţiei economice, cît şi în procesul aplicării ei. Putem spune că această perioadă a trecut. Ar fi logic să lăsăm în trecut şi unele abateri de la această legislaţie contradictorie şi să ne concentrăm atenţia şi eforturile asupra viitorului. „Trecutul nu trebuie să sugrume viitorul”. Să fii deştept cu „mintea cea de pe urmă” şi să înaintezi pretenţii faţă de cetăţeni şi faţă de întreprinzători pentru faptul că în anii 90, destul de confuzi, ei căutau să supravieţuiască care cum putea, ar însemna să dai dovadă de o principialitate peste măsură de falsă. Aceasta deoarece anume în acei ani însuşi statul şi însăşi puterea se comportau ca şi cum n-ar fi avut nici un fel de cetăţeni, nici un fel de economie şi nici o răspundere pentru viitor. Astăzi, cînd am făcut ordine şi în colectarea impozitelor, cînd am liberalizat la maximum cadrul de derulare a proceselor economice, cînd statul „s-a trezit” şi a dobîndit simţul corespunzător al răspunderii, noi trebuie să ne izbăvim pentru totdeauna de această moştenire peste măsură de grea a trecutului.

Voi menţiona că această moştenire nu este nici pe de parte inofensivă.

În primul rînd, după cum se ştie, în anii 90, a apărut şi s-a dezvoltat fenomenul deosebit de monstruos şi foarte răspîndit al economiei subterane. Tentaculele ei au pătruns în toate sferele vieţii. Ambiguitatea, lipsa unor reguli de piaţă clare au condus la aceea că întreaga ţară, că toţi cetăţenii trăiesc în condiţiile dublei contabilităţi. Este suficient să aducem doar un singur exemplu – situaţia cu fondul locativ, cînd, pe de o parte există costul de piaţă al locuinţei, preţ cunoscut de toată lumea, iar, pe de altă parte, preţul respectiv nu poate fi confirmat în nici un fel în mod documentar. Aceasta se referă nu numai la un asemenea capital cum este spaţiul locativ. Aceasta se referă la toate activele şi la toate mijloacele de care dispune, în totalitatea sa, societatea noastră. În consecinţă, întreaga sferă materială a Moldovei este subestimată, capitalizarea reală a ţării nu corespunde statisticii formale. Sînt paralizate nu numai mecanismele de piaţă normale – gajul, creditul, circulaţia capitalurilor, dar şi mecanismele proprii unei politici sociale reale. Capitalul oamenilor înstăriţi, al clasei de mijloc, al cetăţenilor noştri care lucrează în străinătate este mort, el nu produce noi valori, iar ceea ce statul alocă în mod real pentru susţinerea celor care duc lipsuri nu ajunge la ei.

În al doilea rînd, timp de mai mulţi ani statul şi businessul se jucau unul cu altul, în problemele impozitării, „de-a prinselea”. Dar, din 2001, noi am pornit pe calea diminuării treptate a impozitului pe venit cu întărirea, concomitentă, a disciplinei fiscale. Ca urmare, impozitul pe venit s-a redus de la 32 la 15 procente. Aceasta, desigur şi-a produs efectul – şi în sensul creşterii gradului de colectare a impozitelor, şi în sensul creşterii disciplinei agenţilor economici. În acelaşi timp, noile şi noile spirale de urmărire a întreprinzătorilor noştri pentru „isprăvile” lor din trecut au devenit un mediu favorabil pentru ridicarea unui nou val de corupţie. Corupţie ce se încheie printr-o înţelegere sau alta între organul de control şi agenţii economici controlaţi de el. Mai face să spun oare că fiecare „preţ” nou al unei asemenea înţelegeri înseamnă mijloace sustrase din economia noastră, din bugetul nostru, din viitorul nostru? Mai face să spun oare că unele dintre structurile noastre statale, prin asemenea acţiuni, lipsesc mediul nostru de afaceri de orice stimulente, de orice dorinţă de a se dezvolta?

Anume în virtutea acestor împrejurări eu am înaintat în Parlament un pachet format din 3 iniţiative interdependente.

