Alexandru Culiuc

18 octombrie 2007

Cum am aflat că Moldova este exportator de orz

Continuăm să discutăm imaginea Moldovei în străinătate şi, în mod special, la Harvard. Credeţi că studenţii de aici află despre Moldova doar de la câţiva colegi moldoveni? Greşiţi! Moldova are prieteni ascunşi în echipa didactică a celui mai popular curs de la Harvard College — Ec10 "Principles of Economics" dus de Mankiw. Toamna trecută 945 studenţi de anul 1 au luat cursul dat şi fiecare dintre el s-a ciocnit cu Moldova la examenul de mijloc de semestru (mid-term exam).

Ultima problemă din examen ţinea de comerţul internaţional. Studenţilor li se propunea să ajute prim-ministrul unei ţări mici (small open economy) să soluţioneze problema de bază globalizării — compensarea cetăţenilor care pierd de pe urma comerţului internaţional. Dar nu o ţară oarecare, ci anume Moldova. Condiţiile problemei încep astfel:

"Moldavia is a small country that currently trades freely in the world barley market. " ("barley" înseamnă "orz")

Puţin mai jos în textul problemei este de menţionat şi "Prime Minister of Moldavia, sympathetic as always".

Nu voi afirma că sute de studenţi de la Harvard vor absolvi universitatea cu gândul "Moldova este exportator de orz". Însă cazul este extrem de simptomatic. Examenul mi-a fost arătat de un prieten şi coleg de Ph.D. care este asistent universitar la Ec10 (titlul exact este section leader). La întrebarea "de ce totuşi Moldova?" el mi-a răspuns: "e o ţară obscură despre care nimeni nimic nu ştie, respectiv studenţii nu vor încerca să aducă cunoştinţe exterioare la soluţionarea problemei". Cuvintele exacte utilizate de el pentru a descrie Moldova au fost "it's a random, obscure country".[1]

Cu alte cuvinte, Moldova este într-atât de random şi obscure, că nişte oameni inteligenţi şi bine-informaţi despre lumea exterioară[2] (i) au scris denumire ţării cu greşeli (transliteraţia rusă), (ii) ne-au atribuit un produs care nici pe departe nu întruchipează Moldova şi, cel mai stupefiant, (iii) au ales Moldova anume deoarece nimeni nu ştie despre ea nimic. Pentru mine, cuvintele colegului de PhD reprezintă cel mai exact diagnostic al imaginii Moldovei: random & obscure.

[1] Înseşi prietenul ştie despre Moldova relativ multe, însă nu el a fost autorul testului..

[2] Aici mulţi citesc The Economist (cel puţin la Department of Economics, de unde provine textul examenului), procentul de studenţi străini se ridică la 40%, iar unul din sloganele universităţii este "The world is our campus".

Publicat: 18 octombrie 2007 9:00

Categorii: Imaginea Moldovei

Taguri: , ,

Comentarii (45)

1

Pavel Ciorici
18 octombrie 2007 10:23

Altii poate isi inchipuiau ca e o tara "imaginara" :)

2

Alex Railean
18 octombrie 2007 11:46

Da, ma doare sufletul. Daca stiu, e pentru ca "it is the poorest country in Europe", iar daca nu te stiu, e pentru ca "it is random and obscure". Mda...


Totusi, eu as pune la indoiala capacitatile studentilor in domeniul cunostintelor generale. Oricare dintre noi a invatat la geografie care sunt tarile lumii, si capitalele lor. Desigur ca nu toti le-au memorizat atunci, iar acei care le-au memorizat probabil ca au uitat deja; doar o mica parte sunt in stare sa spuna "on the fly" care este capitala tarii X. Dar, sunt sigur ca oricare om educat, care cindva a analizat harta, si a studiat lista tarilor si capitalelor, va fi in stare sa determine daca un cuvint care i se spune este o denumire de tara, sau nu ;-)

FYI, am intilnit referinte catre Moldova de citeva ori, cind nu ma asteptam la asa ceva. Una este in cartea "Green Mars" (Kim Stanley Robinson), atunci tara a fost practic cumparata de "one of the metanats" (meta-national company). Cealalta referinta este in "Accelerando" (Charles Stross), acolo Moldova era renumita pentru ca organizatorii unor internet-scams erau moldoveni.


Cu alte cuvinte, nu ma mira faptul ca niste studenti PhD nu stiu despre Moldova, sau chiar considera ca e o tara fictiva (precum ACME in Looney Tunes). Cine dintre voi poate numi patru tari care incep cu 'R', fara ca sa se uite pe harta, sau in carti, sau alte surse? Eh? (-;

3

Val
18 octombrie 2007 13:54

Sandu - bun exemplu. Am si eu unul. Intr-o carte de studii de cazuri de contabilitate din SUA am vazut "Moldavia" utilizata drept o tara mica latin-americana un fel de tax-heaven.

4

Nicu
18 octombrie 2007 14:00


Sus Prometeu si lectiile lu' Dl Gonta!!

