Alexandru Culiuc

14 iulie 2009

Peru. Maras, Moray şi Cusco

Continuăm să elucidăm subiecte incomparabil mai interesante decât luptele politice de la Chişinău. Am mai scotocit prin arhivă şi am făcut o nouă selecţie de fotografii din călătoria în Cusco şi împrejurimile oraşului. De data aceasta am inclus fotografii de la Maras, Moray şi chiar din capitala imperiului Inca.

Moray

Moray e un mic sătuc la doar 60 km de Cusco, însă drumul, puternic accidentat, durează vreo două ore. Lângă Moray se află probabil al doilea cel mai fotogenic obiect construit de incaşi (după Cusco). E vorba de un set de terase circulare.

Cusco, Maras, Moray

Fiecare cu o microclimă puţin diferită de precedentă. Diferenţa de nivel de 30m se traduce într-o diferenţă de temperaturi de 15 grade celsius. Nu pot zice că am simţit aceste 15 grade, însă e cert că jos era considerabil mai cald.

Cusco, Maras, Moray

Arheologii presupun că incaşii utilizau această diferenţă de temperaturi pentru a experimenta cu varietăţi de plante (cereale, porumb, coca, etc.). Cu alte cuvinte, Moray e un fel de proto-laborator biologic, construit în secolul XV la altitudinea de 3500m. Impresionant. Pe mine însă mai mult m-au impresionat geometria acestui sit.

Cusco, Maras, Moray

Cusco, Maras, Moray

Terasele sunt îngrijite an împrejur.

Cusco, Maras, Moray

Fiul imortalizat de mamă.

Cusco, Maras, Moray

Maras

Nu departe de Moray se află o altă atracţie turistică — salinele Maras, construite deja de spanioli în secolul XVI şi exploatate până în ziua de astăzi. Principiul e simplu — din munte izvorăşte un râuleţ cu apă extrem de sărată, care este direcţionat în câteva mii de băi (dimensiunea unei băi tipice e 2x2m), amplasate în terase pe povârnişul muntelui. Evident, multe din aceste băi nu mai sunt utilizate în prezent.

Cusco, Maras, Moray

În câteva zile apa se evaporă, lăsând pe fundul „băii” un strat de sare. Un lucrător umbla de la o baie la alta şi măsura nivelul apei rămase (sau încă ceva).

Cusco, Maras, Moray

Se priveşte impresionant, dar nu cred că mi-a reuşit cine ştie ce bine să redau scara salinelor pe peliculă siliciu. O ultimă încercare — moldovenii vs. salinele:

Cusco, Maras, Moray

Oricare persoană care a avut de-afacere cu organizaţiile de asistenţă externă va recunoaşte logotipul şi culorile corporative ale USAID pe această urnă de gunoi. Un R2-D2 decapitat şi ruginit from the American people

Cusco, Maras, Moray

Măgarii (partea 1)

Pe drum de la Moray spre Maras am trecut de un grup de măgari.  Am rugat şoferul microbuzului să oprească. Alergam înainte şi înapoi căutând să prind cât mai multe cadre şi din întâmplare am dat din viteză cu mâna dreaptă într-un cactus de pe marginea drumului. Următoarele trei zile umblam cu mâna umflată. Meritau aceste cadre o asemenea jertfă?

Privire din faţă.

Cusco, Maras, Moray

Privire din spate.

Cusco, Maras, Moray

Cusco

Cusco e un oraş extrem de fotogenic — stradele înguste, întortocheate, case de 2-3 etaje cu fundamente făcute de incaşi, cu balcoane de lemn lucrate extrem de fin şi pereţi facturaţi. Şi tot asta e pline de magazinaşe, aborigeni (şi turişti) neobişnuiţi.

Piaţa centrală.

Cusco, Maras, Moray

Trecând pe lângă mine, tipa (o turistă din Argentina, se pare) a zis în glumă „ok, now pay me 2 soles for the picture”, făcând referinţă la femeile locale care defilează în costume naţionale în centrul oraşului şi cer bani pentru fotografiere. Atrageţi atenţie la primul etaj al clădirii — un 3D puzzle de şase secole vechime.

Cusco, Maras, Moray

Observaţi portalurile din stânga — toate sunt de pe timpurile incaşilor.

Cusco, Maras, Moray

O altă sursă de mândrie — balcoane de lemn fin incrustate (sec. XIX).

Cusco, Maras, Moray

Au învăţat să clădească puzzle-uri din pietre jumătate de mileniu în urmă, să construiască balcoane incrustate două secole în urmă, însă până acum nu s-au învăţat să organizeze cablurile electrice.

Cusco, Maras, Moray

Femeile totul cară în spate.

Cusco, Maras, Moray

Nişte şcolăriţe cumpără dulciuri de la o tarabă din stradă.

Cusco, Maras, Moray

Alt grup de elevi tocmai a ieşit de la şcoala din deal.

Cusco, Maras, Moray

La taclale.

Cusco, Maras, Moray

Lunch la margine de stradă. Observaţi intrarea în clădirea din spate — tot ce-a rămas de la un palat inca.