Prima este cea privind amnistierea capitalului. Amnistierea capitalului vizează toţi cetăţenii şi toate întreprinderile ţării noastre, fără excepţie. Amnistierea priveşte toate formele de capital – de la mijloacele băneşti la bunurile imobiliare, de la cotele de participare la afaceri şi valorile mobiliare. Amnistierea se va face pe bază de cerere. Indiferent de suma capitalului declarat pentru amnistiere, statul îl va legaliza doar contra 5 la sută din ea. Mijlocele acumulate de stat pe această cale vor fi repartizate în felul următor: jumătate – bugetului de stat; jumătate – bugetelor asigurărilor sociale şi de sănătate.

Cea de-a doua prevede amnistierea fiscală. Adică va avea loc amnistierea tuturor tipurilor de impozite şi taxe de stat. Astfel, noi punem un punct mare trecutului. Statul îi spune businessului: începem împreună o viaţă nouă, o viaţă neîmpovărată de amintirile şi conflictele din trecut.

Cea de-a treia iniţiativă reprezintă o nouă abordare radicală a impozitului pe venitul obţinut din activitatea de întreprinzător. În conformitate cu această iniţiativă, impozitul pe beneficiu va fi egal cu zero pentru toţi agenţii economici. Cota de 15 procente se va aplica de acum încolo dividendelor, ceea ce înseamnă că pentru noi cea mai importantă problemă sînt investiţiile, extinderea activităţii economice, creşterea gradului de ocupare a populaţiei, majorarea salariilor. Astfel, impozitul va fi achitat în cazul în care businessmanul va decide să obţină dividende, adică să înceteze să facă investiţii proprii, să-şi retragă mijloacele din afaceri, să le canalizeze spre consumul personal. În acelaşi timp, statul dobîndeşte dreptul moral de a spori de trei ori mărimea sancţiunilor aplicate pentru fraudele fiscale comise. După mine, este drept să se procedeze aşa!

Care sînt, însă, efectele scontate?

Dacă e să vorbim despre efectele macroeconomice, principalele dintre acestea sînt: sporirea capitalizării economiei ţării, intensificarea procesului investiţional şi reducerea inflaţiei. Dacă e să vorbim despre efectele pe care le vor avea aceste măsuri asupra climatului de afaceri, ele sînt următoarele: reducerea economiei invizibile (sau subterane), trecerea unei bune părţi din rulajul „negru” de lichidităţi la circulaţia bănească oficială, reducerea spaţiului în care e posibilă dezvoltarea corupţiei. Nu putem să nu amintim şi efectele organizatorice. Organele de control vor disponibiliza forţe şi mijloace pentru analiza situaţiei curente, pentru prevenirea contravenţiilor şi vor înceta să se mai ocupe cu investigaţiile „istorice”. În plus, va spori considerabil veridicitatea statisticii de stat, prin urmare şi temeinicia deciziilor adoptate în sfera socială şi cea economică. Bineînţeles că se vor consolida considerabil instituţiile democratice, se va desfăşura mai dinamic procesul de formare a clasei mijlocii naţionale legale.

Stimaţi Membri ai Guvernului!

Vă rog să trataţi cu toată responsabilitatea aceste iniţiative. Exact peste 10 zile voi merge la Parlament. Contez pe faptul că aceste 10 zile vor fi suficiente pentru ca şi deputaţii noştri, şi întreaga noastră societate să aprecieze proporţiile şi ireversibilitatea schimbărilor ce se pregătesc. E de ajuns cît am trăit în condiţiile contabilităţii duble! Să nu ne mai jucăm „de-a prinselea”! Dubla contabilitate înseamnă o morală dublă. Iar aceasta, după cum se ştie, înseamnă lipsa oricărei morale. Această practică extrem de proastă trebuie curmată odată şi pentru totdeauna, tăiată ca „nodul gordian”.

Credibilitatea puterii, responsabilitatea faţă de societate, transparenţa legislaţiei şi libertatea antreprenoriatului – iată care trebuie să fie simbolurile unei Moldove moderne, europene!

Vă mulţumesc pentru atenţie.

24

maria
11 aprilie 2007 19:48

Care e legatura? Cu totii il iubim pe presedinte dar care e legatura?