5

Roman
18 octombrie 2007 14:53

Pentru Nicu: Cu R sunt doar 3... fara sa ne uitam pe harta :)

Cit despre publicatie, din pacate situatia e anume aceasta.
La momentul de fata nu vad nici o posibila schimbare.
Problema e ascunsa in incapacitatea sistemului (tarii Moldova) de a valorifica resursele umane si beneficiile pe care acestea le pot aduce tarii. Ca rezultat, chiar daca ipotetic ar exista un plan concis si gata pentru promovarea Moldovei, el nu ar fi fost dus la capat pentru ca nu ar avea cine il duce, si pentru ca tot timpul s-ar incerca a se reduce timpul necesar executarii pentru a raporta frumos ca suntem inaintea tuturor. Adaugati la toate astea imaginea proasta pe care o creeaza elita politica prin actiunile sale, si veti obtine intregul buchet.

6

Roman
18 octombrie 2007 14:55

Ups, despre tari cu R era pentru Alex Railean :)

7

Alexei Ghertescu
18 octombrie 2007 22:24

Un alt exemplu. Un citat dintr-un post de la Blawg's Blog despre blogul meu:
"I consider myself fairly educated with regard to geography, but I must admit I had no idea where Moldova was located. The author gave me a hint with his blawg's tagline, "Searching for law somewhere between Romania and Ukraine," but I decided to check The World Factbook to find out for sure."

Any comments?..

9

Diana
19 octombrie 2007 0:22

da.. "obscure"
de fiecare data cind pomenesc ca sunt din Moldova, sunt intrebata where is Moldova located?


mai trist, am constatat ca some people from Moldova, cind sunt intrebati where are you from, raspund cu mindrie - from Russia (!!!);

eu intreb - de ce?!
ei zic ca-i mai simplu asa..mult de explicat ce-i asta Moldova :(

10

Ion
19 octombrie 2007 7:26

Chiar ieri un coleg din Africa(o tara araba saraca), mi-a aratat un clip video despre Moldova - la stiri se spunea despre femeile din Moldova care sunt vandute(traficate, dar se spunea vandute) pentru 1000 de dolari. Era filmata o moldoveanca care ''marturisea'' cum a fost fortata etc.

Colegul respectiv, fiind curios din fire si cunoscandu-ma, a vrut sa afle mai multe despre aceasta tara si a dat un search pe Internet...

Eu nu stiam cum si ce sa-i explic - porcaria de reportaj era autentica, cu imagini si comentarii extrem de bine facute.

11

Igor
19 octombrie 2007 19:16

"it's a random, obscure country" - that's it

13

Galina
20 octombrie 2007 5:58

Pot numara pe degete oamenii care stiau unde este Moldova dintr-o data--doi dintre ei erau de la Harvard.
N-as crede ca este atit vorba despre obscuritatea tarii, pe ce se pune accent mare in aceasta discutie, cit e o chestiune de simpla cunostinta a geografiei. Unii stiu mai multe decit altii. Eu recunosc ca nu as putea numi unde se afla St. Kitts & Nevis si asta nu din cauza ca tara este "obscure and random" dar fiindca cunostintele mele in geografie sunt limitate(din pacate). Pina la urma, daca am clasifica tarile lumii dupa "obscure" vs "bright", marea majoritate a tarilor lumii sunt "obscure"(utilizez termenul acesta avind in vedere faptul ca majoritatea tarilor nu joaca roluri critice ca cele a Chinei sau Frantei pe market, spre exemplu); asa ca faptul ca Moldova nu este recunoscuta de altii vorbeste despre educatia personala a celui ce stie, (sau nu stie) geografie.In general, ma intreb cit de mult m-as respecta referindu-ma la o tara cu cuvintele "random and obscure"----I-G-N-O-R-A-N-C-E----

14

Misha
20 octombrie 2007 7:14

Galina, nu lua totul atat de ''aproape de inima'', sau cum se spune in Moldova, ''nu lua tot in cap - mai ia si in ... :))''.

Omul a spus random, pentru ca asta e imaginea tarii la el in cap - este o imagine creata de mass-media. A mai spus random, avand in vedere ''oarecare, fara semnificatie pentru examen, care nu da idei si nu trezeste asociatii'', la fel si cu obscure.

Deci, nu va suparati oameni buni, dar Moldova, se pare ca NU ARE IMAGINE DELOC.

daca apare ceva, apoi - despre traficul de fete(in Turcia), vanzarea de organe, partidul comunist, ''poorest country in europe''.

Trebuie sa intelegem, ca oamenilor din tarile ''dezvoltate'', le place ideea ca undeva exista o tara de 1000 de ori mai mizerabila decat al lor, se simt mai bine cand un jurnalist povesteste despre Evul Mediu din cea mai saraca tara din europa. Deaceea jurnalistii si relateaza numai astfel de stiri.

Concluzie: Moldova NU PREA ARE imagine in lume.
Cei interesati trebuie sa se grabeasca sa faca ceva rapid, deoarece, aceasta lipsa de imagine va fi inlocuita de porcariile jurnalistilor-hiene in goana dupa cadavre.