Cusco, Maras, Moray

Cusco la şapte dimineaţă — o altă băbuţa cară ceva în spate, alte uşi de pe timpurile incaşilor.

Cusco, Maras, Moray

Moldova e aproximativ în direcţia aia.

Cusco, Maras, Moray

Publicat: 14 iulie 2009 1:33

Categorii: Călătorii | Fotografie

Taguri: , ,

Comentarii (32)

1

Sorin
14 iulie 2009 15:28

Felicitări! Pozele sunt fenomenale. E drept că Cusco e "fotogenic" dar chiar şi aşa: cercurile extratereste, măgăruşii, urna (from the american people), etc sunt foarte sugestive. Unghiurile alese conferă dinamism şi crează impresia că mergi... nu, alergi pe străzile oraşului. Fotoeseu de 10.

Îţi doresc să exploarezi în continuare continentul fantastic!

2

ion
14 iulie 2009 18:10

Mulţumesc ALexandru că schimbi dispoziţia.

3

Cris
14 iulie 2009 18:53

Frumos!!!

4

Erectiibune
15 iulie 2009 12:06

Sunt superbe pozele, atat de clare, sunt realizate foarte bine, felicitari!
Arata impresionant! Cu siguranta Pamantul are atat de multe locuri de descoperit.

5

vlad
15 iulie 2009 16:17

Отличные снимки и места красивые

6

vasgar
16 iulie 2009 0:30

excelente fotografii!
mi-a placut cum ai formulat indraznet: un oras fotogenic.
de obicei spunem despre oameni ca sunt fotogenici ori ba...

7

Alexandru Culiuc
16 iulie 2009 0:56

Meci pentru aprecieri.

Vasile, pentru mine oricare obiect potenţial fotografiabil poate fi caracterizat drept fotogenic (ori ba). Există locuri şi privelişti impresionante care însă se privesc absolut anemic în poze, indiferent de cum le fotografiezi (exemplu: panorame care se deschid de pe un deal sau drum de munte). Şi invers, o bojdeucă dărăpănată la care, în mod normal, nici n-ai întoarce capul, poate oferi facturi şi compoziţii inedite.

8

vasgar
16 iulie 2009 4:22

de acord, nici pe mine nu ma deranja formularea - am remarcat doar "indrazneala", iar argumentele tale sunt convingatoare. ceea ce inseamna ca stii meserie. bravos!
si, pentru ca nu pot pleca de pe acest site fara sa mai fac o "corectura", ti-as recomanda sa redactezi putin comentariul la o fotografie, cea cu elevii care au iesit de la scoala. eu as scrie asa: "Alt grup de elevi tocmai a iesit de la scoala din deal", pentru a evita "numai ce"-ul, care e o calchiere din rusa.
toate bune!

9

Alex
22 iulie 2009 18:31

Hmmm, mi se pare neobisnuita abordarea lor (in agricultura) - au decis sa schimbe terenul. Interesant, e mai eficient s-o faci astfel decit sa construiesti sere? (cel putin din cauza faptului ca nu trebuie sa cheltui energie ca sa mentii artificial temperatura)

10

Virginica Maria
23 iulie 2009 13:00

pozele sunt foarte bune si in acelasi timp frumoase...bravos...ti-au umblat picioarele pe unde ale mele nu o sa ajunga niciodatat.

11

Adrian
25 iulie 2009 15:29

Ma bucura nespus de mult pozele.
Mai bine spus: ma bucura sa stiu ca sunt si tari mai sarace ca noi! :)
Besides: Noi suntem WHITE! :) Dar ei ce sunt? Un fel de capucino cu prea multa cafea? ha-ha! In your face, Peru! In your face! :P
Cind ma duc la mare nici nu ma voi bronza! :))
Daca cu Economia nu putem face fata... atunci macar sa ne mindrim ca suntem albi! Ha! :) De aia moldovenii nu se complexeaza cind vb cu aia din America Latina.

*of course this is a joke :)
but in every joke there is a little bit of truth

12

liberal
25 iulie 2009 15:53

* a bit of racist truth, indeed.

13

Alexandru Culiuc
25 iulie 2009 17:05

#11, Peru e mai bogată ca Moldova (PIB/capita cam de trei ori mai înalt). Problema constră în faptul că această valoare medie în cazul Peru este lipsită de sens -- PIB-ul este redistribuit extrem de inechitabil (Gini Peru 52, Moldova 33). Iar comentariile rasiste te rog să le laşi de-o parte -- în primul rând Moldova ar putea învăţa multe lucruri bune de la Peru, inclusiv la capitolul economie (iar multe alte aspecte ar trebui să ne pună pe gânduri, deoarece Moldova pare să preia cele mai urâte aspecte ale AmLat). În al doilea rând -- pe lângă faptul că insulţi poporul unei ţări, pur mă insulţi şi pe mine personal.