25

Starlev
11 aprilie 2007 19:54

Мы удвоили государственный бюджет.
Мы вдвое увеличили объем производства в промышленности и в полтора раза — в сельском хозяйстве.
Мы создали 100 тысяч новых рабочих мест.
Мы вдвое повысили реальную среднемесячную зарплату по стране.
Мы более чем в два раза увеличили размер пенсий и стипендий.
Мы обеспечили гарантированным медицинским обслуживанием социально уязвимые слои населения (пенсионеры, дети, инвалиды, безработные), внедрили страховую медицину и восстановили больницы.
Мы добились индексаций и выплаты вкладов населения, обесцененных в начале 90-х годов.
Мы в два с половиной раза увеличили бюджетные ассигнования на образование и науку.
Мы пересмотрели Закон об административно - территориальном делении страны, восстановив статус районов.
Мы подписали стратегический документ — индивидуальный план действий Европейский Союз — Молдова.
Мы существенно, почти на 140 млн. долларов США снизили бремя внешнего государственного долга страны.
Мы добились стабильности, предотвратили социальную деградацию и восстановили уверенность в будущем.

26

Starlev
11 aprilie 2007 19:57

JOS CENZURA

Мы удвоили государственный бюджет.
Мы вдвое увеличили объем производства в промышленности и в полтора раза — в сельском хозяйстве.
Мы создали 100 тысяч новых рабочих мест.
Мы вдвое повысили реальную среднемесячную зарплату по стране.
Мы более чем в два раза увеличили размер пенсий и стипендий.
Мы обеспечили гарантированным медицинским обслуживанием социально уязвимые слои населения (пенсионеры, дети, инвалиды, безработные), внедрили страховую медицину и восстановили больницы.
Мы добились индексаций и выплаты вкладов населения, обесцененных в начале 90-х годов.
Мы в два с половиной раза увеличили бюджетные ассигнования на образование и науку.
Мы пересмотрели Закон об административно - территориальном делении страны, восстановив статус районов.
Мы подписали стратегический документ — индивидуальный план действий Европейский Союз — Молдова.
Мы существенно, почти на 140 млн. долларов США снизили бремя внешнего государственного долга страны.
Мы добились стабильности, предотвратили социальную деградацию и восстановили уверенность в будущем.

27

maria
11 aprilie 2007 19:59

JOS CENZURA

Мы удвоили государственный бюджет.
Мы вдвое увеличили объем производства в промышленности и в полтора раза — в сельском хозяйстве.
Мы создали 100 тысяч новых рабочих мест.
Мы вдвое повысили реальную среднемесячную зарплату по стране.
Мы более чем в два раза увеличили размер пенсий и стипендий.
Мы обеспечили гарантированным медицинским обслуживанием социально уязвимые слои населения (пенсионеры, дети, инвалиды, безработные), внедрили страховую медицину и восстановили больницы.
Мы добились индексаций и выплаты вкладов населения, обесцененных в начале 90-х годов.
Мы в два с половиной раза увеличили бюджетные ассигнования на образование и науку.
Мы пересмотрели Закон об административно - территориальном делении страны, восстановив статус районов.
Мы подписали стратегический документ — индивидуальный план действий Европейский Союз — Молдова.
Мы существенно, почти на 140 млн. долларов США снизили бремя внешнего государственного долга страны.
Мы добились стабильности, предотвратили социальную деградацию и восстановили уверенность в будущем.

28

Starlev
11 aprilie 2007 19:59

JOS CENZURA!!! NU NE INCHIDETI GURA!!!

Мы удвоили государственный бюджет.
Мы вдвое увеличили объем производства в промышленности и в полтора раза — в сельском хозяйстве.
Мы создали 100 тысяч новых рабочих мест.
Мы вдвое повысили реальную среднемесячную зарплату по стране.
Мы более чем в два раза увеличили размер пенсий и стипендий.
Мы обеспечили гарантированным медицинским обслуживанием социально уязвимые слои населения (пенсионеры, дети, инвалиды, безработные), внедрили страховую медицину и восстановили больницы.
Мы добились индексаций и выплаты вкладов населения, обесцененных в начале 90-х годов.
Мы в два с половиной раза увеличили бюджетные ассигнования на образование и науку.
Мы пересмотрели Закон об административно - территориальном делении страны, восстановив статус районов.
Мы подписали стратегический документ — индивидуальный план действий Европейский Союз — Молдова.
Мы существенно, почти на 140 млн. долларов США снизили бремя внешнего государственного долга страны.
Мы добились стабильности, предотвратили социальную деградацию и восстановили уверенность в будущем.