15

Elena
20 octombrie 2007 13:24

In strainatate mereu ziceam ca sunt din Moldova si numaidecit precizam ca "near Romania and Ukraine,central-eastern Europe".

Nu ziceam ca sunt din Rusia sau Romania....pentru ca sunt din Moldova....e totusi o diferenta dintre Moldova si Rusia...macar nu sunt vecine...in SUA am intilnit persoane care au activat ceva timp in Moldova si se straduiau sa-si aminteasca unele cuvinte....altii incercau sa invete romane si rusa....nu ramineau indiferenti oricum....unii chiar se intorceau,ma tineau minte si-mi ziceau foarte fericiti ca au gasit Moldova pe harta....

16

Constantin
20 octombrie 2007 14:03

Din experienta personala, majoritatea moldovencelor chiar sunt niste c*rve (rog sa ma iertati pentru cuvant). 3/4 din moldovencele pe care le cunosc s-ar marita cu primul occidental care le-ar propune-o si declara asta deschis, fara nici o jena.
Cam acelasi lucru se poate de spus despre moldovencele care se duc sa lucreze "dansatoare in baruri": ele stiu foarte bine in ce mod vor dansa acolo.
Asa ca, dureros cum este, Moldova isi merita din plin imaginea. Asa ca mai bine sa ne stie drept exportatori de orez decat ca sursa de "vrabiute" :(

17

raul
20 octombrie 2007 15:01

Din pacate,asa si este, avem un grad foarte inalt de obscuritate,in loc sa eliminam sau sa reducem aceasta dilema,unii emigranti le povestesc strainilor tot felul de balade,ba ca-s romini ba ca-s rusi,ascunzind identitatea,unele c**** sar peste primu numai sa scape de saracie ,nefolosind "memeaca" ci toate cavitatile posibile dindu-i astfel Moldovei culoare aprinsa,sa-u se duc in europa la negru lucrind pe copeici la constructie,neincercind macar sa se revolte,ia si el cit ii da,apleaca capu si merge in marele nicaeri,sau mai vind rinichi cu 3000$ uul,l-arvinde si pe al doile dar nu pote.ce sa zic, un popor umil,ramas in urma,un produs de sistem ,care nu se pot autodepasi.

18

Chiril
20 octombrie 2007 15:56

pentru Constantin, desi nu cred foarte mult ca ar trebui de reactionat la asa un mesaj ca al dlui:

"...Si sa vezi din tari straine
tati cum s'intorc de maine,
ca de ghini cred ca n'a sa
fuga nimeni de acasa. "

Pavel Stratan.

19

Alex Railean
20 octombrie 2007 20:46

3/4 din moldovencele pe care le cunosc s-ar marita cu primul occidental care le-ar propune-o si declara asta deschis, fara nici o jena.
Bine ca oamenii care se ocupa serios cu statistica nu isi scot datele din aceeasi sursa din care le scoti tu.
20

Alexandru Culiuc
21 octombrie 2007 0:16

Galina, totul ce spui ar putea fi valabil, dacă nu ar exista o ţărişoară comparabilă (mică, tânără, cam tot aşa de săracă, trecut sovietic, probleme teritoriale), pe care puţini ar numi-o obscure şi random. Da, da, mă refer la mult iubita Georgie. Georgia has succeded to place itself on the map, despite suffering from the same drawbacks as Moldova. Adica toate raţionamentele tale despre cunoaşterea geografiei, afirmaţia că toate ţările mici sunt într-un fel obscure şi altele să sparg de fapte reale. Utilizez Georgia ca exemplu to show that, all things being equal, better governance and policies can make a difference (to the country's image, in this case). Cum ar spune un economist sau political scientist, Georgia is the perfect control case for Moldova (and vice-versa).

În toată discuţia cred că Misha (comentariul 14) cel mai bine a redat esenta mesajului meu -- Moldova nu are imagine. Partea cu tratarea actuală a Moldovei în presa occidentală rezonează cu un comentariu anterior de-al meu (vezi ultimul alineat).

Constantin, I appreciate your input, dar ţi-aş fi recunoscător dacă pe viitor te vei reţine de la publicarea unor asemenea insulte. Posibil experienţa ta personală este anume aşa cum o descrii, însă moldovencele pe care le cunosc eu sunt complet diferite. Şi în aşa caz mă întreb -- oare nu te insulţi pe tine însuţi cu asemenea mărturisiri? Nothing personal man, just give it a thought...

21

BE
21 octombrie 2007 3:02

Alex,
laconic si elegant ca deobicei. Ador :)
Trebuie sa revin mai des pe blogul tau care nu ascund ca ma incanta... ai o superba facilitate de expresie. lol

Alexandru, sorry pentru spatiu, dar am profitat de moment.

