Alexandru Culiuc

Călătorii

Subiectiv despre localurile și vinurile Moldovei. Partea 4: Observații generale. Purcari răspunde

E timpul să închei seria de articole dedicate localurilor din Chișinău. Am discutat vinurile din Moldova, cafenelele și restaurantele din Chișinău. Astăzi fac totalurile — adresez industriei un șir întrebări pe care le-am formulat în urma umblărilor gastronomice. continuare »

Subiectiv despre localurile și vinurile Moldovei. Partea 3: Restaurante

Continuăm analiza localurilor din Chișinău. În prima parte am discutat impresiile de la vizita la Purcari și câteva degustații private, data trecută am analizat câteva cafenele și terase din Chișinău. Mi-a rămas să-mi împărtășesc impresiile despre câteva restaurante (Loft, Pegas, Carmelo), lucru pe care-l voi face astăzi. Data viitoare voi încheia cu unele observații generale privind industria de restaurante din Moldova. continuare »

Subiectiv despre localurile și vinurile Moldovei. Partea 2: Cafenele și terase

Continuăm analiza localurilor din Chișinău. În prima parte am discutat impresiile de la vizita la Purcari și câteva degustații private. Astăzi, în partea a doua, voi discuta câteva cafenele și terase din Chișinău (Crème de la Crème, Delice D’Ange, Mamico, Propaganda). Pentru data viitoare lăsăm câteva restaurante (Loft, Pegas, Carmelo) și ulterior voi încheia cu unele observații generale.

Taguri: , ,

Subiectiv despre localurile și vinurile Moldovei. Partea 1: Vinăria Purcari și alte degustații

Recent am revenit dintr-o vizită de două săptămâni în Moldova. Ultimul articol — consacrat reușitelor producătorilor de vin din Moldova la competiții internaționale — a stârnit mai multe dezbateri referitor la meritele vinului autohton. Ca consecință, în programul sejurului în Moldova am inclus vizitarea vinăriilor, plus am luat vin din state (mă întreb câtă lume aduce vin în Moldova) să fac degustații comparative cu prietenii. Pe parcursul vizitei accentele s-au deplasat: am ajuns doar la o vinărie (Purcari), însă am vizitat mai multe restaurante din capitală. continuare »

Satul Chișinău

Chisinau villageCalitatea artistică a unei fotografii stradale depinde în mare măsură de capacitatea fotografului de a vedea frumosul și bizarul în cele mai banale obiecte și scene. Această capacitate se acutizează când respectivele obiecte și scene sunt noi pentru observator. Scena unui cumpărător care revine de la piață pare mai interesantă dacă produsul procurat este — din punctul de vedere al fotografului — mai exotic, dacă vestimentația cumpărătorului este mai neobișnuită (din nou, din punct de vedere a fotografului) sau dacă anturajul diferă de cel uzual. continuare »

Publicat in: Călătorii | Fotografie | Imaginea Moldovei

Insulele oceanului Indian. Partea 2: Mauritius și Seychelles

ComorosContinui să public fotografii din insulele Oceanului Indian. E rândul Mauritius și Seychelles — două țări insulare extrem de diferite de Comore. Sunt incomparabil mai bogate, dar nu neapărat și în oportunități fotografice. Ca regulă, corelația este inversă — țările mai sărace sunt mult mai interesant de fotografiat. Acolo găsești facturi și culori pe care într-o țară relativ înstărită nu găsești: clădiri semi-dărâmate care mai păstrează amprenta fostei frumuseți, pereți cojiți sau acoperiți de licheni, culori stridente (în îmbrăcăminte, panouri publicitare) inexistente într-o societate „de bun gust”. În Comoros asemenea scene se găsesc la tot pasul, în Mauritius sau Seychelles am găsit mai puține (cel mai probabil deoarece nu am prea avut timp să le caut). Oricum, m-am ales cu o duzină sau două de fotografii ok. continuare »

Insulele oceanului Indian. Partea 1: Comore

ComorosAșa s-a primit că până acum toate misiunile le-am petrecut în țări exotice. Suficient de exotice ca mulți să nu fie în stare să le poziționeze pe glob: Comore, Mauritius, Seychelles. Am publicat deja câteva fotografii din Comoros, dar de atunci s-au acumulat multe noi și, cred, mai bune. E timpul să le scot la lumina zilei, de rând cu câteva poze din Mauritius (ianuarie a.c.) și Seychelles (octombrie a.c.). Inițial vroiam să le public pe toate laolaltă, dar sunt mult prea multe, așa că prima parte (astăzi) e dedicată în întregime insulelor Comore, iar Mauritius și Seychelles vor mai aștepta două-trei zile. continuare »

Taguri: ,

Divertisment la Chișinău, 21-25 august. Recomandări și sugestii?