29

maria 1
11 aprilie 2007 20:00

JOS CENZURA

Мы удвоили государственный бюджет.
Мы вдвое увеличили объем производства в промышленности и в полтора раза — в сельском хозяйстве.
Мы создали 100 тысяч новых рабочих мест.
Мы вдвое повысили реальную среднемесячную зарплату по стране.
Мы более чем в два раза увеличили размер пенсий и стипендий.
Мы обеспечили гарантированным медицинским обслуживанием социально уязвимые слои населения (пенсионеры, дети, инвалиды, безработные), внедрили страховую медицину и восстановили больницы.
Мы добились индексаций и выплаты вкладов населения, обесцененных в начале 90-х годов.
Мы в два с половиной раза увеличили бюджетные ассигнования на образование и науку.
Мы пересмотрели Закон об административно - территориальном делении страны, восстановив статус районов.
Мы подписали стратегический документ — индивидуальный план действий Европейский Союз — Молдова.
Мы существенно, почти на 140 млн. долларов США снизили бремя внешнего государственного долга страны.
Мы добились стабильности, предотвратили социальную деградацию и восстановили уверенность в будущем.

30

maria 2
11 aprilie 2007 20:01

JOS CENZURA! Libertate Cuvantului scris, vorbit si cantat

Мы удвоили государственный бюджет.
Мы вдвое увеличили объем производства в промышленности и в полтора раза — в сельском хозяйстве.
Мы создали 100 тысяч новых рабочих мест.
Мы вдвое повысили реальную среднемесячную зарплату по стране.
Мы более чем в два раза увеличили размер пенсий и стипендий.
Мы обеспечили гарантированным медицинским обслуживанием социально уязвимые слои населения (пенсионеры, дети, инвалиды, безработные), внедрили страховую медицину и восстановили больницы.
Мы добились индексаций и выплаты вкладов населения, обесцененных в начале 90-х годов.
Мы в два с половиной раза увеличили бюджетные ассигнования на образование и науку.
Мы пересмотрели Закон об административно - территориальном делении страны, восстановив статус районов.
Мы подписали стратегический документ — индивидуальный план действий Европейский Союз — Молдова.
Мы существенно, почти на 140 млн. долларов США снизили бремя внешнего государственного долга страны.
Мы добились стабильности, предотвратили социальную деградацию и восстановили уверенность в будущем.

31

maria 2
11 aprilie 2007 20:01

JOS CENZURA! Libertate Cuvantului scris, vorbit si cantat

Мы удвоили государственный бюджет.
Мы вдвое увеличили объем производства в промышленности и в полтора раза — в сельском хозяйстве.
Мы создали 100 тысяч новых рабочих мест.
Мы вдвое повысили реальную среднемесячную зарплату по стране.
Мы более чем в два раза увеличили размер пенсий и стипендий.
Мы обеспечили гарантированным медицинским обслуживанием социально уязвимые слои населения (пенсионеры, дети, инвалиды, безработные), внедрили страховую медицину и восстановили больницы.
Мы добились индексаций и выплаты вкладов населения, обесцененных в начале 90-х годов.
Мы в два с половиной раза увеличили бюджетные ассигнования на образование и науку.
Мы пересмотрели Закон об административно - территориальном делении страны, восстановив статус районов.
Мы подписали стратегический документ — индивидуальный план действий Европейский Союз — Молдова.
Мы существенно, почти на 140 млн. долларов США снизили бремя внешнего государственного долга страны.
Мы добились стабильности, предотвратили социальную деградацию и восстановили уверенность в будущем.

32

ala
11 aprilie 2007 20:05

Sandu! Poate doresti sa abonezi vreo 10 scoli la Ziarul de Garda? Ce zici? Pot sa-ti dau adresele...

33

ionela
11 aprilie 2007 20:07

Sandu, vroiam sa te intreb daca esti indragostit acum?