14

Adrian
26 iulie 2009 1:50

hey! I said it clearly: It's a joke! Don;t get too shipoopi 'bout it!
Si asta nu am spus-o eu, ci Eric Weiner: pur si simplu am expus concluziile lui despre Moldoveni. Cred ca cartea lui (sau cel putin concluziile lui despre Moldoveni) sunt cunoscute de cititorii acestui site. *sorry ca nu am pus citations. Pur si simplu eu mereu am impresia ca tot ce stiu eu... stiu toti! :)
Anyhow!
Moldova are problemele ei... iata acum a aparut o problema care ma ingrijoreaza si mai mult... te-as ruga sa o comentezi, sau poate deschizi o tema noua.

http://jurnaltv.md/#4535&20090724&4536&3610&3595

Sunt si mai interesat despre ce parere au cititorii acestui sait.

15

Marina
28 iulie 2009 19:32

La Multi Ani Sandu!!!!!

16

Vitalie
28 iulie 2009 22:01

Daca e sa vorbim despre imaginile prinse de tine in poze atunci sint interesante, unele chiar foarte curioase. Cred ca conteaza si cunoasterea artei manuirii aparatului foto, sa stii sa alegi corect unghiul si directia luminii si alte aspecte. Am incercat candva dar nu a fost sa fie. Dar vreau sa vorbesc putin despre Moldova, exista si la noi multe, cu adevarat multe locuri frumoase dar, din pacate, noi singuri nu le cunoastem, cu atat mai mult strainii. Ar fi bine de organizat o campanie de promovare a Moldovei ca destinatie turistica cu obiective care merita sa fie vazute.
Problema noastra mare este lipsa, sau calitatea proasta, a retelei de drumuri. Dar astea pot fi partial compensate cu o ciorba din fasole, o mamaliguta si un pahar de vin gustos.
Cred ca un efort conjugat al unui grup de persoane active si, nu in ultimul rand, abile ar putea atinge unele rezultate. Intre timp poate mai intervin schimbari in staff -ul de guvernare si actiunea va lua alta amploare.
Pentru asta ii chem pe toti maine la sectiile electorale sa-si dea votul important si bine chibzuit.
Personal voi vota cu PDM, este o decizie nu simpla dar bine gandita si motivata. Sper ca si ceilalti votanti sa sa-si faca alegerea bine gandita. Succese noua la toti.

17

liberal
29 iulie 2009 3:20

da, succese noua la toti. Numai ca publicitatea electorala nu se mai face de la 28.07 ora 00:00. Iata eu de exemplu, nu spun cu cine o sa votez. (nickul e nick, el va ramâne asa si dupa alegeri ;) )

18

Adrian
29 iulie 2009 11:31

Vitalie :) Imi pare bine p/u tine. Sincer!
E destul de interesant ce se intimpla... Pina nu demult noi toti prezentam argumente serioase, bazate pe teorii (incepind de la Ricardo si terminind cu HOS) de ce cel mai bine e cind statul nu se implica in comertul international sau in economie si de ce subsidiile catre "companiile impornatnte" e o prostie mare. Si acum ce se primeste? Ne-am gindit "si mai bine" si vom vota la 180 de grade convingerilor noastre. P/u ca "echipa e buna".
Anyhow... eu personal nu cred ca pentru a nu face NIMIC, e necesar sa ai o "echipa buna". Cu cit echipa e mai "buna" cu atit sunt mai multe argumente care "suna bine" p/u a continua interventiile statului in economie si "protejarea
" producatorilor autohtoni de concurenta straina.

19

SergiuA
30 iulie 2009 13:52

Fotografii superbe, felicitari!

Cer scuze de la proprietarul blogului, dar chiar nu am in alata parte unde posta următoarea stire: uitati-va ce fac oamenii nostri peste hotare http://unimedia.md/?mod=news&id=12254

Asta pentru a mai distrage atentia de la situatia politica din tara.
Oricum de admirat ce au facut acesti oameni chiar daca este doar pe plan sportiv si la nivel de amatori.
Bravo lor!

20

Vitalie
30 iulie 2009 18:03

Ma bucur si eu cu SergiuA pentru realizarea amatorilor nostri, cu deficitul de informatii pozitive care-l traim ne-am dezvatat de a ne bucura. OLE baieti!!!
Cat priveste convingerile, vizavi de mesajul lui Adrian,: unu la mana trebuie sa ne invatam a respecta opinia oricarui membru al societatii; doi - echipa conteaza mult mai mult decat carisma, abilitatile oratorice folosite pentru a manipula cu mintile necoapte si netoate, si sloganele populiste ieftine; trei - sintem buni in a critica pe altii si acuza de fatarnicie si tradare. Mi-am schimbat de foarte multe ori parerea si sint sigur ca se va mai intampla asa, asta-i viata, dar nu consider asta o tradare. Lupu si-a schimbat parerea si formatiunea, dupa mine este corect, pe bune. Mai rau e atunci cand vezi ca treaba-i proasta si nu ai vointa sa schimbi. Cat priveste momentul - trebuia mai devreme sau nu - eu nu stiu. El clar are motivele lui si nu toate le-a facut publice. Nimeni niciodata nu scoate totul in public, toti noi ne ascundem cum putem pacatele.
Important este ca cei alesi sa inceteze sa "traga plapuma" unul de la altul si sa invete a dialoga.
Trist e ca le reuseste cel mai bine sa semene ura intre sustinatorii lor, iar ei, in lipsa altor "distractii" chiar se dusmanesc serios.