22

Galina
21 octombrie 2007 6:56

Mesajul discutiei date pare a fi aceea ca faptul ca Moldova nu joaca un rol international este aproape o tragedie si ceva foarte disturbing.
Desi sunt absolut de acord ca ar fi foarte bine daca Moldova, fiind o tara aproximativ de marimea statului Maryland, ar avea o imagine bine conturata pe arena politica, imi pare absolut natural ca o tara mica joaca un rol proportional cu aria de acoperire. Sincer, nu vad nimic stupefiant si ranitor in asta. Mai mult, imi pare ca regulile naturii dicteaza in felul urmator. State ca Georgia sunt mai mult exceptii decit reguli.
Ratarea tarilor dupa suprafata plaseaza Moldova undeva pe locul 140 din o suta nouazeci si ceva de tari. Judecind cel putin dupa acest fact, imi pare absolut natural ca majoritatea lumii nu stie nimic despre Moldova.
Utilizind un contra-argument paralel celui facut de Alexandru Culiuc, quote, "Galina, totul ce spui ar putea fi valabil, dacă nu ar exista o ţărişoară comparabilă (mică, tânără, cam tot aşa de săracă, trecut sovietic, probleme teritoriale), pe care puţini ar numi-o obscure şi random", as dori sa fac o afirmatie paralela. Daca consideram Georgia a fi tara care si-a creat imagine internationala necatind la circumstantele asemanatoare cu cele a tarii noastre(exceptie), si Moldova o tara obscura(regula), atunci putem spune ca cele citeva persoane care si-au dat seama unde este Moldova pe harta cunosteau geografie(exceptie), si colegii de la Harvard care nu stiau nimic despre Moldova erau ignoranti(regula). Cu cuvintele lui Alexandru Culiuc asta ar putea suna in felul urmator: "Totul ce se spune ar putea fi valabil, daca nu ar exista studenti/oameni comparabili (tineri, studenti la Harvard, inteligenti, bine-informati despre lumea exterioara) care in contrast cu colegii lor de la Harvard cunosc unde este Moldova."


23

Corina Maxim
21 octombrie 2007 8:58

ma intreb daca totusi exista o corelatie semnificativa intre calificativul tarii de 'random and obscure' si faptul ca nu poate fi gasita pe harta. i would bet on % persoanelor care nu stiu unde se afla Moldova pe harta este cam acelasi ca al acelor care nu stiu unde e Georgia. DAR, Georgia se pare ca ar primi un % mai mic de calificativ 'obscure', adica exact ceea ce tine de imaginea tarii. tocmai la ce s-a referit mai sus.

in ceea ce priveste cunostintele de geografie ale oamenilor din occident, perle sunt multe, dar, ma rog, tine de intelectul fiecaruia. am intilnit persoane de la 'moldova...hmm... is that the country from Princess Diaries movie' pina la cunostinte profunde despre istoria regiunii si a economiei.


ar trebui sa ne preocupe mai mult partea cu 'obscure', ca imaginea este si o chestiune de timp...

24

Chiril
21 octombrie 2007 23:43

un supliment de pareri la acest articol care se mai discuta si pe unimedia.md:
http://www.unimedia.md/index.php?mod=home&hmod=newsbyid&id=2536

25

Victor
22 octombrie 2007 6:30

Salut studentilor,am si eu citeva comentarii.Sint si eu din MOldova,locuesc in state,Oakland,CA de un an de zile.Imi place modul vostru de a gindi,vreau sa spun ca toti aveti vocabular bogat cu cuvinte care nici nu le inteleg,fiindca am absolvit scoala medie in 90 plus adaugati engleza. Am locuit vreo 10 ani in Germania si citiva in Italia si intodeauna ma mindream sa spun ca sint din Moldova cum ma mindresc si acum sa spun aici,dupa ce vad nivelul lor de educatie.
Nu uitati numai ca neamul nostru a fost invatat sa fie condus de cineva,pentru o perioada lunga de timp si acum rudele prietenii cunoscutii nostri care sint la conducere isi implu sacii cu bani incercind sa faca ceva si pentru altii,deoarece mai multe tari contribue la careva schimbari care se fac.
As vrea sa spun ca Galina are perfecta dreptate;limita de geografie si multi care nu stiu dar nu vreau sa se simte prost spun ca stiu.
Nu trebue sa avem rusine ca tara este saraca,dar ca toti care ajung la conducere incearca sa o fure.
Georgia a apelat la State dupa conflictul cu PUTIN si agentii lui si asta ii ajuta sa apara in medie plus au stat cu acelas nume,vinul lor este mult mai curat nu cum la noi,proba exelenta si dupa 80%apa si chimie si niste poama la export.
In cea ce priveste partea femenina imi pare rau sa spun,dar Sasa la fel are dreptate.
Numai un mic procent cu ajutorul asa spusilor prieteni chiar si rude sint traficate restul nu pot sa fie asa limitati sa nu stie la ce merg,dar dupa primele zile,saptamini cind vad ca sint folosite fara bani gindesc ca sint traficate.
La Italia cea,de la tinere pina la matuse o mare parte uita de barbatul lasat acasa.Nu uita acea care nu are posibilitatea,MA ERTATI FIECARE AVEM MAME SI SURORI dar noi nu sintem invatati sa spunem cuvinte frumoase si deacea asta se intimpla. Normal nu numesc barbat pe acel care isi trimite sotia peste hotare,dar sint exeptii prob.cu sanatatea s.a.m.d.
In tara la noi femeile sint tratate diferit,poate generatia noua se vor atirna diferit.
Asa ca fetelor care nu ginditi la printul bogat dar ginditi la cariera si cineva a avut posibilitatea sa va ajute fara sa treceti prin greutati nu va perdeti capul!
Eu sint casatorit cu o fata de aici si incerc sai lamuresc ca eu iubesc mai mult cu inima si nu cu cuvinte frumoase ca barbatii din tarile dezvoltate.
In cea ce priveste dezvoltarea tarii noastre radical,eu cred ca avem nevoe de un guvern de peste hotare sa mearga la conducere dar sa fie schimbat des sa nu devina corupt.
MOLDOVA are niste surse de materie.
Imi cer scuze daca am ofensat pe cineva,dar am scris numai ce stiu numi place sa spun povesti.
Alexandru,am ajuns la blogul tau,deoarece cunosc conducerea corpului pacii si foarte multi voluntari din state.