34

ionela-marilena
11 aprilie 2007 20:11

Aveam in vedere daca esti sub presiune hormonala?

35

om grav
11 aprilie 2007 20:14

Платформа партии на парламентских выборах 2005 года
Молдова ждет очередных преобразований в следующие четыре года. На этот период Партия коммунистов выдвигает четыре стратегических приоритета:

1. Новое качество жизни,
2. Экономическая модернизация,
3. Европейская интеграция,
4. Консолидация общества.

Это наша общая, уважаемые сограждане, программа, которую мы выполним вместе. Это данное нами СЛОВО всем избирателям, которое мы вновь подтвердим ДЕЛОМ.

2005–200

36

Chiril Tâşcic
11 aprilie 2007 20:38

Stimate Alexandru, daca "v-o iau pe dinainte", sa ma iertati, dar cred ca e in interesul general :)

Cred ca un subiect destul de important se contureaza in postingurile de mai sus : "moldovenizmul", trasuturile vicioase ale moldovenilor.
Imi vine in gând arhicunoscutul exemplu despre evrei : la evrei, cand un evreu destept ajunge cineva, undeva, toti il vor sustine, il vor promova. Ei sunt foarte solidari, uniti in acest sens...
La noi, la moldoveni, in acel cineva destept si frumos se arunca de obicei cu tot felul de pietre : incepind cu "argumente" ce tin domeniul personal al eroului, continuind cu "critici" contra pretinsului orgoliu si a bolii stelelor, si asta inca in cel mai bun caz...
Urmeaza luarile peste picior care mai de care, ajungind la chestii vulgare.
Domnilor "critici" : vizitatori, ilene-cosinzene si feti-frumosi, de ce nu semnati cu nume adevarat si nu lasati adrese de email si url valide?

...Daca la subiect, consider relevante comentariile nr9 si 18 : important e ca persoanele VIZATE din aceasta sitatie cu articolul, adica ambii autori Diana Railean si Alexandru Culiuc - si-au impartasit punctele de vedere. Or mai vrea sa se explice unul in fata altuia - o vor face, si fara ajutorul unor vizitatori anonimi ce au pe fata toate semnele moldovenizmului primitiv.

Cine crede ca nu am dreptate in privinta moldovenizmului care se developeaza in unele postinguri de mai sus, sa arunce cu o piatra de argument in mine...

37

Constantin
11 aprilie 2007 20:44

Subsolul acestui articol devine un bilci, deci ti-as recomanda, Sandu, sa inchizi comentariile si sa stergi interventiile nr. 23, 24, 25, 27 (adica prezentul mesaj)

38

inima
11 aprilie 2007 22:08

Auzi, Sandule, Chiril si Constantin - care esti unul si acelasi om, nu ti-i greu sa discuti tu singur cu tine? Tu iti pui mesajele tale si tot tu le stergi?
Parca nu mai erai asa tinar...

39

alexandra badea
11 aprilie 2007 22:29

cred ca ar fi timpul sa punem punct subiectului dat si l-as ruga pe Sander sa initieze o alta discutie, poate mai vie, de ex: "Afro-americanii in SUA" , cei care au fost macar o data in SUA, cred ca inteleg cit de interesanta poate fi tema

40

maria
11 aprilie 2007 22:29

Ce ai vrut sa spui prin
"[...]care putea să accelereze publicarea acestui update (astfel protejând numele propriului jurnalist) explicând din start provenienţa problemei în cadrul unui comentariu." ?

41

maria
11 aprilie 2007 22:38

Da Sandule, scrie-ne despre afro-americani.

Am auzit ca in Boston se bat irlandezii cu macaronarii dar mor negrii, ca nu prea multi sunt in oras, sau cel putin asa pare.