21

Adrian
31 iulie 2009 19:06

Vitalie! :)))
" El clar are motivele lui si nu toate le-a facut publice. Nimeni niciodata nu scoate totul in public, toti noi ne ascundem cum putem pacatele. "

Super! :))) iti apreciez sinceritatea! :)

"Important este ca cei alesi sa inceteze sa "traga plapuma" unul de la altul si sa invete a dialoga. "
Am mai spus-o ca cu sa invete a dialoga tinerii nostri stau prost!

Zau, decit asa, mai bine il votam pe ala cu manusa! (Unica alternativa era Iordan in turul 2 - corect?) El iaka Gospodar! Cu 2 secretare!!! :) Si inca ce INDICATII executa ele! :) IAKA ASTA DAaa!! :) Nu ca inginerii!

22

Vitalie
1 august 2009 9:21

Concluzie incorecta Adrian. Dupa parerea mea in lista candidatilor pentru primar general la acele alegeri a fost doar o persoana pregatita pentru acest post si acela era Filat. Are experienta de administrare a unor afaceri mari si de activitate politica.
Din pacate electorii au votat cum au votat.
Personal la turul doi nu am mers, eram constient ca e incorect, dar am fost foarte dezamagit.
Sint un pragmatic sec si cred ca este practic imposibil sa poti normal gestiona un oras problematic ca Chisinaul fara experienta de administrare. Cand sumam si incapacitatea lui Chirtoaca de a-si organiza cooperarea cu CMC -ul avem ceia ce avem.
Esti dispus sa-i dai dreptate - poftim, parerea mea este ca el nu face fata.

23

Adrian
2 august 2009 14:59

Eu nu-i dau dreptate, dar nici nu-l invinuiesc :) Eu pot fi deacord sau nu pot fi deacord cu UNELE politici cere le duce el sau cu unele decizii!
Eu te invinuiesc pe tine, si pe oamenii ca tine, care ASUMA ca p/u a face ceva ai nevoie de EXPERIENTA in domaniul administrativ.
Eu AM EXPERIENTA in acest domeniu, si pot sa-ti zic cu mina la inima ca PENTRU a face o anumita politica, NU E NEVOIE DE EXPERIENTA!
Aceasta experienta in domeniul administratiei locale sau centrale se face in 2 luni maximum! (Asta daca esti complet 0 in domeniul juridic!) Un student capabil care facea practica in timp de 1 luna iesea cu mai multe cunostinte decit unii care lucrau in domeniu ani de zile!
Asa ca "Insuficienta experientii" e pur si simplu "populism ieftin" care il faci si tu, nu numai Chirtoaca :)
la fel face si Filat! by the way, el a dat clar de inteles intr-un comunicat de presa ca e gata sa negocieze cu comunistii!
Pe Filat eu nu l-as vota, in primul rind p/u "privatizarile frumoase" care le-a facut el. In cel mai pragmatic mod de gindire, lupta intre PLDM si PCRM nu-i minic altceva decit incapacitatea de a imparti ce a mai ramas din patrimoniul statului. Mai mult ca atit, ptrimoniul statului s-a diminuat intratit incit ei au inceput sa-si acapareze proprietati unul de la altul: ma refer la cladirea din centrul capitalei care a fost nationalizata!
Faptul ca dupa 29 iulie Filat si fiul lui Voronin se vor impaca, nu-i deloc surprinzator p/u mine! daca se vor impaca la "soveste" vei vedea ca se va anula hotarirea judecatii de nationalizare a obiectelor lui Filat, fie se vor da inapoi, fie va fi aplicata legea cu privire la parteneriatul public-privat...
Chirtoaca ar fi net favorizat p/u ca dupa cite stiu eu, el nu prea detine multe active. Dar oricum, nu pot zice ca acuzatiile lui Ghipu referitor la activele lui Filat sunt nefondate :) Sa fim seriosi...
Dar totusi te-as ruga sa elucidezi incapacitatea lui Chirtoaca de a "negocia" cu CMC-ul si ce in opinia ta ar trebui sa fi facut el? Caci tutul se reduce la hotariri si decizii...