Ajung la Chișinău pe 20 august, după mai mult de doi ani de absență. Odată ce voi avea doar cinci zile pline (de sâmbătă până miercuri), încerc să-mi planific câtuși de puțin sejurul. O bună parte din planuri deja sunt făcute, dar rămân câteva întrebări care țin de divertisment. continuare »

Publicat in: Călătorii | Imaginea Moldovei | Personal

Londra / Moroni. Aprilie 2010

Comoros. April 2010A doua misiune, noi oportunități fotografice. Mai întâi la Londra, care cu fiece vizită îmi place tot mai mult, dar și în Moroni (capitala insulelor Comore) am fotografiat puțin. „Puțin” înseamnă puțin de tot — vreo douăzeci de minute. Ei, asta-i viața în misiune… continuare »

Paris / Londra

Paris/LondonIată că s-a încheiat prima mea misiune la FMI. Am fost în insulele Comore. Ţara n-am văzut-o decât din fereastra automobilului care ne ducea de la hotel la Ministerul Finanţelor şi înapoi, aşa că voi lăsa impresiile pentru o altă dată. Astăzi public un reportaj fotografic dublu realizat în drum spre şi din Comoros — Paris şi Londra.

Paris: 5-6 noiembrie; Londra: 15-16 noiembrie

Călătoresc următoarele două săptămâni cu escale lungi la Paris şi Londra. Prieteni/cunoscuţi/cititori care sunt dispuşi să petreacă ceva timp împreună sunt invitaţi să mă contacteze direct.

Paris

• Sosire: joi, 5 noiembrie, la amiază
  • Plecare: vineri, 6 noiembrie, seara

Londra

• Sosire: duminica, 15 noiembrie, dimineaţă
  • Plecare: luni, 16 noiembrie, după masă

La Londra n-am mai fost, aşa că apare întrebarea — ce e de făcut la Londra timp de 36 ore? (în afară de vizitarea respectivei treceri pietonale de pe Abbey Road, evident).

Publicat in: Călătorii | Personal

Peru. Munţi, lacuri şi măgari

Peru MountainsAm scris data trecută că Machu Picchu este cel mai fotogenic loc pe care l-am vizitat vreodată. Dar, după cum a observat cel puţin un cititor, fotografiile făcute acolo sunt în mare parte ilustrate banale. Soluţia ideală este să fotografiezi ani de-a rândul aceleaşi locuri turistice „banale” pentru a prinde imagini interesantă (Ansel Adams în parcurile naţionale din SUA, Henri Cartier-Bresson în Paris, Josef Sudek în Praga, etc.). Evident, nu este o soluţie fezabilă pentru un turist. A două cale este să fotografiezi locuri îndepărtate de trasee turistice tradiţionale. Aşa am şi procedat la sfârşit de iunie, când am fost într-o călătorie de trei zile în Anzi. În rezultat m-am ales cu o serie de fotografii care, cred eu, depăşesc calificativul „ilustrată pentru albumul de familie”.

Peru. Machu Picchu

Machu PicchuContinuăm excursia fotografică prin Peru. În sfârşit am ajuns la principala atracţie turistică a ţării — Machu Picchu. Nimeni nu ştie care este denumirea originală a sitului („Machu Picchu” este denumirea in quechua, însă apărută mult după exterminarea imperiului Inca), nimeni nu ştie destinaţia exactă oraşului (se presupune că ar fi un fel de universitate religioasă). Însă nu dragostea faţă de istorie sau arheologie aduce încoace tone de turişti — „oraşul sacru” al incaşilor este incredibil de frumos.