42

serj
11 aprilie 2007 22:38

pentru a degaja putin atmosfera si referitor la insinuarile aduse de #28
В.В. ПУТИН ОН-ЛАЙН:
- ТОЛЬКО ЧТО ЧЕРЕЗ ИНТЕРНЕТ ПРИШЕЛ ХОРОШИЙ ВОПРОС:
"А НЕ ЗАПАДЛО ТЕБЕ, ВОВА, ОТВЕЧАТЬ НА АНОНИМНЫЕ ВОПРОСЫ ПО ИНТЕРНЕТУ?"
ОТВЕЧАЮ ЗАДАВШЕМУ ЭТОТ ВОПРОС ОБЛАДАТЕЛЮ IP195.67.38.24, ХОСТ MTU-NET.RU, ПРОВАЙДЕР
МТУ-ИНФОРМ,
ПЕТРОВУ ИГОРЮ ИВАНОВИЧУ, ПРОЖИВАЮЩЕМУ НА УЛ.ПЕТРОВСКОЙ, ДОМ 54/12, КВ.213: НЕ ЗАПАДЛО!

43

alexandra badea
11 aprilie 2007 22:43

da, serje, e una buna!!!

44

Ana
11 aprilie 2007 22:50

Sandu, chiar nu am inteles motivele tale de suparare!

Eu sunt studenta la falutatea de jurnalism. daca nu ai mai citit pana acum Ziarul de Garda sa stii ca e o publicatie tare. poate cea mai buna din R. Moldova la moment!!! Diana Railean, de altfel ca si ceilalti din echipa, este o jurnalista foarte buna! ceea ce a scris ea despre tine sa nu ti se para ca a fost un subiect de prima pagina. este de interes general ca sa mai stim ce fac ai nostri plecati din tara.

ce inseamna a fi jurnalist in Moldova? ti/as propune sa incerci sa te angajezi...

P.S. si chiar iti recomand sa abonezi vreo cateva scoli la acest ziar!

45

Alexandru Culiuc
11 aprilie 2007 23:31

Serj (comentariul #32), nu-ţi inchipui cât de exact ai ghicit tema următorului eseu.

46

Vanessa Valentino
12 aprilie 2007 3:27

Ana--

Whether an article appears on the front page or is lost among the multitudes of articles within a paper is no excuse for applying a lower level of scrutiny or professionalism in the research and writing of the article. In this respect, your comment that the article was not front page material is completely irrelevant and the same high standard should be applied to all articles.

At least in the U.S., the preamble of the code of ethics for the Society of Professional Journalists claims that "professional integrity is the cornerstone of a journalist's credibility."

47

Alex
12 aprilie 2007 8:53

Revealing the IP addresses - well done! We knew you could see them in the administration panel, but it is nice of you to let us know too.

Mda... Kids these days... doubleplusbad for the other side.

48

Dumitru
12 aprilie 2007 16:29

Aprinsa discutie:). In opinia mea, Sandu are dreptate in obiectiile sale fata de articolul on-line al Ziarului de Garda. Critica unora din vizitatorii blogului (s-a schimbat in strainatate, aroganta, presiune hormonala, etc.) reprezinta foarte bine faptul lipsei unei culturi de dialog/dezbateri, care este larg raspindita in Moldova. Majoritatea s-au concentrat nu asupra subiectului/ideii, dar asupra autorului/persoanei. Se intimpla de obicei a) cind interlocutorul nu are de spus nimic; b) cind intentionat doreste sa intimideze.

Dragi compatrioti, multi din voi inca studenti, sau specialisti tineri! Oare nu e mai bine cind gresesti si esti corectat, ca sa inveti, pentru a evita geseli in viitor? De ce primiti faptul corectarii ca o insulta personala? Foarte multe lucruri, care le considerati "fleacuri" in realitate sunt importante. Principiul sovietic/rus - zakidati shapkami (zatoptati tolpoi) functioneaza bine doar la universitate in fostul spatiu sovietic.

Ceea ce voi bolnavicios primiti drept critica, este de fapt o manifestare a exigentei. Se spune ca omul trebuie judecat dupa rezultate, si performante. Logica mai spune, ca pentru a atinge succes, sa studiez cum altii l-au atins, si sa le urmezi calea. Multi din moldoveni insa se cred experti in toate celea si ignoreaza pe oricine, parerea carora nu coincide cu a lor proprie.

Let's call spade a spade - oare daca atragem atentia la greselile cuiva, sugerindu-i sa invete, inseamna ca suntem aroganti? Toti gresim, ca suntem oameni, nu e nimic rau in greseala, e urit cind nu recunoastem greseala.