24

Adrian
2 august 2009 15:00

Eu nu-i dau dreptate, dar nici nu-l invinuiesc :) Eu pot fi deacord sau nu pot fi deacord cu UNELE politici cere le duce el sau cu unele decizii!
Eu te invinuiesc pe tine, si pe oamenii ca tine, care ASUMA ca p/u a face ceva ai nevoie de EXPERIENTA in domaniul administrativ.
Eu AM EXPERIENTA in acest domeniu, si pot sa-ti zic cu mina la inima ca PENTRU a face o anumita politica, NU E NEVOIE DE EXPERIENTA!
Aceasta experienta in domeniul administratiei locale sau centrale se face in 2 luni maximum! (Asta daca esti complet 0 in domeniul juridic!) Un student capabil care facea practica in timp de 1 luna iesea cu mai multe cunostinte decit unii care lucrau in domeniu ani de zile!
Asa ca "Insuficienta experientii" e pur si simplu "populism ieftin" care il faci si tu, nu numai Chirtoaca :)
la fel face si Filat! by the way, el a dat clar de inteles intr-un comunicat de presa ca e gata sa negocieze cu comunistii!
Pe Filat eu nu l-as vota, in primul rind p/u "privatizarile frumoase" care le-a facut el. In cel mai pragmatic mod de gindire, lupta intre PLDM si PCRM nu-i minic altceva decit incapacitatea de a imparti ce a mai ramas din patrimoniul statului. Mai mult ca atit, ptrimoniul statului s-a diminuat intratit incit ei au inceput sa-si acapareze proprietati unul de la altul: ma refer la cladirea din centrul capitalei care a fost nationalizata!
Faptul ca dupa 29 iulie Filat si fiul lui Voronin se vor impaca, nu-i deloc surprinzator p/u mine! daca se vor impaca la "soveste" vei vedea ca se va anula hotarirea judecatii de nationalizare a obiectelor lui Filat, fie se vor da inapoi, fie va fi aplicata legea cu privire la parteneriatul public-privat...
Chirtoaca ar fi net favorizat p/u ca dupa cite stiu eu, el nu prea detine multe active. Dar oricum, nu pot zice ca acuzatiile lui Ghipu referitor la activele lui Filat sunt nefondate :) Sa fim seriosi...
Dar totusi te-as ruga sa elucidezi incapacitatea lui Chirtoaca de a "negocia" cu CMC-ul si ce in opinia ta ar trebui sa fi facut el? Caci tutul se reduce la hotariri si decizii...

25

Constantin
3 august 2009 12:09

Adrian, nu pari a intra in tipologia sustinatorului clasic PL: student incult de vreo 25 ani, fara nici o experienta in viata decat cumpararea examenelor si prasitul pe deal cu parintii, completate de visatul cu ochii deschisi la lucrul la constructiile din Italia fara viza (adica UNIREA).
Din pacate, desi esti cult, vad la tine manifestarea celorlalte boli ale PL-istilor: un sentiment bolnav de superioritate fata de altii (comentariul tau #11), trolling de genul "nu esti de acord cu mine - deci recunosti ca Diavolul [pcrm] sunt mai buni (comentariul tau #21), paranoia (comentariul #101 de pe http://www.culiuc.com/archives/2009/05/dorin_chirtoaca.phtml unde inventezi un scenariu intreg pentru a construi un atac la persoana la adresa lui Vitalie, pe care nu-l cunosti deloc [nu ca eu nu l-as cunoaste])
La asta se adauga argumentele favorite ale PL-istilor:


  • Administratia se invata din mers, nu e nevoie sa ai experienta anterioara. Altfel decat "bullshit" nu pot numi acest argument; cauza din care studentii stiu dupa o luna mai multe decat kiokile cu "experienta" de 20 ani e ca aceste kioke sunt angajate pe alte principii decat competenta (si anume cumatrismul sau apartenenta politica). Ce propui tu (& turma) e pastrarea actualului sistem putred pe care il injurati pe buna dreptate, dar operarea unei schimbari de oameni: schimbi niste rusoaice si sotii de 'oameni mari' proaste de 45 ani cu niste absolventi prosti de 25 ani, care by the way sunt mult mai coruptibili decat cele pe care le-au inlocuit. Daca tot sustii tu si PL-istii principiul angajarii conform criteriului bunei credinte, eu propun sa se faca un concurs al celor mai frumoase poezii: Patria mea - raiul pe pamant. Castigatorii vor deveni ministri de finante, economie, guvernatori ai BNM s.a.m.d. Ce zici? Asta ar fi cam unica sansa ca PL sa aiba candidati pentru aceste functii, ca in rest acolo gasesti doar mucosi, poetese falite si jurnalisti.

  • Comunistii ne incurca sa lucram: si Urecheanu a fost in conflict cu comunistii; cu toate acestea, atunci cand el era primar, se cumparau troleibuze, se construiau bulevarde, se renova orasul - si toate acestea cu un buget al capitalei mai mic decat acum. Daca hotul de Urecheanu a ajuns sa para un primar bun pe langa Chirtoaca, sa stii ca PL are o problema mare

  • Daca vom veni noi la putere, multe probleme se vor rezolva de la sine sau cu ajutor occidental, care iubesc democratii: bullshit; exemplul Ucrainei si Georgiei, in care in esenta nu s-a schimbat nimic dupa "revolutiile" de acolo, sau al Belorusiei, Azerbaidjanului si Rusiei, dictaturi in care lumea o duce bine arata ca legatura intre democratie si bunastare nu e atat de puternica precum se zice