26

Victor
22 octombrie 2007 6:58

As vrea sa mai spun ceva.
Trebue sa ne bucuram ca nu sintem din Africa sau alta tara unde lumea moare de foame sau de diferite boli.
Fiecare tara are neajunsuri.
Eu nu am vazut in vita mea atiti oameni fara casa,citi vad in San Frantisco pe o strada intro zi.
Deci cred acestea sint mult mai mari probleme posibile.

27

vitalie condratchi
22 octombrie 2007 12:45

http://whereismoldova.com/ asta e inca un ucru de remarcat si chiar de profitat din lipsa moldovei de pe globul din mintea strainilor...

...asta fara sa fi citit toate polemicile de mai sus...

28

Viorica Antonov
22 octombrie 2007 13:54

sa reflectam putin altfel problema. Daca pe mine ma intreaba astazi daca stiu ceva despre The Seychelles, o tara mica de care am aflat doar azi, sigur ca nu voi spune nimic despre ea. Nu o cunosc. Nu este din nefericire in diapazonul meu de analiza politica. Si la drept vorbind nu ma intereseaza. Acelasi lucru pot sa spun despre cei care nu cunosc Moldova. Chiar ii inteleg. Pentru ca nu face parte din interesele lor. Cei care stiu despre Moldova, au lucrat aici, au avut ocazia sa invete cu cineva din RM, si alte modalitati de a cunoaste tara.
Nu gandesc ca este obligatoriu ca in porgramul educational preuniversitar si academic din Occident sa fie incluse mai multe date despre RM sau alta tara chiar mai putin cunoscuta. Nu este problema in mediatizarea educationala a chestiunii: stiti sau nu stiti despre RM sau alta tara mai putin cunoscuta? Tine de nivelul de implicare si inteligenta a fiecarui in parte.
Problema este la noi acasa, mai cu seama nu se face nimic in drectia diplomatiei publice. De ex. Congo, tara din Africa, nu mai putin indulcita economic decat RM, a devenit cunoscuta de toata lumea in mare masura prin echipa sa de fotbal parimi-se prin anii 89-90 promovata bine la campionatul mondial de fotobal in acelasi timp cu Diego Maradonna. Poate nu e bun exemplul, dar esenta lucrului consta in vointa de a a face buna si calitativa publicitate propriei tari prin mijloacele accesibile pentru toti. De a face interes pentru tara ta in strainatate in plan economic, cultural, educational etc. Inclusiv ma refer la publicitatea economica, ce produce tara si poate produce si necesita investitii pentru aceasta, ce exporta deja, etc. Evident ca o munca asidua necesita o buna promovare a diplomatiei publice a tarii sau atlfel zis crearea si mentinerea imaginii tarii in strainatate. Doar nu consta in ceea ce nu ai si vai de noi in cazul asta, ci in ceea ce avem si cum mai bine sa promovam.

29

Chiril
22 octombrie 2007 14:28

Pentru Vitalie (27), si cred ca acesta este si ultimul avantaj :)

30

Alex Railean
22 octombrie 2007 18:17

imi pare absolut natural ca o tara mica joaca un rol proportional cu aria de acoperire.
Hmm... Mi se pare ca Olanda si Japonia nu sunt de acord cu afirmatia ta. Nici Marea Britanie.

Olanda e un caz special - suprafata acestui stat e nu cu mult mai mare decit suprafata Moldovei; in acest context putem sa ignoram diferenta si sa spunem ca sunt egale.

As spune ca succesul unei tari depinde de asezarea sa geografica, si de vecinii sai. In acest caz este evident ca unele tari sunt mai putin 'norocoase' decit altele (avind vecini mai mult sau mai putin agresivi, resurse naturale abudente sau sarace, etc). Dar si asta nu e 100% corect.