Ma uimeste atitudinea nostra fata de greseli, lispa de profesionalism si ignoranta. Vobesc la general, referindu-ma la reactia cititorilor blogului dat.

Vanessa a spus-o foarte bine. Intrebati-va atunci de ce deseori nu sunteti capabili sa concurati cu studentii din Occident.

49

Stela Brinzeanu
13 aprilie 2007 3:23

Da, Dumitrule, ai zis-o bine. Ma bucur ca mai sunt oameni printre oameni care judeca la rece si nu sunt orbiti de prostie. Imi mai da ceva sperante...
NICOLAE: Diana Railean nu numai ca a dat dovada de neprofesionalism in adevaratul sens al cuvintului dar se pare ca nici nu este familiarizata prea bine cu semnele de punctuatie, in cazul acesta - uzul ghilimelelor. Ar fi bine daca am inceta sa mai aparam si sa scuzam pina-n pinzele albe. Cred ca ar fi cazul sa ne asumam responsabilitati la faptele pe care le comitem. Sa ne recunoastem greselile, sa invatam si sa mergem inainte. Acest incident mic (relativ) de fapt e o reflectie la ceea ce se intimpla la scara mare in RM. Totul se face de mintuiala, si ar trebui sa insamintam in constiinta nationala faptul ca daca se fac sau se spun lucruri false, vor fi oameni care vor depista, si expune in acelasi timp, neadevarul.
ANA: pare foarte trist faptul ca fiind la facultatea de jurnalism, sugerezi ceva de genul - pentru ca articolul nu era pe prima pagina deci nu trebuie neaparat sa fie corect. Gresesti! Si eu fac studii in mass media (la londra) si pot sa spun cu siguranta ca asa ceva nu s-a mai auzit. Adica, s-a mai intimplat ca un jurnalist sa greseasca dar nicidecum ca un altul sa-i ia apararea, argumentind cum ai facut-o tu. Imi pare rau ca nu ai invatat nimic din acest incident. Pot doar sa sper ca nu ajungi sa scrii ceva pe prima pagina sau... de interes general.
La TOTI MOLDOVENII: haideti sa nu mai indreptatim proverbul: Sa-i moara capra vecinului. Nu mai sariti pe Sandu , sau altii ca el care au reusit sa faca ceva si care si-au facut timp sa-si impartaseasca experientele si cunostintele cu ceilalti. Urati-i succese in continuare si incercati sa-l ajungeti din urma.. si poate si sa-l intreceti - pe el si pe ceilalti care contribuie cumva la distrugerea stereotipelor atribuite moldovenilor. Asta este sansa noastra de a salva RM. Impreuna mai puternici!

50

Ion
14 aprilie 2007 0:00

"sfatui" si "sfatuiesc" - ambele variante sunt corecte.
ca si "stradui", "straduiesc"; "chinui", "chinuiesc"...

51

Mihai Morăraş
15 aprilie 2007 1:59

Măi băiete, ia lasă tu în pace fetele de la Ziarul de Gardă şi mai bine vezi-ţi de învăţătură...

52

Alexandru Culiuc
15 aprilie 2007 2:43

Stimate Domnule Morăraş,

Apreciez mult atenţia Dvs. faţă de reuşita mea academică. Întâi de toate, permiteţi-mi să vă asigur că la momentul de faţă le reuşesc pe toate: învăţătura, cercetările, blogul şi multe altele.

Îmi voi permite să notez că sfaturile personale privind gestionarea timpului sunt de regulă rezervate pentru persoane apropiate: rude, prieteni, subalterni. Mă corectaţi dacă greşesc, dar nu cred să fac parte din vreuna din aceste categorii. În consecinţă vă rog respectuos să nu mai reveniţi cu sfaturi de acest gen la adresa mea. Însă mă grăbesc să vă asigur că în caz dacă veţi fi dispus să prezentaţi o poziţie argumentată la subiectul discutat, o voi citi cu cea mai mare atenţia.

Cu respect,
Alexandru Culiuc

P.S. Îmi pare bine dacă am fost acela care v-a determinat să exploraţi avantajele navigării anonime.