Mai uite niste exemple de failure rasunator al PL-ului

  • de cand e primar Chirtoaca transportul public in oras a degradat in mod obiectiv. Daca primarul s-ar limita la a da vina pe altii, ar fi una (e o boala romaneasca sa dai vina pe "greaua mostenire" si sunt sigur ca urmatorii 4 ani se vor lamenta nonstop ca nu pot face nimic, deoarece comunistii "au distrus si furat tara"); mai grav e ca Ghimpu s-a laudat in cateva randuri in public ca el a revolutionat sistemul de transport. Probabil la el "revolutie" inseamna a pune membrii de partid pe functii de raspundere la RTEC si iscarea de conflicte cu muncitorii de acolo, in timp ce timpul mediu de asteptare in statii tot creste, gropile din asfalt tot cresc, iar in oras nu a fost construit macar 1 kilometru de strada

  • cei care spera la modernizarea mass-media din Moldova etc. (si de obicei lumea are in vedere Moldova 1): uitati-va in ce hal a ajuns ziarul municipal "Capitala" sub Chirtoaca. Ziarul, editat din banii contribuabilului, a ajuns o fituica de partid. Uite un exemplu de idiotenie pe banii publici: http://capitala.md/index.php?option=com_content&view=article&id=594%3Aziarul-capitala-rmane-pe-baricade&catid=1%3Aactualitate&Itemid=3&lang=ro. E jale mare politica de cadre a PL-ului, care pune in practic toate locurile fete scriitori-loseri de sub 30 ani, fara nici o alta experienta decat editarea unor ziare de perete de rahat pe la USM. Presupun ca la Teleradio Moldova au sa pun un sef alde Corina Fusu si atunci sa vezi vanatoare de vrajitori si ditirambi partidelor "unice democratice" la stiri. In Moldova toti deplang cenzura din presa de stat cat sunt in opozitie, iar apoi ei insisi sunt cenzori cand trec la putere: ce face PPCD la EuTV si Antena C (care macar sunt private, deci nu toaca banii publici), Chirtoaca & Co la "Capitala", Voronin & Co la Moldova1 si NIT e same shit. Principalul e ca toti sunt mari democrati

  • Tudor Darie filtreaza comentarii pe blogul lui de rupe. Lui i s-a trezit pofta de a deveni ministru, ocazie cu care se autodeclara "expert pe probleme de tineret" (experienta lui se reduce la a edita AstaDA, un ziar despre homosexuali si cinematografe). Vezi ca are periodic idei in care cere fondarea de directii / ministere dedicate tineretului si a si mancat bataie de la A. Culiuc (cauta prin arhiva), moment in care a abandonat discutia aici si isi promoveaza ideea aberanta pe Jitomedia (un site mai indobitocitor decat chiar NIT si Omega); la aceste articole el cenzureaza in mod curent comentariile. Sper ca Filat si Lupu sa filtreze cretinismul tipic PL-istilor si sa nu lase asemenea prosti sa ajunga sa faca politica de stat.


You don't seem to be stupid, asa ca vezi cu cine te asociezi, ca altfel o sa ajungi ca ei ;)
Oricum discutam degeaba, asa ca peace.

26

Vitalie
4 august 2009 15:58

Da Constantin, ai "batut" bine. Dar totusi vreau sa punctez unele momente.
De fapt m-a dezamagit mult anume fraza : "Aceasta experienta in domeniul administratiei locale sau centrale se face in 2 luni maximum!". Este ceva tipic Leninist - "Si mulgatoarea poate conduce un stat".
Sa pornim de la niste adevaruri nepopulare: cu totii sintem egali in fata lui Dumnezeu dar nu sintem egali intre noi. Cineva este mai capabil, si respectiv mai de succes, cineva mai putin abil si in consecinta traieste mai modest.
Problema este ca noi: unu la mana - nu-i respectam pe cei cu adevarat abili (pentru ca toti trebuie sa fie saraci si cinstiti ca Chirtoaca ori daca sint mai dotati material atunci sint hoti; si fara decizia instantei - asta vizavi de respectarea legitatilor democratiei), si ca rezultat din unu avem doi la mana - ne conduc niste tipi amorali si banali, pentru ca pe cei buni noi ii uram si-i defaimam.
Mesajul este nu atat de complicat doar ca noi deja sintem "aburiti" intratat ca nu mai deosebim unde-i adevarul si unde e kwasiadevar.
Nu-i adevarat ca experienta administrativa vine atat de repede, doar ca la unii genii de afaceri, Chirtoaca cu realizarile lui de pana la primarie nu pare a fi unul din ei. Trebuie sa fim mai modesti si sa recunoastem ca mai avem multe de invatat si sa o facem fiecare. El nu invata ci cauta de fiecare data pe cine anume sa dea vina de esecurile care sint permanente la el.
Vizavi de Filat, am mentionat ca nu sint votantul lui dar, atata timp cat a stiut sa-si apere legalitatea actiunilor in instanta este nevinovat. Deci sa inteleg ca Adrian este simplu deranjat ca el a reusit sa faca ceva?
Anume unii ca el, nu neaparat el dar ca el pentru ca sint si altii, de ex. Lazar, trebuie sa vina la primarii si ministere pentru a inviora situatia economica, pentru a elimina unele bariere care incurca dezvoltarii agentilor economici. Evident si ei trebuie sa fie monitorizati: pentru asta e buna structura democratica unde unii ii "pasc" pe ceilalti si cand ii prind le pun piedica binemeritata pentru a prelua estafeta.
Si evident societatea civila dezvoltata, capabila sa nalizeze si sa faca concluzii de care vor tine cont formatiunile politice.
Suna cu putin patos dar anume asa stau lucrurile.
Cat priveste tendinta ta, Adrian, de a trece la atacuri la persoana: ea indica doar ca ai un deficit de argumente si faci ceia ce faci nu din dorinta de a construi ci din ura, si dorinta de a distruge pe cineva. Eu nu am timp pentru astfel de "activitati". Noi, moldovenii, si asa des ne spargem capetele. Este timpul sa invatam a ne respectam unii pe altii, chiar si pe cei care nu ne plac rau. Poti incerca sa convingi, dar neaparat respectuos.
Cu observatiile lui Constantin sint de acord, pot fi adaugate inca multe dar nu e cazul, au fost punctate domeniile principiale.