Peru. Maras, Moray şi Cusco

Cusco, Maras, MorayContinuăm să elucidăm subiecte incomparabil mai interesante decât luptele politice de la Chişinău. Am mai scotocit prin arhivă şi am făcut o nouă selecţie de fotografii din călătoria în Cusco şi împrejurimile oraşului. De data aceasta descoperim Maras, Moray şi capitala imperiului Inca. continuare »

Peru. Împrejurimile Cusco şi Valea Sfântă a incaşilor

Cusco, Sacsayhuaman, Pisac, Ollantaytambo, ChincheroUltima lună a fost extrem de productivă în plan fotografic. La începutul lunii iunie am avut o călătorie de patru zile la Cusco şi împrejurimi (inclusiv Machu Picchu, evident), iar mai recent am fost într-o călătorie de trei zile în aşa-numiţii „Cordillieri albi” — o secţiune a munţilor Anzi care depăşeşte 6000 m înălţime. În sumă am făcut peste 1500 de poze în aceste două călătorii (circa 12GB de fişiere RAW), dintre care cam o sută s-au dovedit reuşite. De mai mult timp tot intenţionam să public aici o selecţie reprezeintativă, dar tot nu ştiam cum să le grupez. În final am optat pentru o grupare cronologico-geografică. Astăzi voi publica fotografii din împrejurimile Cusco şi Valea Sfântă a Incaşilor.

Taguri: , ,

În Lima... Partea 2 (cu ilustraţii)

Peru, LimaÎn sfârşit m-am debarasat de programul comuniştilor şi pot reveni la subiecte mult mai plăcute. Mâine noaptea părăsesc Peru pentru vreo patru luni, aşa că vă propun un nou set de observaţii scurte din Lima. Spre deosebire de prima parte pur textuală, o parte de observaţii sunt acompaniate de fotografii. continuare »

În Lima...

Analiza programului PCRM este practic finalizată, însă nu aş vrea să va plictisesc şi întristez în ajunul anului noi. Mai bine vă distrez cu o compilaţie de observaţii acumulate pe parcursul celor patru călătorii în Peru din ultimele cinci luni. continuare »

Publicat in: Călătorii

Lima. Impresii răzleţe şi fotografii

Peru, LimaAm revenit la Cambridge de câteva zile. Încep să mă joc cu datele pentru teză, mă pregătesc de predare, reanimez apartamentul după ce l-am închiriat pe vară, revăd prietenii. Astăzi lichidez cozile — public ceva impresii şi fotografii din Lima, unde am petrecut mai bine de trei săptămâni (e drept că am fotografiat doar o zi). continuare »

Peru. Cajamarca

Peru, CajamarcaFotografia artistică n-a fost nici pe departe printre principalele obiective ale călătoriei în Peru. Totuşi câteva cadre bunicele am obţinut. Astăzi public câteva fotografii făcute în împrejurimile oraşului Cajamarca. continuare »

Malawi în imagini

Malawi children De la ProTV aflăm că "Chirtoaca a fost invitat la Salonul Internaţional de Turism din Lugano, Elvetia, să reprezinte Moldavia, destinaţia favorită a elveţienilor care vor să descopere Africa de Sud". Se pare că Moldova a fost confundată cu Malawi (alte variante nu prea există). Odată ce moldovenii ştiu despre Malawi cam tot atât cât elveţienii despre Moldova, cred că ar fi potrivit să mai plasez câteva fotografii şi să le însoţesc cu scurte comentarii. continuare »

Malawi: copii

Malawi childrenDacă aţi mai avut ocazia să vedeţi albume de fotografii din Africa, probabil aţi observat abundenţa de poze cu copii. Există două cauze: (i) Africa este un continent extrem de tânăr (peste 50% din populaţia Malawi au mai puţin de 18 ani) şi (ii) copii, spre deosebire de maturi, pozează cu cea mai mare plăcere. În Malawi am avut doar o ocazie să beneficiez de această combinaţie de factori. continuare »

Taguri: ,

China: scene stradale în format panoramic

Lijiang BabaAm revăzut arhiva fotografiilor şi am înţeles că n-am publicat pe site un set de fotografii stradale reuşite (în opinia mea, dar şi a membrilor Foto.md) din China. continuare »

Nisa, Monaco, Eze şi Paris

MonacoUltima parte a vacanţei în Franţa a inclus Nisa (care în franceză e Nice), o zi în Monaco şi Eze şi trei zile la Paris. continuare »