53

Victor Parlicov
17 aprilie 2007 22:07

Salutare la toata lumea...
Mda.....
1. Imi pare rau ca o simpla neintelegere intre oameni aparent inteligenti poate degrada la un conflict de asemenea proportii si cu aplicarea unor atare mijloace..
2. Am citit comentariile cam "pe sarite" si poate am scapat ceva esential, insa consider ca prea putin este utilizat cuvintul "SORRY", sau, in romana, "CER IERTARE" si "IMI PARE RAU".. Iarasi, pornesc de la premiza ca partile la conflict si cei care s-au implicat pe parcurs parte sint oameni suficient de inteligenti si ar putea sa-si dea seama ca AMBELE PARTI plus unii "comentatori" terti SI-AU ADUS APORTUL daca nu la ISCAREA conflictului, apoi la sigur LA ESCALADAREA acestuia. Si AMBELE PARTI AU PENTRU CE SE BLAMA una pe alta, insa asta nu duce deloc la rezolvarea conflictului (evident, cu conditia ca partile DORESC rezolvarea conflictului, aceasta nefiind evident! :))
Una din calitatile, as spune chiar virtutile pe care le apreciez cel mai mult la oameni este capacitatea de a-si recunoaste propriile greseli, sau, daca vreti PROPRIA PARTE din greseala... Fara acest prim pas - nu poate fi vorba nici de rezolvarea conflictelor si nici de dezvoltare personala.
Tre' sa-i dau credit lui Sandu ca a facut efortul sa clarifice situatia si a fost aproape in exclusivitate corect si decent in exprimari. Insa (dupa gustul meu) nu ajunge totusi un SORRY.
Oricum, situatia s-a soldat cu un avantaj personal pentru mine: acus am sa-mi aflu IP-ul! :)
Primavara in suflet tuturor! :)

54

Grigore Botnaru
20 aprilie 2007 17:47

Sandu, apreciez capacitatile si indeletnicirile tale, problema este ca ele te-au facut sa umbli cu nasul in nori. ... stiinta inginfa [...]

Am impresia ca ai o bucurie enorma cind cineva iti greseste (cazul INFOTAG-ului si al ZIARUL-lui DE GARDA)fiindca atunci ai ocazia sa arati cu degetul, sa faci comentarii ironice si sa te dai mare si tare.

Succes!!!

55

Dumbraveanu
21 aprilie 2007 11:18

Publicitatea facura pe gratis se sanctioneaza. Inca nu totul este pierdut. La urma urmei redactia si ziarista n-au fost dati in judecata si nu le s-au cerut daune morale. Ergo, dl Culiuc inca nu este american deplin si face parte partial din sacul cu moldoveni. Ramane o sansa.
P.S.

56

Dmitry Pavlov
22 aprilie 2007 16:03

Iaca na. O dispăru' IP-urile...
De ce oare?

57

Alex Chihai
29 noiembrie 2007 1:49

mda... Un lucru poate fi sigur... datorita Dianei Railean, ati ,ai cistigat un vizitator pe www.ciuluc.com
in rest, ce pot sa spun... sunt mai obraznic decit Diana, atunci cind primesc chesti de genul "Nu mai trimite mesaje timpitule" ce nu au nici in clenci, nici in mineca cu mine pe e-mail.... Numai sa-ncercati :D
{
good stuff www.ciuluc.com
}

:) NO Coment :)

58

Alex Chihai
29 noiembrie 2007 1:54

mda... Un lucru poate fi sigur... datorita Dianei Railean, ati, cistigat un vizitator pe www.ciuluc.com
in rest, ce pot sa spun... sunt mai obraznic decit Diana, atunci cind primesc chesti de genul "Nu mai trimite mesaje timpitule" ce nu au nici in clenci, nici in mineca cu mine pe e-mail.... Numai sa-ncercati :D
Desi nu mai pot numi, nici tinar, nici jurnalist, tre sa zic, critica chiar a fos mult prea dura... peste unele chestii se poate de trecut cu vederea... Insa ce sa zic... daca CHIAR a fost necesara mustrarea... pot sa intreb... Ce v-a deranjat cel mai mult, domnule ciuluc, in articol???? Sau chiar faptul ca ati fost intinerit in el nu v-a aranja???
Pe mine la sigur ma-r aranja :)))

{
good stuff www.ciuluc.com
}

:) NO Coment :)