27

Omniscient
6 august 2009 22:22

Daaaa... :)) pina la urma eu is acel care face atac la persoana (De parca eu l-am numit pe Chirtoaca paduche). Si Eu trebuie sa aduc argumente la solicitarea mea de argumente ("fiecare alege subiectiv").
M-am uitat putin in veniturile si cheltuielile care s-a facut la primarie. Sa vad chiar in ce consta incompetenta lui Chirtoaca...
Toate criticile adresate lui Chirtoaca de voi pot fi simplu generalizate prin: "El o promis c-o sa fie totul BINE, si uite ca nu-i Totul cum mi-am inchipuit eu" Dar CUM ANUME ai fi vrut tu sa fie? CE ANUME?
Sunt chestii ce tin de competenta unui primar si chestii care nu tin!
Eu nu calific drept o incapacitate a lui chirtoaca drept inabilitatea lui de a "gasi o limba comuna cu cei din consiliu" Cu cine sa gaseasca o limba comuna? Cu PCRM si PPCD? Cu AMN vad ca nu au conflicte....

Drumurile sunt stricate in Chisinau? Probabil!
Chirtoaca tre sa vina cu lopata sa-ti puna asfalt, sau cum? Chirtoaca impreuna cu consiliul doar aloca banii p/u drumuri si reparatia drumurilor.
Dupa cite stiu undeva 110 mln lei s-au alocat p/u asta...
Deja tu poti spune: ACEASTA SUMA IN OPINIA MEA E MICA! Ar fi trebuit sa fie mai mare! Cind era URECHEANU, se ALOCA mai mult si nu erau asa multe gropi!
Dar gropile de pe strazi si competenta lui Chirtoaca nu prea sunt compatibile.
Un primar trebuie sa ia decizii. Voi puteti sa-l atacati obiectiv pe chirtoaca reiesind din politica care o duce.
Spre exemplu puteti spune ca:
1. Ar fi trebuit sa se aloce mai MULTI bani pentru operatiunile A, B, C ... (Drumuri in exemplu vostru, pentru ca va plimbati cu masina si se strica de fiecare data cind dati in groapa ... va inteleg perfect) si Specificati de unde sa ia banii (sa mareasca taxele spre exemplu sau sa scoata din invatatura.

De-as fi EU primar, actiunile mele ar fi fost altele... probabil mai mult in interestul vostru, but who knows :))

Daca asa de tare vreti sa aratati incompetenta lui luati devizul de cheltuieli si spuneti concret...

2. EU NU FAC si nu am facut nici un atac la persoana! Eu pur si simplu va invinuiesc p/u primele mesaje denigratoare la adresa lui Chirtoaca fara nici o proba!
Si va mai invinuiesc pentru ca priviti COMPLET IRONAT rolul experientei intr-un domeniu.
Nu de alta dar pur si simplu luati un Mincerian model (cel mai folosit in labor economics) regresati wages (a proxy for productivity) pe Educatie , Experienta si Experienta^2
Asta e UNUL din cel mai simplu model!!! Va intrebati care sunt rezultatele regresiei??? Coeficientul la Experienta^2 e NEGATIV si Semnificativ! (The "t" statistic is WAAAYY higher than 2)
Nu de alta dar asta demonstreaza clar: experienta de la inceput te ajuta putin, dupa care ... :)
Mult mai importanta e educatia... Dupa cite stiu eu, Chirtoaca era cel mai educat :) cu master in Europa la o universitate prestigioasa. Asa ca lasa de dorit perceptia voastra ca alegatorii care-l sustin pe Chirtoaca "cumpara diplomele".