Portugalia - un exemplu care arata ca influenta unei tari variaza in timp; cindva .pt era o mare putere, dar nu si astazi. Chiar daca are vecini 'buni', si nu a fost @#$@#$ de turci si nici de rusi asa cum a fost #$@$ Moldova, Portugalia nu a reusit sa-si mentina rolul sau pe arena politica.

Concluzia este ca o mare putere este in factorul antropic - cetatenii tarii, si oamenii care o conduc, alcatuiesc un factor a carui pondere poate depasi ponderile altor factori (precum vecinii, situatia geografica, prezenta resurselor naturale).

31

Marcel Balan
24 octombrie 2007 2:17

Referitor la lucrurile mai putin frumoase spuse despre Moldova si oamenii sai, in particular femeile, ma refer la "...Numai un mic procent cu ajutorul asa spusilor prieteni chiar si rude sint traficate restul nu pot sa fie asa limitati sa nu stie la ce merg (Victor)", "..Cam acelasi lucru se poate de spus despre moldovencele care se duc sa lucreze "dansatoare in baruri": ele stiu foarte bine in ce mod vor dansa acolo (Constantin)"...

As vrea sa va vad pe voi - la 16/17 ani, traiti intr-un sat unde nici televiziune ca lumea nu este, unde oamenilor le este 'rusine' sa pronunte cuvinte sex si HIV cu atat mai mult sa discute despre, sa unde nu este alta alternativa decit sa muncesti pu nimic la camp - sa vi se propuna lucru, pu bani buni, in Cipru, Turcia, etc in calitate de chelnerita, etc... oare cat de mult a-ti fi ezitat!?!.. iar odata acolo, intelegand ca a-ti devenit un 'obiect' si fiind tratata la fel, oare ce anume din background-ul vostru v-ar suggera o iesire ?!?

Fara a continua aceasta tema vreau doar sa mentionez ca majoritatea o trateaza reesind din situatia/starea lor personala sociala-educationala-morala, fara sa se gandeasca la faptul ca nu toti au avut parte de o educatie - cu atat mai mult buna, nici de oameni/prieteni/rude buni alaturi, access la informatie etc.


Referitor la imaginea Moldovei, cred ca si de 'obscuritate', 'rolul neinsemnat jucat pe piata politica si economica', 'cunostinte limitate in geografie', se poate profita, aplicand o strategie corecta, pentru a crea o imagine dorita a Moldovei.


Drept explicatie un exemplu: Rwanda.
Undeva intre anii 2001 si 2004 i-mi amintesc de country marketing campaign (eu am vazut-o pe CNN) pu o tara, scopul careia esra promovarea imaginea acesteia drept una cu multe atractii turistice (munti, clima, faimoasele Gorile) si posibilitati pu business. Sincer sa va spun i-mi placeau foarte mult spoturile si doar mai tarziu mi-am dat seama ca sunt despre Rwanda si, respectiv, le-am privti cu “alti” ochi. Tot la CNN am urmarit o emisiune despre „country marketing” in care a fost mentionata, printre altele de acelasi gen, aceasta campanie, precum si impactul si rezultatele excelente pe care le avuse aceasta din urma asupra Rwandei percepute de restul lumii.
Atunci ma intrebam oare cati dintre oamenii care au privit campania i-si vor aminti sau la cati le va pasa despre trecutul (si prezentul ‚nefisat’) Rwandei, atat timp cat pe CNN (sau alte canale) se difuzeza spoturi despre „latura pozitiva” a tarii care le ofera oportunitati pu business sau locatii turistice exotice.
Cel putin pentru mine Rwanda, este tara in care, in 1994 in urma genocidului, in 3 luni au fost exterminati 800.000 oameni (mi s-a intiparit pu totdeauna imaginea sutelor de cadavre, imagini vazute tot pe CNN!!!).

Ideea: e mult mai usor sa schimbi sau sa creezi in cazul lipsa, imaginea unei tari ‚obscure’ si ‚neinsemnate’ decat a unei tari Mari si Importante.

Despre o tara „random & obscure” oamenii aud/pruivest/citesc mult mai rar in noutati, deci si sansa ca ei sa-si creeza o ‚predispozitie’ negativa fata de aceasta este mai mica. Respectiv, posibilitatea de a crea/promova/schimba imaginea Moldovei mi se pare foarte reala si deloc 'titanica'.