Taguri: , , , , , ,

Alpii maritimi

Fromage, Alps maritimes Am petrecut în Alpii de sud (les Alps Maritimes) cinci zile. Ne-am oprit în comuna Boreon (vreo 10 case private şi un hotel la altitudinea 1500 m), care se află chiar la hotarul parcului naţional Mercantour. Patru zile au fost dedicate unor hikinguri de complexitate medie — circa 20km la o diferenţă de nivel de vre-un kilometru. Vă propun mai jos câteva poze de la trei hikinguri: spre lacurile des Adus, de Cerise şi Negre. Al patrulea hiking, spre lacul Mercantour, era mult mai dificil şi am fost nevoit să-l parcurg fără echipamentul fotografic. continuare »

Străzile Lyonului matinal

Lyon, FranceCălătoria în Franţa a luat sfârşit şi acum sunt venit în Moldova în vacanţă. Nu ştiu pe cât de potriviti este termenul "vacanţă", căci am mai multe activităţi planificate pentru luna ce urmează. Curând voi publica anunţul workshopului pomenit data trecută. Între timp, va trebui să vă mulţumiţi cu nişte poze din Franţa, unde mi-am petrecut adevărata vacanţă de vară. continuare »

Vacanţe relaxante la mare: Tulum şi Olympos

Tulum, MexicoTulum este un mic orăşel turistic din peninsula Yucatan, Mexic. Deşi se află la doar 130 km de Cancun, cea mai populară destinaţie din Caraibe (cel puţin printre turiştii americani), este greu să-ţi imaginezi două zone turistice mai diferite. Ca să fac o comparaţie cu nişte destinaţii turistice mai puţin exotice pentru moldoveni, Cancun este Antalya Caraibelor: coasta e dominată de hoteluri enorme, iar plajele bucşite cu oameni, doar că în loc de ruşi aici domină studenţii americani (cel puţin în luna martie). Spre fericire, n-am petrecut în Cancun nici două ore, după care, împreună cu câţiva prieteni de universitate, am luat un autobuz de rută spre destinaţia finala. continuare »

Publicat in: Călătorii | Fotografie | Personal

Spring break

Sunt in vacanta saptamina aceasta — plec in Tulum, o zona de eco-turism din peninsula Yucatan, Mexic. Acces la Internet nu voi avea. De altfel, nici acces la electricitate nu se prea prevede... Asa ca nu voi rapsunde la mesaje si la comentarii pina duminica.

La revenire, exact peste o saptamina, planific publicarea unui studiu detaliat al coruptiei academice in Moldova. De asemenea voi relata impresiile despre experimentul de colaborare cu studentii din Moldova asupra eseurilor pentru International Essay Competition 2007 organizat de Banca Mondiala.

Publicat in: Călătorii | Personal

China: Lijiang la patrat

China: Lijiang la patrat Lijiang este un orasel mic (de un milion de oameni) din provincia Yunnan, chiar la poalele Tibetului. Centrul istoric al orasului a ramas neatens de modernizarea prin care trece intreaga tara si consta din niste ulicioare inguste de-a lungul carora se inghesuie casute vechi de lemn de 1-2 etaje impinzite cu felinare rosii traditionate. Lijiang este strapuns de un numar mare de canale, ceea ce ii face pe localnici sa-si numeasca orasul "Venetia orientului". Comparatia este cam trasa de coada, deoarece canalele din Lijinag se compara cu cele din Venetia cam tot asa cum Bicul se compara cu Dunare. Oricum, Lijiang este un orasel extrem de interesant (si fotogenic), fapt recunoscut si de UNESCO, care in 2000 a introdus orasul vechi in lista patrimoniului mondial. continuare »

China: Portrete stradale

China: Portrete stradale Vacanta chineza a luat sfirsit si a venit timpul sa fac unele totaluri fotografice. Voi incepe cu trei portrete: o turista in Beijing, un copil de strada din Shigu si o batrina din Lijiang. Toate trei intra in categoria "portretelor stradale". Toate au fost facute cu un obiectiv telefoto, care permite fotografierea portretelor de la distanta, fara a atrage atentia subiectului — oamenii imediat isi schimba expresia fetei cind observa ca sunt luati in obiectiv. continuare »

La bazar

Am observat ca circa p treime din vizitatorii sitului intra in primul rind in compartimentul Fotografie. Ca sa nu ramina dezamagiti de colectia scunda de poze expuse acolo, am decis sa scotocesc putin prin arhiva. Va prezint trei fotografii facute exact jumatate de an in urma la Grand Bazaar in Istanbul. Nu sunt cine stie ce, insa trei ore petrecute in labarintul celui mai mare "complex comercial neformal" nu le voi uita inca mult timp. continuare »