Si de unde ati luat demagogia asta ca cei ca mine au ura sau mai stiu eu ce pe oamenii de afaceri de succes???
PE BAZA LA CE ati facut asa ABERATII??? Nu de alta, dar asta chiar e atac la persoana mea!
DACA Au fost facute privatizari ilicite, atunci de ce sa-l lesi in pace pe infractor??? :) Indiferent daca-s Comunisti sau daca e Filat.. Eu nu-i invinuiesc NICI pe comunisti nici pe Filat! NU ma bazez pe "odna baba skazala". Am informatiile mele de la Agentia Privatizarii, chiar daca de multi ani nu am calcat in RM si stiu ce se intimpla acum cu Ceban si cum e promovat (fostul Director de la Priv) sau de ce a fost data afara Kozlovschii (si de ce 1 an de zile nimeni NU DOREA SA DETINA ACEA FUNCTIE) si deasemenea stiu aproximativ cam ce interes are fiecare cind e vb despre privatizare.
Cind e vb de BANI, atunci fiecare isi arata fata reala! Eu pur si simplu STIMEZ oamenii cinstiti si sinceri. Si crede-ma Corelatia intre Cinstit si Sarac care o faci tu, nu e valabila in nici o tara in care am locuit eu, si n-ar trebui sa fie valabila NICI in Moldova!

(Fostii mei sefi (ambii multi-milionari) nu faceau nici o smecherie, plateau toate taxele chiar daca IRS-ul nu a venit niciodata sa-i controleze... REPET: NICIODATA!)

Si sa nu para ca numai eu am dreptul la info... va spun la toti: cei care doresc sa se informeze despre patrimoniul statului si cesiunile care s-au facut (inclusiv pe timpul lui Filat) le puteti obtine de la Agentia privatizarii... AR TREBUI SA FIE INFO PUBLICA!

Si de unde ati luat ma rog ideile ca eu il sustin sau nu-l sustin pe Chirtoaca... Voi ati inceput sa-l atacati NEFONDAT... eu il apar! Fiecare are dreptul la Avocat!

Hai, acum aparati-l pe Filat! :) Numai ca eu nu voi veni cu "e legal sau nu" p/u ca el facea totul destul de LEgal.. eu in schimb pot veni cu argumente:
"E obiectiv ca dupa privatizarea unei intreprinderi de stat, cel ce ofera un pret mai mic sa cistige judecata prin premisa ca "au management mai competent" sau "Ca nu s-a indicat minutul la ORA inceperii licitatiei!" Sau alte CHESTII CARE chiar aia de la Harvard le numesc :"Alice in Wonderworld"
Dupa aia ne interbam: De ce nu avem investitii straine?
Cel putin DE CE UNII DIN NOI DORESC "Echipa cu experienta" eu nu ma intreb... :) E deductibil...

28

Vitalie
7 august 2009 13:26

Sa stii ca nu ma "impresioneaza" agresivitatea in genere si a ta in particular. Am impresia ca exagerezi cu termeni in English, conversam in Romana? Tot este vorba de educatie. In fine.
Cat priveste Chirtoaca - eu doar mi-am expus parerea. Vreai sa-i fii avocat, poftim. Asta insa nu-l "salveaza" de atributiile lui functionale si obligatiunile care si le-a asumat in fata chisinauenilor, inclusiv si a mea.
Calitatea drumurilor si celelalte probleme ale orsului le cunostea pana a deveni primar (daca nu este doar problema lui) si trebuia sa-si dea seama ca solutionarea lor cade in sarcina lui. Aceasi situatie si vizavi de raporturile cu consiliul municipal.
Totodata am deviat cu totii de la subiectul reportajului si propun sa ne intoarcem la el, indeosebi ca discutia a devenit prea tensionata.

29

Sergiu
16 august 2009 7:10

Alexandru, evenimentele la
Chisinau se petrec vertigionos si am intrat pe blog de mai multe ori sa aflu si parerea ta despre acestea. Pozele din Peru nu este tocmai ceea ce caut, desi sint frumoase.

30

Janesse
18 august 2009 22:14

Omniscient,

idea este ca Chirtoaca nu trebuie sa faca politica...

Constantin,
ce bine tintit, sper sa intre acest material in cartea de istorie :D

31

AntIG
24 septembrie 2009 10:56

Nu e rau, dar ai 2 probleme:
1. trebuia sa lasi culorile peste tot (Grayscale le face oricine)
2. vad imagini dar nu dimensiuni. E clar ca nu era sa plasezi aici 1680x1050 dar chiar si-asa cum este... Pacat.

M-ai provocat sa caut imagini mai mari despre aceste locuri prin Internet.

32

Alexandru Culiuc
28 septembrie 2009 1:58

AntIG,

1. Grayscale NU face oricine. Dacă nu-ţi dai seama de acest lucru, înseamnă că nu pricepi nimic în fotografie.

2. Imaginile sunt comparabile la mărime cu cele pe care le găseşti pe oricare site/blog fotografic. Nu înţeleg unde vezi vreo „problema”.

P.S. 1680x1050 corespunde formatului 16x10. Eu nu-l utilizez şi n-am cum să plasez imagini de asemenea mărime în genere.

Adauga Comentariu


HTML admisibil: a href, b, i, br/, p, strong, em, ul, ol, li, blockquote, pre