32

Dumitru Erhan
25 octombrie 2007 0:05

Sandu, zici ca Georgia este un bun "control case" pentru Moldova, dar cred ca exista tot soiul de lucruri care au jucat foarte mult in favoarea plasarii pe harta a Georgiei, lucruri care nu sunt reflectate si in realitatea moldoveneasca:

- Faptul ca "revolutia" lor a fost extrem de mediatizata ("revolutia portocalie" din RM n-a fost nici mediatizata si.. nici revolutie ca atare)
- Faptul ca conflictele lor separatiste nu sunt nici pe departe la fel de calme (in comparatie cu Transnistria)
- Ca SUA au o baza militara pe teritoriul lor + ca Rusii vor ca acea baza sa nu fie acolo (deci exista lots of coverage in the media)

Ce vreau sa spun este ca Georgia are voluntar sau involuntar mult mai mult spatiu pe paginile ziarelor occidentale decit Moldova, dar ca acel coverage nu e datorat doar echipei de branding si their good governance or good policies. In fine, nu te contrazic, e de la sine inteles ca in comparatie cu georgienii moldovenii nu fac mai nimic pentru ca Moldova sa nu fie "obscure", dar nu cred ca Georgia este un "perfect control case". Just a slightly less than perfect one :)

PS: Un mic sondaj totalmente nestiintific in laboratorul in care lucrez - nimeni nu stie nimic despre Georgia. Doar o singura persoana stia pe ce continent se afla. Si colegii mei vor avea toti un PhD curind, iar citiva din ei citesc The Economist :)

33

Anatol Catana
25 octombrie 2007 7:02

Oameni buni!

Strainii nu sunt obligati sa cunoasca tara, care deocamdata nu s-a manifestat cu nimic deosebit(asta e, NIMIC DEOSEBIT).

Eu personal, de fiecare data, SUNT PLACUT SURPRINS(si arat acest lucru), daca cineva imi spune ca a auzit de Moldova, cu atat mai mult daca stie unde se afla.

Daca o persoana nu a auzit nimic despre Moldova, nu il consider deloc ''ignorant'', dimpotriva - mi se pare normal.

Incerc sa-i prezint cu tact in 2-3 propozitii tara.

Cateva zile in urma, am fost uimit de catre o belgianca, care traieste in SUA de vreo 30 de ani, care cunoaste Moldova din ...Tintin(http://www.moldovanet.net/moldavie.php?119/TINTIN-en-Syldavie) - creat in 1929, acest produs pentru copii a fost indragit de multi in copilarie(Syldavie din Tintin est Moldova).

Sotul ei, la fel a auzit de Moldova(fara ca sa stie sotia :)) din alta sursa - a avut ceva afaceri in Moskova acum 5 ani si pana acum este ferm convins ca coniacul moldovenesc este cel mai bun din lume.


Concluzie - avem lucruri bune, dar Moldova nu este centrul Universului. Moldova nu are imagine, dar ce este mai grav - nu are nici IDEE NATIONALA.

Tara este divizata. In urma ''crizei vinului'' - o parte din populatie chiar se bucura - ''baronii vinului, care au prihvatizat uzinele, platesc salarii mizerabile, anul trecut au mintit mii de oameni in tara, ei sa planga''.

Cine are nevoie de imagine buna a Moldovei? Tot ''baronii'', oamenii simpli oricum nu beneficiaza(ori nu ar beneficia) de pe urma unei imagini mai bune.

Alta concluzie - trebuie reglate problemele interne(hotii, alta privatizare, Guvernul, masele cu creierii spalati, reforme serioase), cultivarea unei idei nationale si desigur si imaginea...

34

Alexandru Culiuc
29 octombrie 2007 6:47

Am fost plecat din Cambridge nici măcar pe două zile, iar aici, datorită unui Chichimichi (şi multiplilor săi alter-ego -- Baronul, Marianne, Mike Tyson), s-au pornit aberaţiile.

Chiril, tipul cu care te sfădeşti este un moldovan-canadian care are prea mult timp liber şi prea puţină educaţie şi creieri. I-am promis o dată că-i voi şterge toate mesajele (atunci abera sub pseudonimul Malthus), dar el tot nu se linişteşte... Oricum, am şters tot flame-ul: toate comentariile începând cu atacul lui Chichimichi la adresa lui Dmitru Erhan. Pe viitor voi fi mai atent la moderarea discuţiilor de aici.

Sper în mai puţin de-o lună să lansez o versiune nouă a sitului cu un sistem de utilizatori înregistraţi, iar în drept cu comentariile anonime va fi indicat IP-ul comentatorului. Doar că timp acum nu prea am...

35

Chiril
29 octombrie 2007 12:20

Multumesc de implicare, exista totusi dreptate pe lumea asta!

36

Sergiu Turcanu
29 octombrie 2007 23:58

Americanii chiar si cu studii superioare tot "americani" raman la capitolul geografie!

Moldova ramane in continuare cea mai enigmatica pata pe harta Europei. :)

37

Alexandru Culiuc
30 octombrie 2007 3:53

Sergiu, numeşte-mi tu te rog, fără a consulta vreo sursă:
* ţările care au ieşire la Lacul Victoria din Africa.
* ţările care au ieşire la Golful Tailandei în ordinea amplasării lor (să zicem conform acului ciasornicului).

Şi după asta dă-ţi seama că, din punctul de vedere a unui om dintr-o regiune terţă, vecinătatea Marii Negre nu este absolut cu nimic mai specială decât cea a lacului Victoria sau a golfului Tailandei.

Trebuie să-ţi spun că cei mai umblaţi oameni din lume pe care îi cunosc sunt toţi ca unul amerciani.

În finală, crezi că e necesar ca toţi să ştie geografia mondială? Pentru o ţară mare e suficient să existe o minoritate bine educată în ceea ce priveşte lumea externă (şi în cazul SUA această minoritate este foarte bine educată şi umblată în întreaga lume) -- restul poate să se concentreze la evenimentele interne ale ţării (care domină viaţa societăţilor mari). Şi doar ţărişoricuţe de genul Moldovei sunt într-adevăr nevoite să fie la curent cam cu totul ce se mişcă în afara hotarelor sale, deoarece anume aceste ţărişoricuţe sunt afectate într-o măsură mult mai mare de şocuri externe.

S-ar putea să vii cu contrargumente. Spre exemplu, europenii cunosc ceva mai bine geografia ca americanii. Aş răspunde că europenii de vest rămân relativ extroverţi după inerţie -- un vestigiu a epocii coloniale, când soarta globului se decidea în trei-patru capitale europene. "White man's burden" is alive and well.

38

BE
30 octombrie 2007 5:29


..."un vestigiu al epocii coloniale", dar vezi ca n-au ramas numai vestigii... astazi se intalnesc si realitati, dar pe partea cealalta a Atlanticului. Cum ai zis-o tu : "White man's burden" is alive and well :)

Nu o lua ca pe o provocare( am mers la fel de departe ca si tine)... Eu consider totusi ca ca proportie, populatia americana culta(=plimbata,educata, care reactioneaza etc.)este pur si simplu inferioara celei europene (de vest, daca vrei). De ce nu vrei sa accepti? Harvard-ul e alta treaba, e normal ca aflandu-te in mediul de acolo(+ Cambridge-ul si Boston-ul in general), sa te fi confruntat cu multi oameni(cetateni americani)cu nivel de cultura extrem de ridicat. Dar cat din populatia totala a SUA reprezinta de fapt acesti oameni?
Cu toate acestea, sant de acord cu tine cand spui ca nu e necesar ca toti sa stie geografia mondiala :)

39

Sergiu Turcanu
1 noiembrie 2007 9:38

Alexandru, fara a consulta vreo sursa:
* Kenya, Tanzania si Rwanda
* Thailanda, Cambodja, posibil Vietnam si Malaysia

Nu cred ca am zis ceva nou afirmand ca americanii se descurca mai rau in geografie decat alte natii. Dar nici nu am zis ca trebuie neaparat sa posezi aceste cunostinte. Tot americanii probabil sunt cei care calatoresc cel mai mult.
Ai perfecta dreptate in tot ce ai spus, nici nu vreau sa vin cu contrargumente.

Un mic detaliu... poate are dreptate BE (in comentariu de mai sus) zicand ca te afli intr-un mediu american mai deosebit si vezi alt-fel de americani?

P.S.: fug sa consult harta, sa vad daca nu m-am facut de rusine...

40

schweitzeralex
15 noiembrie 2007 20:46

mda... voi vorbiti de americani ... Eu invat in Germania, aici este aceeasi problema: foarte putini stiu unde'i R.M. Multi au impresia ca e in America de Sud ... (dat fiind faptul ca nu au auzit de existenta Moldovei in EU :) Am fost intrebat de un student din Ucraina (din Lvov) ce limba se vorbeste in Moldova, a ramas perplex cand i'am zis ca e limba romana.

41

vic
16 noiembrie 2007 5:54

Americanii stiu mai mult despre "numa" decit despre Moldova. Incercati in Youtube ce da mai multe rezultate.

42

Alexandru Culiuc
16 noiembrie 2007 6:55

Vic, americanii (ca şi oricare fiinţe raţionale) cunosc exact cât le este strict necesar. Moldova n-a demostrat că merită să se ştie mai multe despre ea (în afară de Numa-numa, pe care toţi o consideră piesă românească, apropo). Pentru ce să-ţi baţi capul cu informaţii absolut inutile despre o ţărişoricuţă de-al de Moldova? Spre exemplu, ce cunşti despre Cabo Verde în afară de faptul că este patria Cesariei Evora?

43

octavian
18 noiembrie 2007 1:53

ar fi bine sa schimbe din moldavia in moldova. in rest e doar purul adevar...

44

octavian
18 noiembrie 2007 1:55

ai dreptate...
spiritul practic nu ne solicita sa stim tari mici care nu s-au evidentiat prin ceva,
spiritu practic sau mai precis memoria de scurta durata!

45

Arina
3 decembrie 2007 2:21

nu ma supar, nu ma mir etc. cand cineva nu stie unde e moldova sau ce-i cu viata ei... in ultimul timp, tot mai mult prefer sa nu se cunoasca nimic. asta nu inseamna ca nu-mi iubesc tara, ca mi-i rusine de ea etc.... dar uneori imaginea tarii incurca relatiilor interpersonale...
p.s.: invat in italia :)

Adauga Comentariu


HTML admisibil: a href, b, i, br/, p, strong, em, ul, ol, li, blockquote, pre